یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: متأسفانه بیشتر آتش‌سوزی‌ها عمدی است و ما از دستگاه‌های امنیتی هم درخواست کردیم، پیگیری کنند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، " مهرداد فتحی‌بیرانوند" در مراسمی که صبح امروز با حضور جمعی از حامیان محیط‌زیست استان در سالن جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس مصوباتی که در کارگروه جنگل به ریاست استاندار داشتیم مقرر شد در حوزه آتش‌سوزی تقسیم‌کار شود.
وی در خصوص این تقسیم‌کار و مراقبت از عرصه‌های طبیعی و جنگل‌های استان گفت: مراقبت یک بخش از مناطق طبیعی استان تحت مدیریت محیط‌زیست و بخش دیگری نیز به عهده منابع طبیعی است که با هم همکاری داریم.
مدیر کل محیط زیست لرستان افزود: متاسفانه همیشه در جلسات تامین امکانات، بحث مالی مطرح می‌شود ولی تا به این لحظه هیچ بودجه‌ای به محیط زیست و منابع طبیعی داده نشده است.
اغلب آتش‌سوزی‌ها در لرستان عمدی است/بیش از 100 قوچ و میش در ازنا مشاهده شد
فتحی‌بيرانوند خاطر نشان کرد: در مناطق پر خطر اعلام می‌کنیم اگر افراد داوطلب باشند و تیم‌های واکنش سریع را تشکیل دهند ما حاضریم آموزش‌های لازم را به افراد ارائه دهیم و بعد از آموزش در حد توان امکاناتی مانند آتش کوب و...در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.
وی افزود: با اینکه پوشش گیاهی امسال زیاد بود ولی از آمار آتش‌سوزی‌ها کاسته شده است.
وی در ادامه اشاره کرد: نزدیک‌ترین افراد به مناطق جنگلی و مراتع، نیروهای محلی هستند که می‌توانند اولین کسانی باشند که جلوی آتش را بگیرند و در جلسات متعدد در ستادهای بحران روی این موضوع تأکید شده است.
فتحی در خصوص اعتراض اعضای انجمن‌ها به عدم حضور بالگرد گفت: بر اساس برنامه‌ای که در سطح کشور بود 4 استان برای استقرار بالگرد انتخاب شد که از نیمه خردادماه بالگرد لرستان در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شده و در منابع طبیعی شاید بالای 30 مورد از بالگرد استفاده شده است.
وی ادامه داد: بالگرد برای آب‌پاشي و اطفاء حریق خیلی کارایی ندارد ولی در بحث جابه‌جایی نیرو بسیار مؤثر است.
فتحی‌بیرانوند تأکید کرد: این بالگرد بنا است تا آخر فصل آتش‌سوزی در لرستان بماند اما ديروز طی نامه‌ای از خانم ابتکار درخواست کردیم که در تمام سال بالگرد در استان حضور داشته باشد
رئیس اداره محیط زیست استان خبر داد: لرستان به عنوان پايلوت منطقه غرب کشور انتخاب شده و بنا است پایگاه اطفا حریق را در لرستان برای غرب کشور داشته باشیم.
فتحی بیرانوند در پی اعتراض یکی از حضار به مانور اطفا حریقى که در خردادماه سال جاری توسط محیط زیست برگزار شد گفت: هدف از انجام مانور آماده‌سازی دستگاه‌های متولی است و به این معنی است که نشان دهیم اگر دستگاه‌ها و مدیران و مردم پای‌کار بیایند می‌توانیم هم‌افزایی داشته باشیم.
فتحی‌بيرانوند در پاسخ به پرسشی راجع به جریمه حیوانات کشته شده گفت: قوانین جرائم بازنگری شده است و به عنوان مثال جریمه خرس الآن 5 میلیون، پلنگ حدود 80 میلیون و کله بز 10 ميليون است که چند مورد اجرای قانون هم داشته‌ایم.
ولی ادامه داد: در لرستان برخوردهای بسیار خوب و قهری در برابر متخلفان داریم و تنها استاني هستیم که در 9 شهرستان شعب ویژه جرائم محیط زیستی داریم.
مدیر کل محیط زیست لرستان ادامه داد: به دلیل وجود پاسگاه‌های متعدد در مناطق مختلف استان شکار در بعضی مناطق به صفر رسیده است.
وی ادامه داد.: چند وقت پیش هفتاد کله بز در منطقه سفیدکوه خرم‌آباد و شب گذشته هم 100 قوچ و میش را با هم در منطقه سفید کوه ازنا مشاهده و فیلم‌برداری کرده‌ایم که نشان‌دهنده احیا شدن زیستگاه ماست
فتحی بيرانوند با اشاره به وجود پلنگ در لرستان، افزود: خوشبختانه از اسفند سال گذشته خسارات وارده توسط پلنگ تحت پوشش بیمه درآمده و اگر فردی در اثر حمله پلنگ به احشام و دام‌هایش خسارت دید بیمه تمام آن را پرداخت می‌کند.
فتحی گفت: پاسگاه‌های متعددی در مناطق سفید کوه، سراب رفقان، تالاب‌های پل‌دختر و همچنین برای اولین بار در کشور یک پاسگاه محیط‌ زیست توسط یک خیر ساخته می‌شود و چندین مورد پایگاه دیگر در دستور کار داریم که برای همیشه موضوع پاسگاه بسته شود.
 خبر: راضیه ویس‌کرمی

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا