یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تعیین حریم قلعه خرابه ازنا برای جلوگیری از تخریب بیشتر به شناسایی داده‌های سفالی مس‌سنگی، مفرغ، آهن و دوران تاریخی و اسلامی و کشف لایه فرهنگی دوره ساسانی منجر شد. حریم تپه قلعه خرابه شهر ازنا تعیین شد راه‌اندازی سایت موزه باستان‌شناسی گامی مهم در لرستان
به گزارش یافته، سربیشه سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت: در عملیات باستان‌شناسی تپه قلعه خرابه که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ تا اسلامی می‌رسد و با شماره ۴۳۸۵ به ثبت ملی رسیده است، امکان‌سنجی ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی نیز صورت گرفت.
«بهزاد حسینی» گفت: متأسفانه دامنه ساخت‌وسازهای پارک فرهنگ که شهرداری ازنا در سال ۱۳۸۵ بر روی این تپه باستانی ایجاد کرده از سال ۹۱ رو به توسعه نهاده و روز به روز قسمت‌های بیشتری از سایت تخریب شده است.
این باستان شناس با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در تپه افزود: داده‌های دوره‌های مختلف نظیر ساختارهای مسکونی (چینه و سنگ‌چین)، داده‌های سفالی و سنگی، استخوان‌های انسانی و حیوانی و… در سطح تپه به فراوانی مشاهده می‌شوند.
او با اشاره به شروع تعیین حریم این تپه از مردادماه امسال افزود: بافت مسکونی و جاده‌سازی و سایر فعالیت‌های انسانی یک حریم اجباری برای این تپه به وجود آورده و در اضلاع مختلف تپه عوارض مختلفی ایجاد شده است.
حسینی سربیشه گفت: یک جاده دور تپه را احاطه کرده است و در جبهه شمال شرقی، شرق و جنوب شرق بعد از جاده‌سازی رودخانه ازنا قرار دارد، در قسمت جنوبی، جنوب غربی و غرب بعد از جاده‌سازی بناهای مسکونی ایجاد و در جبهه شمال و شمال غربی پارک شهید بهشتی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه این عوامل کار تعیین حریم و انتخاب جای گمانه‌ها را دشوار کرده است گفت: تعدادی گمانه بر روی آسفالت خیابان یا کوچه‌های اطراف تپه ایجاد شد و از ۱۸ گمانه ایجاد شده ۱۱ گمانه به آثار فرهنگی رسید.
وی همچنین درخت‌کاری‌های بی‌رویه و آبیاری پرفشار را نیز یکی دیگر از عوامل مخرب این تپه اعلام کر و گفت: به طور کلی می‌توان گفت که تپه قلعه خرابه تقربیا دو برابر وسعت فعلی بوده است و گمانه‌هایی که برای تعیین حریم ایجاد شدند در اولین لایه فرهنگی به آثار دوران ساسانی رسیده که این امر اهمیت این تپه را در دوران ساسانیان نشان می‌دهد.
حسینی سربیشه افزود: در راستای امکان‌سنجی برای تأسیس سایت موزه باستان‌شناسی بررسی سطحی نیز صورت گرفت که دادهای سفالی مس‌سنگی، مفرغ، آهن و دوران تاریخی و اسلامی شناسایی شدند.
وی افزود: امید است با اعلام همکاری مسئولین شهر ازنا برای اجرایی شدن طرح سایت موزه و حمایت پژوهشکده باستان‌شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان بتوانیم در مرحله نخست مانع تخریب این تپه مهم باستانی شده و در ادامه با راه‌اندازی یک سایت موزه باستان‌شناسی گامی مهم برای باستان شناسی منطقه برداریم.
منبع: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

دیدگاه‌ها  

#1 علي 1395-06-21 20:44
پيگير موزه باستان شناسي خرم آباد
باشيد،بعد چند سال مرمت سربازخانه مجاور قلعه فلک الافلاک هنوز به نتيجه نرسيده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا