یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از اختصاص ردیف بودجه مشخص برای اجرای قانون جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی خبر داد و گفت: از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون آیین دادرسی کیفری پرداخت خسارت ناشی از اشتباه قاضی ضروری است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "الهیار ملکشاهی" در خصوص ابلاغ آیین‌نامه جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی، گفت: به‌طور حتم عدم تنظیم آیین‌نامه تاکنون مانع از اجرای قانون نشده و تا زمان تنظیم آیین‌نامه قانون مورد نظر باید اجرا شود، بنابراین این استدلال مبنی بر نبود آیین‌نامه لازم جهت اجرای قانون جبران ناشی از اشتباه قاضی به هیچ عنوان درست نیست.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ابلاغ آیین‌نامه به اجرای سریع قانون کمک می‌کند، افزود: خوشبختانه رئیس قوه قضاییه این آیین‌نامه را چندی پیش برای بخش‌های مربوطه جهت اجرا ابلاغ کردند، در حقیقت پس‌ازاینکه مشخص شود برخی افراد به‌اشتباه مدتی را در بازداشت سپری کردند باید جبران خسارت برای آن‌ها صورت گیرد البته اجرای صحیح این قانون نیازمند اعتبار لازم است.
وی با بیان اینکه این قانون هیچ‌گاه در قوانین قضایی کشور وجود نداشته است، تصریح کرد: در اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری در سال 94 این قانون در جهت رعایت حقوق شهروندی تصویب شد تا حق فردی که به‌اشتباه زندانی شده پس از آزادی تضییع نشود، ضمن اینکه در حال حاضر بودجه ناچیزی در وزارت دادگستری وجود دارد؛ بنابراین از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون آیین دادرسی کیفری این قانون باید مورداجرا قرار می‌گرفت.
ملکشاهی با اشاره به اینکه افراد متضرر شده می‌توانند از زمان تصویب قانون جدید آیین دادرسی کیفری خسارت خود را از دستگاه قضایی مطالبه کنند، گفت: خوشبختانه کمیسیون قضایی در بودجه سال آینده برای صندوق جبران خسارت ناشی از اشتباه قاضی ردیفی ایجاد و مبلغی به میزان 25 میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته است، ضمن اینکه قانون جدید آیین دادرسی کیفری جدید سال 94 لازم‌الاجرا شده و افراد دارای شرایط دریافت خسارت باید طبق نوبت از این قانون استفاده کنند.
رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون دریافت خسارت از طرف افراد خسارت‌دیده از قوه قضاییه قابلیت اجرایی دارد.
شایان ذکر است آیین‌نامه شیوه رسیدگی و اجرای آرای کمیسیون‌های استانی و ملی جبران خسارت ناشی از بازداشت در اولین روزهای دی‌ماه ۱۳۹۵ توسط ریاست قوه قضائیه به عنوان یکی از دستاوردهای قانون آیین دادرسی کیفری ابلاغ شد.


دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1395-10-09 02:05
خدا وکیل چیزی به نام تکریم ارباب رجوع در دادگاه های لرستان وجود نداره .... بی عدالتی هم کم نیست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا