یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همه ما کارهايي داريم که مجبوريم آن‌ها را انجام دهيم. هر روز براي تأمین مخارج زندگي بايد سرکار برويم. با افراد مختلف ملاقات داشته باشيم و هزاران کار اجباري ديگر، معمولاً وقتي اجبار به انجام کاري داشته باشيم سعي می‌کنیم آن را انجام دهيم.
در موارد اورژانس نيروي ما تا ده بيست برابر معمول هم می‌رسد و کاري که بر عهده ما است انجام می‌دهیم. خود من تا حالا چندين بار شده است که تا هفتاد و دو ساعت بيدار مانده‌ام و کار خاصي را انجام داده‌ام. گاهي در اين موارد انسان خودش هم باورش نمی‌شود که چقدر انرژي دارد.
اما خيلي از کارها وجود دارند که نه جزو کارهاي روزمره ما است و نه حالت اورژانس دارد. در چنين مواردي احتمال به تأخیر انداختن کارها زياد می‌شود.
تقریباً همه سیگاری‌ها به معايب کشيدن سيگار آشنا هستند ولي بازهم سيگار می‌کشند و هر بار که از آن‌ها خواسته می‌شود سيگار را ترک کنند آن را به فردا يا ماه و سال بعد موکول می‌کنند. ولي همين افراد هنگامی‌که در موقعيت بيماري قلبي قرار می‌گیرند و دکتر وضعيت هشدار را به آن‌ها اطلاع می‌دهد سيگار را ترک می‌کنند.
بنابراین يکي از مهم‌ترین دلايل به تعويق انداختن کارها نداشتن باور قلبي به لزوم انجام آن کار است. بايد توجه داشت که راه‌های زيادي براي افزايش باور قلبي به لزوم انجام کار وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زير اشاره کرد:
افزايش تمرکز ذهني بر موضوعی خاص
افزايش مطالعه و تحقیق در مورد موضوع
استفاده از تجربيات ديگران
 
در نظر گرفتن موضوع به‌عنوان مرحله‌ای از مراحل موفقيت کلي در زندگی فرد چاقي را در نظر بگيريد که دوست دارد لاغر شود ولي نمی‌تواند تصميم خود را عملي کند.
 با افزايش تمرکز شخص بر موضوع احتمال شروع روند کاستن از وزن بیش‌تر می‌شود. اين شخص بايد توجه خاصي به افراد چاقي که با آن‌ها در ارتباط است مبذول کند. مشکلات و مسائل آن‌ها را در نظر آورد و خود را با آن‌ها مقايسه کند. در عين حال افراد با تناسب‌اندام را نيز در نظر داشته باشد و مرتب به مزایایی که اين افراد از آن برخوردارند فکر کند.
 اين شخص هر چه بيشتر کتاب راجع به رژیم‌های غذائي و ورزش‌های مربوط به‌تناسب اندام بخواند موفق‌تر خواهد بود. در عين حال ارتباط با افرادي که بر چاقي خود غلبه کرده‌اند نيز بر افزايش باور شخص مؤثر است. از طرفي اين فرد فرآيند لاغر شدن را بايد به عنوان بخشي از برنامه‌های کلي موفقيت در زندگي در نظر بگيرد. سلامت يکي از پایه‌های موفقيت است و تناسب‌اندام يکي از ابعاد مهم سلامت است.
به طور معمول افراد مختلف روش‌های متفاوتي براي به تأخیر انداختن کارها و طفره از انجام آن دارند. يکي از اين راه‌ها به‌طور ساده انجام ندادن هيچ کاري می‌باشد. تعداد افرادي که از اين روش استفاده می‌کنند به نسبت کم می‌باشد زيرا جامعه به اين گونه افراد برچسب تنبل و بی‌عار می‌زند. افرادي که ماه‌ها و سال‌ها از زمان رشد جسمي و عقلي آن‌ها می‌گذرد ولي به هيچ کاري مشغول نمی‌شوند در اين دسته قرار می‌گیرند.
گروه ديگر افرادي هستند که خود را به انجام کارهایی پست‌تر از آن چه بايد انجام دهند مشغول می‌کنند. فردي را در نظر بگيريد که می‌خواهد داستاني بنويسد ولي درست موقعي که می‌خواهد نوشتن را شروع کند يادش می‌افتد که فلان وسيله منزل را تميز کند و يا به ایمیل‌های خود پاسخ دهد. اين نوع از عمل طفره رفتن بسيار معمول می‌باشد و در حقيقت خيلي از افراد به‌گونه‌ای درگير اين نوع طفره رفتن هستند.
 جامعه اين دسته از افراد را به تنبلي محکوم نمی‌کند و خود اين افراد نيز در بسياري از موارد دليلي بر طفره رفتن از کارهاي اصلي دارند و پيش خود شرمنده نمی‌شوند.
انسان روحي بلند و والا دارد. قدرتي که انسان در انديشه و عمل دارد فراتر از حد تصور است ولي معطوف کردن اين انديشه و عمل به انجام کارهاي جزئي قدرت کلی‌نگری و انجام کارهاي بزرگ در انسان را از بين می‌برد. هر انساني قادر است همچون مولوي، نيوتن، بوعلي سينا و انيشتين فکر کند، بر ديگران تأثیر گذارد و نام خود را جاودانه سازد. ولي متأسفانه چقدر اين گونه افراد کم هستند.
يکي از دلايل مشغول شدن افراد به انجام کارهاي جزئي آن است که نتيجه اين قبيل کارها خيلي زود مشخص می‌شود ولي کارهاي بزرگ مستلزم زمان هستند و نتيجه آن‌ها به سرعت قابل‌ملاحظه نيست. يکي از راه‌هایی که براي غلبه بر اين مسئله وجود دارد تقسیم‌کارها و اهداف بزرگ به کارها و اهداف کوچک‌تر و در جهت هدف اصلي می‌باشد.
به عنوان مثال شما می‌خواهید نويسنده معروفي شويد. اگر از روز اول شروع به کار نويسندگي فقط به دنبال اين باشيد که مطلبي بنويسيد که به يک باره توجه تمام مردم را به خود جلب کند به احتمال زياد خيلي زود دچار سرخوردگي خواهيد شد. ولي اگر روز اول به دنبال اين باشيد که مطلبي بنويسيد که حداقل توجه يک نفر را به خود جلب کند مطمئناً روز دوم را باانگیزه و انرژي بيشتري آغاز خواهيد کرد. کمتر نویسنده‌ای در دنيا وجود دارد که با متن اولي که نوشته به شهرت رسيده باشد.
در سال‌های اخير شعاري در محافل اقتصادي رايج شده است که جهاني فکر کنيم و منطقه‌ای عمل کنيم. اين شعار نمونه عيني همين واقعيت است. همواره به دنبال تسخير قلب تمامي مردم دنيا باشيد ولي با محيط اطراف خود آغاز کنيد. عباس کيارستمي با به تصوير کشيدن محيط اطراف خود و نگاهي ژرف به آن توانست آرام‌آرام به محافل سينمائي بزرگ دنيا راه پيدا کند تا جائي که هم اکنون به عنوان يکي از برجسته‌ترین فیلم‌سازان تاريخ سينماي دنيا محسوب می‌شود.
منتظر موفقيت بودن و دست روي دست گذاردن مسلماً انسان را به اوج خواسته‌هایش نمی‌رساند.
در انجام امور روزانه همواره فهرست کارها را از مهم‌ترین کارها شروع کنيد. مهم‌ترین کارهاي شما آن‌هائي هستند که شما را به هدف اصلي زندگی‌تان نزدیک‌تر می‌کند. از واگذاري کارهاي غیر مهم به ديگران ابایی نکنيد.
اگر از ترس کم شدن چند هزارتویمان دخل روزانه مغازه، صندوق‌داری آن را خود بر عهده بگيريم مطمئناً هیچ‌گاه صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ای نخواهيم شد. وقت آزاد خود را به فکر کردن و يافتن راه‌های رسيدن به هدف کلي اختصاص دهيد. مطالعه را هرگز فراموش نکنيد.
اين مطالعه می‌تواند به‌صورت خواندن هدف‌دار کتاب‌ها و مقالات و يا به‌صورت شفاهي به‌صورت نگرش صحيح به محيط پيرامون و روش‌های موفقيت ساير افراد باشد. حتي يک روز را بدون انديشه و عمل در جهت اهداف والاي خود سپري نکنيد. انسان‌های موفق خوب فکر می‌کنند خوب حرف می‌زنند و خوب عمل می‌کنند. موفقيت همگي شما آرزوي قلبي من است.

 مرکز مشاوره و مددکاري معاونت اجتماعي استان لرستان

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا