یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از برگزاری جلسه بررسی تعمیرات حفاظتی کاروانسرای میرزا سید رضا خرم‌آباد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "غلام‌رضا سلیمانی" در جلسه بررسی تعمیرات حفاظتی بنای تاریخی کاروانسرای میرزا سیدرضا خرم‌آباد که با حضور نمایندگان پلیس پیشگیری استان، اتحادیه طلافروشان، صنوف و شهرداری در محل این اداره کل برگزار شد، گفت: بنای تاریخی کاروانسرای میرزا سیدرضا به شماره 1923 در تاریخ 1376/7/20 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن متعلق به سال‌های 1300-1301 است که دارای مساحت تقریبی عرصه 3000 مترمربع می‌باشد.
وی افزود: این جلسه با توجه به آسیب‌های وارد شده به بنا و ضرورت پیشگیری از خسارات احتمالی، با موضوع تعمیرات حفاظتی به منظور احیاء و نگهداری بنا توسط دستگاه‌های اداری مرتبط، نمایندگان صنوف و کسبه برگزار گردید.
سلیمانی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تعریض‌هایی که توسط شهرداری در اطراف بنا صورت پذیرفته و کاهش ضریب امنیتی و نیاز به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده بنا ضروری است ضمن انجام هماهنگی با میراث فرهنگی استان پیش از هرگونه مرمت، تعمیر و تغییر کاربری، اقدامات حفاظتی مانند کنترل انتظامی، برقراری گشت‌های ویژه تأمین حفاظت، استفاده از سیستم‌های پایش الکترونیکی، به‌کارگیری نیروی کار نگهبان و الگوبرداری از نحوه عملکرد اماکن مشابه استان‌های دیگر طی تعامل با پلیس پیشگیری در جهت حفاظت از بنا صورت گیرد.
وی همچنین افزود: به‌منظور تسریع در امر مرمت بنا باید هزینه مرمت تأمین اعتبارشده و مشکل به وجود آمده در بحث مالکیت با هماهنگی دادگستری استان حل گردد.
شایان‌ذکر است در پایان این تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ شد:
1- به‌منظور جلوگیری از تعطیلی کامل بازار، مرمت بنا به‌صورت فازبندی صورت گیرد.
2- تعداد 20 ملک تملک شده در قالب طرح استحکام‌بخشی بنا و املاک واگذارشده به صنوف، تأمین اعتبار و استحکام‌بخشی آن هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.
3- طرح رفع خطر حداکثر تا دو هفته آینده تهیه و به شهرداری ارائه گردد و شهرداری نیز با هماهنگی با میراث فرهنگی آن را اجرا نماید.
4- برگزاری جلسه تکمیلی تا پیش از پایان سال جاری و ارائه گزارش عملکرد جامع توسط تمامی اعضاء حاضر در جلسه.


کاروانسرای میرزا سید رضا تفرشی (بازار سرپوشیده، بازار طلافروشان) کاروانسرای میرزا سید رضا تفرشی (بازار سرپوشیده، بازار طلافروشان)

دیدگاه‌ها  

#1 بابک 1395-10-20 17:34
بازار میرزاصیدرضا میتواند بعنوان ورودی بازار بزرگ سنتی و سرپوشیده خرم آباد با بافت و معماری همسان در نظر گرفته شده و با تملک یا خریداری املاک اطراف این بازار نسبت به ساخت و راه اندازی مجموعه بزرگ که دارای بازار و نیز مسجد و حمام سنتی و رستوران و حتی هتل سنتی نظیر هتل شاه عباسی اصفهان یا مجموعه گردشگری که هم اکنون در خیابان همیلا جنب میدان پونک در غرب تهران در حال راه اندازی است اقدام نمود .

بدیهی است شهرداری و سایر نهادهای ذیربط نظیر میراث فرهنگی میتوانند با به مناقصه گذاردن چنین طرحی که دارای مشوقهای مالیاتی چند ساله باشد امکان وقوع چنین پروژه ای در خرم اباد که میتواند موتور محرکه توسعه گردشگری باشد را کلید بزنند .


ساخت چنین جایگاهی امکان جمع اوری هنرمندان و هنروران صنایع دستی از بافندگان قالی و گلیم و جاجیم تا ماشته تا صنایع فلزی نظیر ورشوسازی و زرگری .. برای رونق بخشیدن به بازار کار صنایع دستی در غرفه ها و مغازه های چنین طرح توسعه ای امکان ایجاد مشاغل جدید و بهرمند شدن این هنرمندان از وجود چنین کانونی رسما به اقتصاد گردشگری شهر خرم اباد جانی تازه بخشید .
نقل قول کردن
#2 بهرام لرستان بزرگ 1395-10-20 18:51
چرا خرم آباد و لرستان طبق قوانین توسعه گردشگری و توریست پذیری یونسکو عمل نمی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟
نقل قول کردن
#3 شهرام 1395-10-21 02:16
دوست عزیزمون آقای بهرام لرستان بزرگ سوال خوبی پرسیدند.امابنده هم چندتاسوال دارم.چرابه قول خودشون (هفتمین شهرگردشگری کشور!)یک پیاده روسالم نداره؟چرایک خیابون استانداردنداره؟ چرایک اتوبوس استانداردنداره؟ چرایک سرویس بهداشتی استانداردنداره؟ چرایک مترآسفالت سالم نداره؟چرایک هتل سنتی نداره ؟چرایک هتل مدرن نداره؟چراتمام آثارتاریخیش محل تجمع معتادهاشده؟وچرا های دیگر.چرانمی گن منظورشون ازهفتمین شهرگردشگری کشورچیه؟چراباشع ورمردم بازی می کنن؟چه اتفاقی افتادکه یک دفعه ماشدیم هفتمین شهرگردشگری؟آیاک ارخاصی انجام دادید؟آیاپروژه خاصی سال گذشته افتتاح کردید؟
.لطفااین هاروپخش کنید.این مطالب درددل مردمه.یاعلی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا