یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، یکی از نقاط مهم در تاریخ سیاسی ایران پس از انقلاب و نشانه ظرفیت سیاسی نظام برای جلب مشارکت بیشتر مردم است. در قانون اساسی از شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و مدیریت کشور نام برده و به این خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین شوراها را می‌توان از دست‌آوردهای دولت" اصلاحات "دانست که همواره معتقد به فعال سازی ظرفیت‌های قانون اساسی و مغفول مانده آن در جهت بسط و تعمیق حاکمیت مردم در سرنوشت جمعی آنان دانست.
در قوانین جمهوری اسلامی ایران، فصل هفتم قانون اساسی به شوراها اختصاص یافته و طبق اصل یک‌صدم قانون اساسی « برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی بنام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.»
با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر این سؤال مطرح می‌شود که شاخص‌های افراد اصلح برای تصدی این کرسی‌ها چه آیتم‌ها و مؤلفه هایی می‌باشد. شاخص‌های که اگر به آنها توجه نشود باعث می‌شود وابستگی‌های طایفه‌ای، قومیتی، جناحی و سیاسی و تعصب‌های ایلی راه را بر افراد توانا و دغدغه مند سد کند. در زیر مهم‌ترین شاخص‌ها ی فرد اصلح ذکر می‌شود:
1- اولین ویژگی را می‌توان" فساد ناپذیری و شجاعت" دانست. افرادی که بتوانند در برابر رانت‌ها و فساد شهری، زمین خواری و تخلف در ساخت و سازها و کاربری‌ها مقاومت کنند.
2- افرادی که " اهل گفت‌وگو و کار جمعی" باشند. شورای شهر یک نهاد اجتماعی و فعالیت در آن مستلزم داشتن یک کار گروهی و خرد جمعی است.
3- "توجه به سابقه مالی درست و شفاف افراد".
4- "صداقت و پاکی افراد"
5- "مسوولیت پذیری افراد"
6- " تعهد و پاسخگو بودن افراد"
7- تجارب کاری موفق و رزومه افراد"
8- توجه به تخصص در امور شهری و شاخه‌های مرتبط با آن (شهر فقط ساختمان نیست بلکه مکان انسانها، گروه‌ها، سازمان‌های اجتماعی، طبقات، خانواده‌ها و غیره است. بنابراین علاوه بر رشته‌های عمران و معماری احتیاج به برنامه ریزی شهری و رشته‌های مرتبط ازجمله جامعه شناسی است).
9- افرادی که بتوانند با " نخبگان جامعه" در بیرون از مجموعه شهرداری وارد شور و مشورت بشوند.
10- داشتن دغدغه نسبت به " حقوق شهروندان" از جمله بانوان





امین روشن‌پور/ کارشناس ارشد جامعه‌شناسی
 

دیدگاه‌ها  

#1 کلانشهرجهانی خرم آباد 1396-02-28 08:37
خبر فوری از طرف مردم با فرهنگ و با غیرت خورموئه: به کاندیدایی رای بدید که بیشتر و دلسوزتر و متعصب تر نسبت به پیشرفت خرم آباد دغدغه دارد و گنج گم شده دنیا پایتخت پایتختها شهر اولین اولینها و میراث دار قوم بزرگ لر را خرم و آبادتر کند.فقط به اینها رای بدهید.زنه بوه غیوران.زنه با فرهنگ ها.زنه بوه باکلاس ها.زنه بووه خورموئه.
نقل قول کردن
#2 رضا 1396-02-28 16:12
سلام امین خان فقط داش،ولی،پاک دست ترینی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا