یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: نماد گلیم به‌صورت ماکت در ورودی شهر نورآباد و نماد ماشته در ورودی شهر بروجرد و خرم‌آباد نصب گردد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "بختیار رازانی" از برگزاری جلسه کمیته استانی خوشه گلیم، جاجیم و ماشته لرستان با حضور مدیران دستگاه‌های عضو کمیته مربوطه خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جلسه ارائه عملکرد خوشه گلیم، جاجیم و ماشته لرستان در سال 95 و ارائه و بررسی برنامه‌های اجرایی خوشه گلیم در سال 96 و همچنین بررسی پیشنهادات و تصویب در کمیته استانی می‌باشد.
وی گفت: این کمیته متشکل از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان شامل اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، صندوق کارآفرین امید، اداره کل استاندارد، اداره کل تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری، اداره کل تعاون روستایی، اداره کل بهزیستی، اداره کل صدا و سیما، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان می‌باشد که دبیرخانه این کمیته استانی خوشه جاجیم و گلیم می‌باشد.
رازانی افزود: در این کمیته مقرر شد اداره کل استاندارد جهت ثبت برند جغرافیایی و تدوین استاندارد برای گلیم و ماشته با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدام نمایند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: همچنین مقرر شد نماد گلیم به‌صورت ماکت در ورودی شهر نورآباد و نماد ماشته در ورودی شهر بروجرد و خرم‌آباد نصب گردد.
بختیار رازانی اضافه کرد: یکی از مصوبات دیگر این جلسه پرداخت 5 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به تولیدکنندگان خرد ماشته و گلیم و جاجیم فروشان استان توسط صندوق کارآفرین امید تا پایان تیرماه سال آتی بود.
 وی با اشاره به جایگاه مهم استان در زمینه صنایع‌دستی گفت: واحدهای مختلف پشتیبانی و خدمات تولید شامل بافندگان، صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، خدمات تکمیل و مرمت، رنگرزها، فروشندگان مواد اولیه و ابزار گلیم‌بافی عضو خوشه گلیم هستند.
رازانی از برنامه‌های توسعه خوشه گلیم به‌منظور حمایت از فعالان این کسب و کار خبر داد و اظهار داشت: فرآیند توسعه خوشه گلیم امسال با حمایت مالی این شرکت، آغاز شده است.
وی در ادامه به برخی از برنامه‌های اجرایی در خوشه گلیم اشاره کرد و گفت: ایجاد شبکه تأمین مواد اولیه خوشه، ایجاد شبکه تولید، آموزش بافت گلیم، ماشته و جاجیم، حضور فعالان خوشه در دو نمایشگاه داخلی و یک نمایشگاه برون‌مرزی، فعال کردن بخش بازاریابی خوشه با بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران، تعامل و هماهنگی و برقراری ارتباطات مؤثر با سایر خوشه‌های گلیم کشور و ارتقای سطح مبادلات و بهره‌گیری از تجربیات متقابل و پیگیری و تصویب پرداخت تسهیلات کم‌بهره به فعالان این خوشه از برنامه‌ها و اقدامات پیش روی این خوشه است.

دیدگاه‌ها  

#1 نیما سپهوند 1395-11-26 13:33
کردها نمی دانستند گلونی چیست و به جای گلونی از چیزی شبیه چفیه عربی که به رنگ سفید با حاشیه قرمز بود استفاده میکردند الان به عمد در تمام کنسرتها و عروسیها گلونی را به کرات استفاده میکنند اگر شما در عکسهای تاریخی کردها یک زن یا مرد گلونی به سر دیدید هر چه خواستید بگویید.
متأسفانه ما مردمان لر هیچوقت قدر داشته های فرهنگی مان را نمیدانیم. گلونی _ کلاه نمدی _ ساز کمانچه _ شیرینی آردی _ برنزهای مکشوفه در مناطق لر نشین و المان هایشان. متأسفانه هیچکدام از اینها هنوز به نام قوم لر ثبت ملی و جهانی نشده است.
نقل قول کردن
#2 فعال محیط زیست 1395-11-26 15:00
البته تولید گلیم و جاجیم و ماشته فقط مختص به این دو شهر نبوده و همه استان ازجمله مناطق بختیاری نشین استان و خرم آباد نیز از جایگاه ویژه تری برخوردار هستند .
نقل قول کردن
#3 علی 1395-11-26 22:44
محصولات لرستان تبلیغ کنن قالی ماشته گلیم روغن کشک لبنیات عسل گوشت حبوبات گردو ماهی ..ٔ واقعا به خاطر اب و هوای لرستان محصولات لرستان بهترین هاس که باید اطلا ع رسانی بشه
نقل قول کردن
#4 محمد 1395-11-26 22:51
قدیمتر تو خرم اباد کاک پزی می کردن مغازش سر پل حاجی بود پنحاه سال پیش کاکش مث کاک کرمانشاهی بود با این تفاوت که بزرگتر و پر تر و نرم تر از قدیمی که بپرسید خیلی ها میدونن
یه شیرینی اردی هم بود بهش می گفتن شیرینی لری با روغن حیوانی درس میشد کلا برندش مال لرستانه لازمه واقعا که اینا حفظ بشه بعنوان برند فرهنگی
نقل قول کردن
#5 کاندیدا 1395-11-27 08:39
با سلام ؛اقدامی به موقع و اصولی است . چرا که اگر دیر بجنبیم تاجیکستان و ترکمنستان مصادرش می کنن. هر چه زود تر بهتر.
نقل قول کردن
#6 احمدی 1395-11-29 20:14
به نقل از کاندیدا:
با سلام ؛اقدامی به موقع و اصولی است . چرا که اگر دیر بجنبیم تاجیکستان و ترکمنستان مصادرش می کنن. هر چه زود تر بهتر.

تاجیک و ترکمن پیشکش , شما همین اقوام همسایه لرها را در نظر داشته باشید که از نزدیکی فرهنگی در جهت تسخیر داشته های مردم لر جهد بلیغ دارند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا