یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پروژه برج‌های دوقلو در خرم‌آباد یکی از پروژه‌های مهم در مرکز استان به شمار می‌رود. به گفته متولیان تکمیل آن می‌تواند تحولی قابل توجه برای شهروندان خرم‌آبادی و حتی مردم غرب کشور به همراه داشته باشد. جذب گردشگر و ایجاد اشتغال از مزایای افتتاح این پروژه است که از سوی سرمایه‌گذاران پروژه مطرح می‌شود.
این پروژه که عملیات اجرایی آن سال 94 آغاز شد قرار بود طی 3 سال به بهره‌برداری برسد اما ظواهر امر نشان می‌دهد که با توجه به پیشرفت کار تکمیل این پروژه در زمان وعده داده شده محقق نشود. البته در این رابطه علل مختلفی بیان می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن طبقات این برج‌هاست، زیرا قرارداد اولیه شامل 16 طبقه بوده اما اکنون به 31 طبقه افزایش پیدا کرده است. مشکلات اقتصادی هم از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
جانمایی پروژه در نزدیکی پارک و دریاچه کیو و خیابانی که به نگین شهر معروف است، باعث شده روند پیشرفت برج‌های دوقلو مرتب از سوی شهروندان رصد شود. در این میان طی چند روز گذشته صحبت‌هایی مبنی بر توقف عملیات اجرایی برج‌های دوقلو مطرح شده است که در این باره با یکی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد و مدیر پروژه گفت‌وگو کردیم.

تغییر در تعداد طبقات پروژه
عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد درباره عملیات اجرایی این برج‌ها می‌گوید: درابتدا و پس از رفع مشکلات پروژه بر سر سهام بالاخره توافق‌نامه نهایی به امضا رسید. بر اساس این توافق‌نامه 75 درصد پروژه به سرمایه‌گذار و 25 درصد به شهرداری رسید.
«حسن آذری» با اشاره به اینکه طبق برنامه زمان‌بندی قرار بود پروژه در 3 سال تکمیل شود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی،‌طبق روزشمار پروژه که زمان 170 روز را نشان می‌دهد تکمیل و بهره‌برداری از آن در زمان تعیین شده بعید به نظر می‌رسد. با این روند زمان افتتاح پروژه را چهار سال از شروع عملیات باید نظر گرفت و در صورتی که عملیات اجرایی به این شکل ادامه داشته باشد، تکمیل این پروژه سال‌های بیشتری طول خواهد کشید.
آذری با اشاره به اینکه در ابتدا کارها خیلی خوب پیش می‌رفت و پیشرفت پروژه روند قابل قبولی داشت، عنوان می‌کند: اما چند ماه است که از مشکلات و کمبود منابع مالی سخن به میان می‌آورند به طوری که روند عملیات اجرایی شتاب گذشته را ندارد. این در حالی است که سرمایه‌گذار طرح روز اول گفته بود؛ هیچ نیازی به دریافت تسهیلات بانکی نداریم‌.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات اجرایی برج‌های دوقلو متوقف شده است می‌گوید: چنین موضوعی صحت نداشته و پروژه همچنان فعال است، اما روند کندی دارد. در ابتدا قرار بود این پروژه در 16 طبقه ساخته شود اما اکنون به 31 طبقه افزایش پیدا کرده است که این هم از دلایل دیگر تاخیر در عملیات اجرایی پروژه و نرسیدن آن به موعد مقرر برای بهره‌برداری است. بی‌گمان اجرای طرح با افزایش طبقات، افزایش هزینه ساخت‌وساز را هم به دنبال دارد.


پیشرفت فیزیکی پروژه
مدیر پروژه برج‌های دوقلوی کیو اظهار می‌کند: پیشرفت فیزیکی پروژه برج‌های دوقلو که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در مرکز استان است از سال 94 تا کنون به 27 درصد رسیده است. «آرمان بهره‌مند» می‌افزاید: طبق برآوردها 320 میلیارد تومان نیاز است تا پروژه تکمیل شود البته این در شرایط عادی و بدون در نظر گرفتن افزایش احتمالی قیمت‌هاست. وی به دلایل پیشرفت کند عملیات اجرایی این پروژه اشاره و عنوان می‌کند: این پروژه ابتدا در 16 طبقه تعریف شده بود اما هم‌اکنون به 31 طبقه افزایش پیدا کرده است. این افزایش طبقات مشمول زمان می‌شود، زیرا حجم کار افزایش پیدا کرده است.
بهره‌مند زمان احتمالی بهره‌برداری برج‌های دوقلو را تا دو سال دیگر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: درگذشته مهم‌ترین مشکل بحث زمین بود که مطالعات مورد نیاز در این زمینه انجام شد زیرا بسترهای بزرگ آب را داشتیم که رفع شد؛ اما همین مطالعات کار را یک سال به تعویق انداخت. پس از آن برای آغاز عملیات اجرایی 4 کیلومتر شمع‌کوبی داشتیم که واقعاً کار سخت و زمان‌بری بود. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی هم در میان است که البته همه پروژه‌ها در سراسر کشور با آن مواجه هستند و کمبود بودجه مختص به برج‌های دوقلو نمی‌شود.

توقف پروژه صحت ندارد
مدیر پروژه در مورد ادعای مطرح شده در خصوص توقف کار بیان می‌کند: در حال حاضر پروژه فعال است اما درباره خاموش شدن روزشمار باید به این مساله اشاره کنم که این امر مربوط به جمع‌آوری دکه‌هاست زیرا برق پروژه از طریق همان دکه‌ها تامین می‌شد.
بهره‌مند با اشاره به اینکه این برج‌ها در صورت بهره‌برداری به قطب فرهنگی و تفریحی در خرم‌آباد و حتی استان‌های غربی تبدیل شود، اظهار می‌کند: این پروژه که در مساحتی 15 هزار مترمربعی با زیربنای 165 هزار مترمربعی جانمایی شده است شامل دو برج مسکونی‌، تجاری و تفریحی است که فضاهای متعدد ورزشی‌، فرهنگی و تفریحی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی می‌افزاید: پیست دوچرخه‌سواری در این پروژه لحاظ شده است که از ویژگی‌های خاص آن به شمار می‌رود. از سوی دیگر فضاهای ورزشی تعبیه شده در آن بسیار مهم هستند و در واقع یک شهر ورزشی محسوب می‌شوند. همچنین 354 واحد تجاری پروژه به صورت مستقیم برای 700 نفر و به طور غیرمستقیم برای 2 هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد. در واقع باید گفت که برج‌های دوقلو یک کارخانه بزرگ در دل شهر هستند.

استفاده از نیروهای بومی
بهره‌مند عنوان می‌کند: در اجرای پروژه سعی کرده‌ایم هم از نیروهای بومی و هم مصالح بومی استان استفاده کنیم که این هم در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است. وی با بیان اینکه برج‌های دوقلو یکی از مستحکم‌ترین برج‌ها هستند، می‌افزاید: در صورتی که مصالح غیربومی نیاز بوده از مرغوب‌ترین آن‌ها استفاده کرده‌ و بهترین سازه را به کار برده‌ایم.
این مسئول از تعامل مردم خرم‌آباد تقدیر می‌کند و می‌گوید: تعامل و همکاری مردم به‌ویژه همسایگان پروژه قابل‌توجه است زیرا با وجود سروصدای زیاد با صبر و متانت نهایت همکاری را با ما داشته‌اند.

300 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه
«حسن آذری» عضو شورای شهر خرم‌آباد به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: بنا بر اظهارنظر کارشناسان و سرمایه‌گذار اتمام این برج‌ها با شرایط جدید رقمی بیش از 300 میلیارد تومان نیاز دارد، زیرا کار پرحجم و سنگینی است.
وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذار برای دریافت تسهیلات 35 میلیارد تومانی نیاز به سند برج‌ها داشت که به نام شهرداری بود‌. پس از بررسی‌های لازم مصوبات مورد نیاز به منظور انتقال سند برج‌ها به سرمایه‌گذار از سوی شورا انجام شد. شورای شهر هم به دلیل اینکه در آینده مشکلی برای شهرداری ایجاد نشود در ازای انتقال سند درخواست کرد که شرکت مرتبط با بخش خصوصی برخی املاک خود را در عوض سند به شهرداری انتقال دهد که این کار انجام شده است.

نسرین صفربیرانوند/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 آرش 1396-02-13 13:43
لطفا در باره اینکه این برج ها در زندگی مردم تحول ایجاد میکنن توضیح بدید؟ منظورتون کدوم مردم هست؟
نقل قول کردن
#2 احمد 1396-02-13 15:20
از همون اول تعداد طبقات برج ها ۲۵ عدد بود که همراه با ۶ طبقه تجاری اون میشد ۳۱ طبقه !تمام نقشه ها و الگوهای پروژه در دست مردم است پس سفسطه نکنین که پروژه ۱۶ طبقه بوده و الان ۳۱ طبقه شده است
نقل قول کردن
#3 امیریان 1396-02-13 16:35
جالبه تو برا تبلیغاتی نوشته بود 150 روز تا افتتاح . خخخخخ مث یه خوابه !!!!!
نقل قول کردن
#4 احمد اميري 1396-02-13 17:09
پروژه برج هاي كيو براي امثال من كه دانشجوي دكتري سازه هستيم يك دانشگاه كامل محسوب ميشه، ضمن اينكه هم از نظر اقتصادي و هم فرهنگي و هم از نظر زير ساخت شهري با توجه به موقعيت استراتژيك شهري بسيار ارزشمند مي باشد.
نقل قول کردن
#5 بهراد 1396-02-13 17:19
اینجا لازم است از استاندار و مسئولین استان که برای پیشرفت شهر سرمایه گذار خارج استانی رو دعوت کردند تشکر کنم .
نقل قول کردن
#6 سعید 1396-02-13 17:23
به نقل از سپهر:
خب حتی اگه قرار بود همون 16طبقه باشه باز تا الآن که بیشتر از دو سال از آغاز پروژه میگذره باید حداقل 10طبقه میساختن! الآن منظورشون اینه که کل پروژه میشه31طبقه یا اینکه هر برج31طبقه داره و در مجموع میشه62طبقه؟؟؟

سپهر داداش هر برجش 31 طبقه هست چون اگه اونجوری بود زمان 16 طبقه هر برج 8 طبقه میشد که دیگه اسمش برج نمیشد میشد خونه ما :P :P .
نقل قول کردن
#7 بیژن 1396-02-13 17:27
پروژه پیشرفت خوبی داشته من پروژه رو از نزدیک دیدم خیلی تلاش شده که پیشرفت سریع انجام بشه،مشکلات سطح آب و معارض باعث کندی شده است که در تمام پروژه ها اتفاق میفته ،خوبه در مورد هزینه های انجام شده یه تحقیقاتی انجام بشه تا مردم مطلع بشن که چه حجم سرمایه گذاری انجام شده و باید تقدیر بشه،
در مورد طبقات تا جای که از دوستان پیگیری کردم قرار بر این نبوده که پروژه از ابتد30 طبقه باشد برای همین زمان اعلام شده همخوانی ندارد.
انتقاد کردن کار راحتیه ،تا حالا فکر کردید از چه پروژه ای حمایت کردید؟
نقل قول کردن
#8 امیر 1396-02-13 17:53
این برج های دوقلو یادگارشهردار مهرابی پاکدست می باشند بعضی میام پزشو میدن
نقل قول کردن
#9 علی محبی 1396-02-13 17:54
بچه ها من دانشجوی فوق عمرانم و بارها مثله شما همین انتقادا رو میکردم ... یه روز داییم گفت مگه قبل از این برجها که میتونه ۱۰۰۰ نفرو مشغول کنه این زمین چی بود جز یه پارکینگ و یه جا برای خلافکارا ... بعد یه روز از طریق یکی از مغازه دارا به اونجا معرفی شدم که برم ببینم و بعدش خیلی شرمنده شدم از اینکه ما از بیرون چطور فقط نشستیم و قضاوت میکنیم .اونجا همه دائم در حال استاندارد سازی و تلاش هستن.. قالبهاشون رو از آلمان آوردن و مصالحشون رو از بهترینها تامین میکنن .خارج از اینا میدونید چند نفر اونجا مشغولن ؟ حدود ۱۵۰ نفر خانواده هاشون رو نون میدن و کاری رو اونا کردن که ما سالهاست نتونستیم برا شهر خودمون انجام بدیم ... من اون روز اینقد شرمنده این تهمتام شدم که قول دادم هرجا که راجب این پروژه بحث شد منم از واقعیاتی که دیدم صحبت کنم
نقل قول کردن
#10 رضا 1396-02-13 18:15
با ساختن برج 31 طبقه تکنولوژی ساخت بسیار عظیمی وارد استان میشود که تا الان سابقه نداشته است.
نقل قول کردن
#11 بی باک 1396-02-13 18:18
به نقل از آرش:
لطفا در باره اینکه این برج ها در زندگی مردم تحول ایجاد میکنن توضیح بدید؟ منظورتون کدوم مردم هست؟

بسیاری از مردم، مرکز خرید را
به همان اندازه که برای خرید بازدید
می کنند برای گردش هم از آن استفاده
می کنند. بسیاری از اوقات موقعیت خرید
در فرآیند تصمیم خرید تاثیر دارد.خوب این یه مثال کوچک بود.شما با دوستتون میخواهید برای تفریح یا خرید به یک مجتمع خرید بروید که به شما حس خوب رو بده.
نقل قول کردن
#12 سپهر 1396-02-13 18:42
به نقل از سعید:
به نقل از سپهر:
خب حتی اگه قرار بود همون 16طبقه باشه باز تا الآن که بیشتر از دو سال از آغاز پروژه میگذره باید حداقل 10طبقه میساختن! الآن منظورشون اینه که کل پروژه میشه31طبقه یا اینکه هر برج31طبقه داره و در مجموع میشه62طبقه؟؟؟

سپهر داداش هر برجش 31 طبقه هست چون اگه اونجوری بود زمان 16 طبقه هر برج 8 طبقه میشد که دیگه اسمش برج نمیشد میشد خونه ما :P :P .

سعید جان متأسفانه گویا تعداد طبقات پروژه به جای افزایش، کاهش پیدا کرده دارن سر کارمون میذارن.تعداد مجموع دو برج و مجتمع تجاری میشه31طبقه.با این حساب اصلاً نسازنش خیلی بهتره
نقل قول کردن
#13 ساواش 1396-02-13 18:48
امیدوارم هرچه سریع تر ساخته بشه
#لرستان پیشرفته
#خرم آباد زیبا
نقل قول کردن
#14 سپهر 1396-02-13 18:48
به نقل از بیژن:
پروژه پیشرفت خوبی داشته من پروژه رو از نزدیک دیدم خیلی تلاش شده که پیشرفت سریع انجام بشه،مشکلات سطح آب و معارض باعث کندی شده است که در تمام پروژه ها اتفاق میفته ،خوبه در مورد هزینه های انجام شده یه تحقیقاتی انجام بشه تا مردم مطلع بشن که چه حجم سرمایه گذاری انجام شده و باید تقدیر بشه،
در مورد طبقات تا جای که از دوستان پیگیری کردم قرار بر این نبوده که پروژه از ابتد30 طبقه باشد برای همین زمان اعلام شده همخوانی ندارد.
انتقاد کردن کار راحتیه ،تا حالا فکر کردید از چه پروژه ای حمایت کردید؟

من سال گذشته طی حدود شش ماه چهار بار رفتم مشهد.در خیابان امام رضا دارن برج های تجاری و هتل های25تا38طبقه میسازن،صدها نفر سه شیفته کار میکنن.یعنی حتی ساعت دو بامداد تاورکرینها فعالن.یکی از هتلها شهریورماه طبقه هفتم بود بهمن ماه طبقه بیستم.ولی در برج های دوقلوی خرم آباد دو سال و نیمه کار میکنن هنوز ده طبقه از کل پروژه رو نساختن!!!
نقل قول کردن
#15 بهنوش 1396-02-13 19:43
کاش راه بیفته این مهمونامون از شهرستان میان یه مرکز خرید خوب داشته باشیم ببریمشون
نقل قول کردن
#16 لرستان قدرتمند 1396-02-14 07:34
خرم آباد شهر زیباییها .پایتخت سرزمین ایران .شهر اولین انسانهای هوشمند.شهر اولین اولینها.خورشید قلب من خرم آباد است.
نقل قول کردن
#17 حمید ت 1396-02-14 22:55
اگه یه نگاه بداخل کارگاه کنید متوجه مبشد که که تعطیله ، ،،، الان دو ماهه که تعطیله
نقل قول کردن
#18 اکبر-ظ 1396-02-15 09:49
اینم مثل راه اهن و نیروگاه خرم اباد 60 سال دیگه اماده بهره برداری میشه .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا