یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از ثبت آبشار وارک خرم‌آباد در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یافته،"غلام‌رضا سلیمانی" گفت: آبشار وارک یکی از جاذبه‌های طبیعی لرستان که در 65 کیلومتری جنوب شرق خرم‌آباد در بخش پاپی واقع‌شده است، ثبت ملی شد.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بعد از بررسی پرونده ثبتی آبشار وارک خرم‌آباد، این اثر طبیعی را که قدمت کواترنری دارد به شماره 330 در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت کرد.
سلیمانی ادامه داد: بکر بودن، تنوع جانوری و گیاهی، قابلیت اکو توریستی منطقه، وسعت قابل‌توجه و خارج بودن از حریم مناطق تحت مدیریت دستگاه‌های اداری ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر ارزشمند طبیعی بوده که آن را واجد شرایط ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور کرده است.
این آبشار یکی از سرشاخه‌های حوضه آبریز رودخانه دز محسوب می‌شود.
آبشار وارک در سینه‌کش جنوبی کوهی بنام تِوی و از چند آبریز با ارتفاع مختلف از 12 تا 26 متر به‌صورت پلکانی تشکیل‌شده و آبراهه آبشار در پائین‌دست به طول تقریبی یک کیلومتر پوشیده از درختان کهن‌سال چنار، بلوط و داغداغان است.

خبر: عطا حسن‌پور

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1395-07-19 14:42
فکری به حال اطراف قلعه فلک الافلاک کنید
نقل قول کردن
#2 سپهر 1395-07-20 12:05
چرا برای ثبت جهانی آثار طبیعی-تاریخی لرستان اراده قوی وجود ندارد؟!دره خرم آباد،دره شیرز،دریاچه گهر،تالاب های پلدختر و شش پل تاریخی در لرستان پتانسیل ثبت جهانی در میراث یونسکو را دارند.اگر قرار است لرستان به مقصد پایدار گردشگران تبدیل شود یکی از لازمه های اصلی اش داشتن سهمیه در میراث جهانی یونسکو است.در حالی که کرمان5اثر جهانی،اصفهان و فارس هر کدام4اثر جهانی،خوزستان3ا ثر جهانی،یزد2اثر جهانی و بقیه استانها از جمله کرمانشاه،زنجان، خراسان رضوی،خراسان جنوبی،آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی،تهران و...همه یک یا دو اثر جهانی دارند هنوز حسرتی به بلندای " فلک الافلاک " در مرکز شهر زیبا و تاریخی خرم آباد پا برجاست!هزاران افسوس...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا