یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان گفت: از وضعیت کشت و دام در استان راضی نیستیم
به گزارش پایگاه خبری یافته؛ "سید سعید شاهرخی" در دومین جلسه کارگروه سلامت ایمنی و امنیت غذایی استان بیان کرد: کشتار غیرمجاز دام زنده در ورودی خرم‌آباد شکل نامطلوبی دارد و منظره بدی را به شهر داده است که باید برای جمع‌آوری این دام‌ها دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام کنند.
وی اظهار کرد: به‌هیچ‌عنوان از وضعیت کشتار در استان رضایت نداریم به‌ طوری‌ که استانداردها حتی در کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی رعایت نمی‌شود و ریشه این مشکلات در مباحث مدیریتی است.
شاهرخی ادامه داد: جدیت، قاطعیت و برخورد با کشتارگاه‌های غیرمجاز و فروش غیرمجاز زنده با استفاده از ابزارهای قانونی می‌تواند بسیاری از مشکلات در این حوزه را حل کند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان اضافه کرد: باید تا چند ماه مانده به پایان سال جاری اقدامات لازم برای جمع‌آوری دام‌های زنده ورودی شهرهای استان، برخورد با کشتارگاه‌های غیرمجاز و فروش غیرمجاز دام را انجام داد و اصلاحات لازم برای رسیدن به استانداردها را اجرایی کرد.
وی با تأکید بر اجرای 90 پروژه طرح پیوست سلامت، خاطرنشان کرد: برای مقابله و پیشگیری بیماری‌های مشترک بین دام و انسان دستگاه‌های ذی‌ربط باید اقدامات لازم را انجام دهند و راهکارهای اساسی بررسی شود.
شاهرخی با اشاره به اینکه لرستان در صدر لیست مبتلایان به بیماری تب مالت است، افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای این مسئله را در نظر گرفت و بین دستگاه‌های مختلف تقسیم‌کار کرد.
وی گفت: نظارت بر عرضه مواد خام و مواد لبنی یک موضوع بسیار جدی است و متأسفانه در شهر خرم‌آباد انواع تولیدات لبنی و گوشتی در مغازه‌های 12 متری غیراستاندارد به مردم عرضه می‌شوند و دستگاه‌های مربوطه باید جلوی فعالیت این واحدها را بگيرند.
وی خاطرنشان کرد: یک بخش خصوصی باید متولی جمع‌آوری و امحاء پسماندهای غیر عفونی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی پزشکان شود تا گریبان گیر عواقب مشکلات ناشی از این موضوع نشویم.

فروش غیرمجاز دام در لرستان برخورد می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این نشست گفت: از 1709 عامل بیماری‌زا 832 مورد آن که معادل 49 درصد عوامل بیماری زاست از طریق حیوانات به انسان سرایت می‌کنند که تب مالت، سالک، سیاه‌زخم، هاری، تب خونریزی دهنده و آنفلوآنزا از جمله بیماری‌های شایعی هستند که در بین انسان و دام مشترک بوده و سالیانه هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کنند.
"کوروش ساکی" افزود: باید با فرهنگ‌سازی، از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام پیشگیری کرد که پیش سرد گوشت یکی از اقدامات مهم در این راستاست.
دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گفت: در سال گذشته ۵۰۰۰ حیوان گزیدگی داشته‌ایم که ۵۸۰ مورد آن‌ها ناشی از گزش گربه و ۳۴۶۰ مورد گزش سگ بوده و شهرهای بروجرد، کوهدشت و خرم‌آباد بیشترین موارد حیوان گزیدگی را داشته‌اند و با توجه به مرگ صددرصدی در صورت ابتلا به هاری باید در مورد کنترل و مهار حیوانات ولگرد به‌طور عاجل چاره‌اندیشی کرد.



نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا