یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موضوع اشتغال مساله‌ای چند بعدی و پیچیده است، لذا سیاست‌های مرتبط با اشتغال، گسترده و وسیع هستند.
دولت یازدهم برای مبارزه با بیکاری و تورم بسته‌های سیاستی خروج از رکود را اجرا کرد و با این بسته‌های رونق اقتصادی، به صورت طبیعی سطح اشتغال در کشور افزایش خواهد یافت، اما در کنار این بسته‌های سیاستی در حد کلان برای خروج از رکود بایستی در حد خرد و کوچک نیز اقداماتی لازم برای حمایت از بنگاه‌ها و به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک به توسعه فعالیت‌های تولیدی به طور جد مورد پی‌گیری قرار گیرد.
طي دوران رکود، ‌بخش عمده اشغال در بخش‌های غیر رسمی است که بایستی برنامه‌ها در جهت رسمی شدن مشاغل باشند، تخصیص منابع و تسهیلات بانکی فارغ از نرخ سود، راه‌کار مناسبی برای توسعه و ایجاد اشتغال نيست چرا که با نگاهی به تجربه سال‌های گذشته مانند اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زود‌بازده که باعث افزایش مطالبات بانک‌ها و عدم ایجاد اشتغال پایدار شد؛ مشخص مي‌شود این طرح بیش از آن که پروژه اجرایی باشد، مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات مداخله‌ای فراگیر برای توسعه اشتغال را مدیریت می‌کند.
این طرح کوشش دارد تا آخرین تجارب به دست آمده در کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی را مورد استفاده قرار داده و مبتنی بر ویژگی‌های بومی مناطق مختلف کشور، برنامه توسعه اشتغال پایدار را پی‌گیری نماید.
مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در این خصوص اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال‌زایی، طرح تکاپو می‌باشد.
"عظيم رحمان‌سالاری" با بيان اين كه تکاپو مخفف توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار است، افزود: طرح تکاپو برای شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های کسب و کاری منطقه اعم از خرد و کوچک و متوسط و با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه در استان اقدام به ایجاد اشتغال پایدار می‌نماید.
وي خاطرنشان ساخت: طرح تکاپو با نگاهی محلی و استانی با استفاده از تجارب سازمان‌های بین‌المللی، برنامه‌های منسجمی را برای تحرک در بخش تقاضای نیروی کار و اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.
سالاري تاكيد كرد: این طرح همچنین با همکاری سازمان بین‌المللی یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و صندوق کارافرینی امید اجرایی می‌شود.
وی در خصوص اجرای طرح عنوان کرد: تمرکز این طرح بر روی اشتغال موجود و توسعه کسب و کارها برای تثبیت اشتغال و رسمی کردن مشاغل می‌باشد.
مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به اين كه در این طرح رسته‌های اولویت‌دار شغلی توسط کارگزار طرح در استان پس از انجام مطالعات و با همکاری و مشورت دستگاه‌های تخصصی و خبرگان استانی شناسایی و با عنوان فایل دینامیک اشتغال در کارگروه اشتغال ارائعه مي‌شود و سپس برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه طرح تکاپو ارسال می‌گردد، افزود: عمده گروه‌های مورد هدف طرح تکاپو کسب و کارهای غیر رسمی، روستایی، خانگی، خرد و کوچک و تجمعات کسب و کاری هستند.
سالاري با بيان اين كه در این مدل تمرکز بر شناسایی و ارتقا حوزه‌هایی هست که نقش مرکزی و بالابرنده برای منطقه دارند، افزود: فعالیت طرح با محوریت کارگزاران توسعه، متمرکز بر کسب و کارهای فعال در هر استان اجرایی می‌شوند.
وي خاطرنشان كرد: توسعه اشتغال لزوماً از طریق تزریق تسهیلات بانکی شکل نمی‌گیرد بلکه در این طرح کوشش می‌شود از منابع بانکی موجود با مکانیسم‌های تامین مالی مدرن که شرایط تامین تسهیلات را از منظری متفاوت طراحی می‌نماید استفاده کند.
سالاري گفت: سیاسیت‌های اشتغال‌زایی همواره بالا به پایین بوده است بدین صورت که یک نسخه واحد و کلی از طرف وزارتخانه برای همه استان‌ها نوشته و ابلاغ می‌شده و کمتر به مزیت‌های هر منطقه توجه شده است و حتی در خصوص آموزش نیروی کار ماهرو متخصص نیز به صورت ملی عمل شده است؛ در صورتی که بایستی آموزش نیروی ماهر و متخصص با توجه به ظرفیت و مزیت‌های منطقه باشد، لذا طرح تکاپو با رویکردی محلی سعی در پیدا کردن رسته‌های اولویت دار هر منطقه دارد و نیروی کار موجود را در این راستا آموزش می‌دهد.
سالاری اظهار داشت: مرحله دینامیک اشتغال استان پس از دو ماه فعالیت مدام و با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نظرات خبرگان استانی کامل شد و همچنین در کارگروه اشتغال استان که با حضور استاندار و دکتر منصوری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه 13 مرداد برگزار گردید، ارائه شد و پس از این طرح تکاپو وارد مرحله اجرای رسته‌های منتخب می‌شود.
با توجه به گزارش ارائه شده و نظر به این که لرستان یکی از 3 استان پایلوت اقتصاد مقاومتی می‌باشد و طرح تکاپو یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی می باشد که بین 3 تا 5 سال زمان نیاز دارد و مسائلی مانند مهاجرت از روستاها و عواملی چون خشکسالی و کمبود آب در سال‌های اخیر با موضوع بیکاری و عدم اشتغال پایدار رابطه نزدیکی دارد، لذا یکی از اهداف طرح تکاپو ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با توجه به مزیت‌های موجود در بخش روستایی است.
 رسته فعالیت‌های محوری به عنوان محرک اشتغال استان، شناسایی شده و توسعه می‌یابد و در کنار آن سایر رسته فعالیت‌ها نیز تقویت می‌شوند و با توجه به آن‌چه ذكر شد، در کارگروه مهدي ياورياشتغال و گفته‌های معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان، انتظار می‌رود در طول یک سال بیش از 10 هزار شغل توسط این طرح ایجاد شود.
بدون شک برای اجرای درست این گونه طرح‌ها و استفاده حداکثری از طرح، نیاز به کمک و مساعدت استاندار و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط می‌باشد. در این راستا، نقش صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از ارگان‌های متولی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال مختص یک یا چند اداره نیست و بایستی همه در این راه احساس مسوولیت نمایند.

مهدی یاوری

دیدگاه‌ها  

#1 عمل 1395-05-27 15:34
به عمل کار برآید به سخندانی نیست.دوصد گفته چون نیم کردار نیست.همین که مردم تغییر رو تو زندگیشون احساس کنند شاد شده و همراه و همگام مسولین میشوند. :cry:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا