یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده ادوار الیگودرز در مجلس، با بیان اینکه کشور توان تامین آب توسعه بخش کشاورزی را ندارد، گفت: با نصب کنتور هوشمند باید از بهره‌برداری بیش از مجوز قانونی چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کرد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "محمدتقی توکلی" در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه مقرر شده آب از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور باشد، گفت: به دنبال بحرانی شدن وضعیت آب کشور و روند رو به افزایش آن بعد از خشک‌سالی‌ها و تغییر اقلیم و کاهش بارش و ظرفیت منابع آب تجدیدشونده دولت سه اولویت از چهار اولویت برنامه‌ای خود را در لایحه برنامه ششم توسعه کشور به آب و محیط‌زیست اختصاص داد.
نماینده ادوار الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، افزود: در همین راستا انتظار این بود که با این سیاست‌گذاری برای تعادل بخشی به وضعیت منابع و مصارف آب کشور در قانون برنامه محدودیت‌ها و مشوق‌های لازم تبیین و نهایتاً جهت اجرا، تصویب و ابلاغ شود.
 
بیشتر مصارف آب بخش‌های کشور از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شوند
توکلی با بیان اینکه با نگاهی به بخش آب، کشاورزی و محیط زیست در مصوبات کمیسیون تلفیق نه تنها به این هدف مهم نخواهیم رسید بلکه در تشدید بحران آب و بر هم خوردن شرایط اقتصادی و اجتماعی در ایجاد خسارات پیش‌بینی‌نشده تسریع می‌شود، ادامه داد: امروزه در اثر اضافه برداشت از منابع زیرزمینی بیش از 58 درصد از محدوده‌های مطالعاتی و دشت‌های کشور با شرایط ممنوعه و بحرانی مواجه هستند و مابقی محدوده‌های کشور فاقد ظرفیت توسعه آب‌شده‌اند، به این معنی که ما در کشور از طریق سفره‌های زیرزمینی، آبی برای توسعه نداریم.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر اکثر مصارف آب بخش‌های کشور از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شوند و در آب شرب شهری 57 درصد، شرب روستایی 83 درصد، صنعت و خدمات 63 درصد و در کشاورزی 52 درصد از این منابع تأمین می‌شود که بسیار مهم و قابل‌توجه است.
 
حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی در بخش آب‌های زیرزمینی تعیین و ابلاغ شده است
توکلی با بیان اینکه حجم آب قابل برنامه‌ریزی در بخش آب‌های زیرزمینی تعیین و ابلاغ شده است، افزود: در وضعیت موجود حدود 11 میلیارد مترمکعب بیشتر از این حجم استفاده می‌کنیم که سبب شده در برخی دشت‌های کشور با مشکل مواجه شویم.
وی ادامه داد: برای کنترل این روند و احیاء و تعادل بخشی آب زیرزمینی بررسی شده است که با جلوگیری از اضافه برداشت، چاه‌های دارای مجوز و انسداد چاه‌های محفوره غیرمجاز این حجم آب اضافی را به نفع سفره ذخیره کنیم.
 
باید جلوی برداشت غیرمجاز افراد از چاه‌های غیرمجاز را گرفت
توکلی با بیان اینکه تحویل حجمی آب با نصب کنتور هوشمند و حجمی روی چاه‌های مجاز راهکار اصلی است که یک ضرورت بوده و دولت باید روی آن اقدام کند، اظهار کرد: باید جلوی برداشت غیرمجاز افراد از چاه‌های غیرمجاز را گرفت و با نصب کنتور هوشمند از بهره‌برداری بیش از مجوز قانونی جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که در طول برنامه 30 میلیون تن به تولید محصولات بخش کشاورزی افزوده شود، افزود: کشور توان تامین آب هرگونه توسعه بخش کشاورزی را ندارد و تنها راه رسیدن به این اهداف بهره‌وری و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح خواهد بود.
 
هرگونه افزایش سطح کشت کشاورزی در کشور ممنوع شود
مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از اضافه برداشت و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌ها دولت اعتبار خرید و نصب کنتور هوشمند و حجمی را تأمین و در برنامه ششم تکلیف شود، تصریح کرد: به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شود که برای توسعه بخش کشاورزی و افزایش تولیدات خود در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح اقدام کند، هرگونه افزایش سطح کشت در کشور ممنوع شود و در نهایت برای کاهش مصرف آب تا رسیدن به ظرفیت پایدار در کشور با وزارت نیرو همکاری کند.

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-10-07 23:38
جناب توکلی در زمان نمایندگی مجلس به روستاییان الیگودرز اعلام کرده بود مراتع را بکارند و زیر کشت ببرند بطوریکه سطوح بسیاری از مراتع شیب دار تخریب و تصرف شد حالا با فرمایش اخیرشان تناقض دارد که سطوح کشاورزی را افزایش ندهیم صدور مجوزهای غیر قانونی معادن بماند
نقل قول کردن
#2 چنگایی 1395-10-08 09:02
الان بزرگترین آکواریوم خاورمیانه و پارک آبی و پارک دلفین را در اصفهان ساختند.والا فقط برای ما آب نیست
نقل قول کردن
#3 اکبر ظهرابی 1395-10-08 12:33
جناب نماینده محترم شما اول حقابه خودتون رو از استان خوزستان و اصفهان بگیرید بعد به مردم بگید صرفه جویی کنند.
نقل قول کردن
#4 صفایی 1395-10-08 13:25
به نقل از اکبر ظهرابی:
جناب نماینده محترم شما اول حقابه خودتون رو از استان خوزستان و اصفهان بگیرید بعد به مردم بگید صرفه جویی کنند.

عجله نکنید.آسیاب به نوبت.بزار فاز دو و سه اجرا بشه بعد دو ریالی میوفته
نقل قول کردن
#5 سیروس 1395-10-08 13:28
به نقل از چنگایی:
الان بزرگترین آکواریوم خاورمیانه و پارک آبی و پارک دلفین را در اصفهان ساختند.والا فقط برای ما آب نیست

امام جمعه اهواز در خطبه های نماز جمعه این شهر اعلام کرد که ساخت سدهای بلادست را متوقف کنید.سالانه سیزده میلیارد متر مکعب آب از لرستانبدون مهار سد به خوزستان میریزد ولی اجازه به ما نمیدهند که حتی یک میلیارد متر مکعب آب را برای کشاورزی و تابستان ذخیره و مهارکنیم.در سرچشمه ایم اما تشنه ایم
نقل قول کردن
#6 شهروند1 1395-10-08 22:47
معلوم است وقتی اب لرستان را به مناطق کویری می بزند دیگر آبی برای استان باقی نمی ماند شیلات اصفهان به آب نیاز دارد اصفهان می خواهد با آب لرستان مقام اول محصولات کشاورزی را بدست آورد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا