یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دشمن كه به خيال خود با اقتدار می‌خواست به تهران وارد شود و شهرهايي را در ظرف چند روز اشغال کرده بود، در عملیات مرصاد و در پی سلحشوری‌های دلاور مردان لرستانی مجبور به فرار با خواري از کشورمان شد.
با نگاه به آخرين مأموريت يگان 57 ابوالفضل (علیه‌السلام) لرستان كه همانا سد هجوم دشمن در ارتفاعات سوركوه مشرف بر شهر بانه بود كه در اين عمليات تدافعي با زمین‌گیر نمودن دشمن چند روزي در ارتفاعات آسمان بين، (در سمت چپ ارتفاعات سوركوه) استقرار پيدا کرده و به پدافند از اين منطقه پرداخته بود.
در همين هنگام مأموريت جديدي به لشكر واگذار شد، از آنجايي كه نيروهاي عراقي قصد تهاجم گسترده‌ای در قصر شيرين به داخل خاك پاك ايران اسلامي داشتند بنابراين به يگان 57 لرستان مأموريت داده شد تا با استقرار در منطقه مذكور به همراهي و حمايت یگان‌های ارتش و سپاه حملات دشمن را سد کنند.
بدين منظور در اواخر تيرماه سال 1367 فرماندهان و چند تن از نيروهاي پيش رو جهت توجيه نسبت به منطقه عملياتي و چگونگي آن، به شهر سر پل ذهاب وارد شدند و بلافاصله در اين شهر يك مقر فرماندهي انتخاب شد و مقدمات كار جهت حضور گردان‌ها در اين محور تا حدودي آماده شد.
دشمن با تواني مضاعف و با پشتيباني آتش سنگين توپخانه و نيروي هوايي و هوانيروز از قصر شيرين گذشته و به طرف سر پل ذهاب در حال پيشروي بود كه فرماندهان يگان و ديگر نيروهاي همراه جهت كسب اطلاعات بيشتر به‌جانب قصر شيرين رفته تا وضعيت نيروهاي خودي و دشمن را از نزديك مورد ارزيابي و بررسي قرار دهند.
پيشروي دشمن بسيار سريع بود به‌طوری‌که آنان، تقريباً در شمال غربي شهر سر پل ذهاب در نزديكي تپه‌های كوره موش با دشمن مواجه شدند (اين ستون از دشمن قصد داشتند وارد تنگه كل داود شده و عقبه سرپل ذهاب را به تصرف خود در آوردند تا كاملاً اين شهر تسخير گردد.)
بدين لحاظ فرماندهان يگان و نيروهاي همراه، به جانب شهر سرپل ذهاب برگشتند تا گزارش وضعيت موجود را به اطلاع قرارگاه برسانند و از جانبي ضمن استقرار در مقر يگان در سرپل ذهاب منتظر بمانند تا گردان‌های مانوري برسند و يك خط پدافندي را در اين محور در جلوي دشمن ايجاد کنند، اما متأسفانه به‌محض ورود به نزدیکی‌های شهر متوجه شدند كه شهر سر پل ذهاب هم توسط دشمن سقوط كرده است و مقر يگان نيز در اين شهر مورد هدف گلوله توپ دشمن قرار گرفته، چند نفر از نيروهاي خودي اسير و مابقي موفق به ترك مقر مزبور شده بودند.
در اين هنگام تصميم گرفته شد تا به تنگه كل داود و پاتاق رفته و در اين دو تنگه گردان‌های پياده يگان را مستقر نموده تا شايد بتوان حملات سريع دشمن را خنثي كرد؛ اما قبل از آنکه به تنگه كل داود وارد شوند متوجه گرديدند كه اين تنگه هم سقوط كرده و به دست دشمن افتاده است و در اینجا بود كه كار به‌مراتب مشکل‌تر از پيش شد. به هر حال با زحمات فراوان از طريق یک‌راه فرعي خود را به شهر اسلام‌آباد رسانده و ازآنجا به گردنه پاتاق عزيمت کردند.
به محض ورود به گردنه پاتاق، يك گردان پياده از يگان نيز وارد اين منطقه شده بود كه نيروهاي گردان مزبور در اطراف اين گردنه و تلمبه‌خانه شركت نفت منطقه پل ماهي (در ميان شیارها و درختان منطقه) مستقر گرديده و آماده شدند تا در اين محل با دشمن به ستيز برخيزند و از مواضع خود دفاع نمايند.
عملیات مرصاد نشانگر رشادت و سلحشوري رزمندگان لرستان 
محسن مرادی، روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم‌آباد، گفت: بعد از آن در ساعت سه بعدازظهر روز يكم مردادماه سال 67 يك گروهان زرهي تشكيل شد و چند دستگاه تانك در مقابل تنگه كل داود مستقر شدند و تا غروب مواضع دشمن در اين تنگه (كه تنها مسير پيشروي دشمن به سمت پاتاق و داراي موقعيت خاص نظامي بود.) زير آتش شديد رزمندگان اسلام قرار گرفت و پيش روي دشمن در اين روز سد گرديد.
وی افزود: در همان شب يعني شب يكم مرداد سال 67 يك گروهان از گردان‌های پياده يگان 57 ابوالفضل (علیه‌السلام) لرستان با هدايت نيروهاي اطلاعاتي با نفوذ به داخل مواضع دشمن در تنگه كل داود‍، آن‌ها را مورد هجوم قرار دادند و با وارد نمودن ضرباتي به دشمن ضمن برهم زدن آرايش نظامي آن‌ها به مواضع خود بازگشتند.
مرادی ادامه داد: اما روز بعد، يعني دوم مردادماه نيروهايي چند به استعداد تقريبي يك گروهان تجهيز گرديده و به جانب مواضع دشمن در كنار جاده آسفالته اعزام شدند تا در اين مسير نيروها و امكانات دشمن را منهدم سازند.
وی افزود: قبل از هر چيزي دشمن براي جلوگيري از آسیب‌پذیری در روي جاده آسفالت و کناره‌های آن عقب‌نشینی نموده كه بدين ترتيب نيروهاي اعزامي به محل خود (مكان استقرار نيروهاي خودي) مراجعت كردند.
مرادی بیان کرد: بعد از اين موارد، تعدادي از نيروهاي رزمنده كارآمد و مجرب آماده شده و به سلاح هاي آرپی‌جی و تيربار و ... مجهز گرديدند تا محل تجمع زرهي دشمن در سرپل ذهاب را مورد تهاجم قرار داده و ضربات مهلكي به تانک‌ها و ادوات و مواضع دشمن وارد سازند.
وی افزود: ولي قبل از آنكه اين طرح عملی شود دشمن از بعدازظهر روز سوم مردادماه با زير آتش گرفتن منطقه (گردنه پاتاق) حملات خود را از نو گرفته و با سرعت اقدام به پيشروي نمود.
روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، با بیان اینکه لازم است قبل از آنكه بحث ادامه را پي گيريم لازم است اشاره‌ای گذرا به وضيعت دشمن (و اينكه دشمن واقعي كه بود) داشته باشيم، گفت: در حقيقت اين عمليات از جانب مزدوران استكبار جهاني يعني منافقين طرح‌ریزی‌شده و با پشتيباني كامل نيروهاي عراقي به مرحله اجرا درآمد.
وی تصریح کرد: وقتي وضيعت جنگ را تا حدودي نا مشخص و مبهم ديده بودند از اين فرصت استفاده كرده و قصد نمودند تا كار انقلاب اسلامي را با يك عمليات گسترده يكسره نمايند و به همين منظور منافقين يك هفته قبل از آغاز عمليات، تمام نيروها و هواداران خود را از کشورهای خارجي به‌وسیله پيام، به داخل عراق فراخوانده و بعد از يك آموزش ابتدايي چندساعته كه تنها به باز و بسته كردن سلاح‌های سبك منحصر مي شده است، آنان را در قالب لشکرهای 250 نفري و تیپ‌های 80 نفري، سازماندهي و براي انجام عمليات روانه خاك پاك ايران اسلامي كردند.
مرادی ابراز کرد: هدف دشمن، تصرف تهران و به دست گرفتن حكومت مركزي بود و به همين علت آنان نزدیک‌ترین راه به تهران (يعني جاده قصر شيرين- كرمانشاه- قزوين- تهران) را انتخاب كرده بودند.
وی ادامه داد: بنابراين طي يك توجيه كلي و سخنرانی‌های متعدد هدف از عمليات را كه (همانا سقوط انقلاب اسلامي بود) براي آنان تشريح و مسيرها و محورهاي عملياتي نيز در سه محور و سه مرحله مشخص شد، محور اول و يا مرحله اول از مرز تا كرمانشاه، محور دوم و يا مرحله دوم از كرمانشاه تا قزوين و در مرحله سوم از قزوين تا تهران، كه فرماندهان هر مرحله نيز كاملاً مشخص شده بودند و قرار گذاشته تا قبل از رسيدن نيروهاي رزمي منافقين به تهران، مسعود رجوي و همسرش در پايتخت مستقر و حكومت را ساقط کرده و قدرت را به دست گيرند.
مرادی، بیان کرد: با اين خیال‌بافی‌های پوچ منافقين از مسير جاده قصر شيرين (با پشتيباني نيروهاي زرهي و توپخانه و نيروي هوايي و هوانيروز عراق) وارد شهر سرپل ذهاب شده و سپس در مراحل بعدي نيز با كمك نيروهاي عراقي توانستند خود را تا نزدیکی‌های شهر كرمانشاه برسانند.
وی افزود: نيروهاي يگان 57 لرستان در گردنه پاتاق مسقر بودند و (گردان پياده بعثت و يك گروهان از گردان حمزه سیدالشهدا به ترتيب در كرند و زير گردنه پاتاق استقرار داشتند) از جانبي يكي دو گردان پياده ديگر يگان در نزدیکی‌های شهر كرمانشاه مستقر بودند تا در صورت نياز از گردان‌های بعثت و حمزه سیدالشهدا پشتيباني نمايند.
وی بیان کرد: در بعدازظهر روز سوم مردادماه سال 67 به یک‌باره دشمن بعثي و نيروهاي منافق گردنه پاتاق را با شدت هرچه تمام‌تر زير آتش سنگين خود قرار دادند.
مرادی، اذعان داشت: یگان‌های زرهي آن‌ها نيز به حركت درآمده و شروع به پيشروي كرده، هواپيماي عراقي نيز با پشتيباني از منافقين وارد عمل شده و حتي پشت گردنه پاتاق را بمباران شيميايي کردند و هوانيروز عراق نيز هر مانعي را از سر راه منافقين بر می‌داشت.
وی با بیان اینکه نيروهاي منافق با حمايت دشمن بعثي از روي جاده آسفالته شروع به پيشروي کردند، ادامه داد: مقاومت‌های پراكنده نيروهاي رزمنده يگان 57 مؤثر نشد و حتي سعي شد كه با استقرار يك دستگاه تانك بر روي گردنه پاتاق، پيشروي دشمن متوقف شود اما اين كار نيز با منهدم شدن دستگاه مزبور توسط بالگردهای عراقي توفيقي در بر نداشت.
روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، گفت: نهايتاً دشمن گردنه پاتاق را به تصرف خود درآورد و نيروهاي يگان به‌جانب شهر كرند عقب‌نشینی کردند.
وی ادامه داد: دشمن با سرعت هرچه تمام‌تر بر روي جاده آسفالته به جانب شهر كرند پيشروي نموده و مقاومت‌های پراكنده نيروهاي خودي نيز هر چند ساعاتي آن‌ها را مشغول می‌نمود اما به هر حال بعد از گذشت مدت اندكي شهر كرند نيز به تصرف منافقين درآمد.
مرادی بیان کرد: در هر صورت مقاومت نيروهاي يگان 57 به دليل كمبود امكانات و تجهيزات و نيرو و شباهت‌هایی كه نيروهاي منافق با رزمندگان اسلام داشتند و رنگ پرچم مؤثر نيفتاد و در اين زمان می‌بایست چاره‌ای ديگر انديشيده شود.
وی افزود: از هر جانبي ارتباط بی‌سیم هم با گردان‌های واقع در تنگه شوهان قطع شده بود كه به‌وسیله يك نفر گزارش وضعيت نيروها به گردان‌های مزبور داده شد تا با بسيج فرماندهان و سازماندهي حساب‌شده در تنگه شوهان (واقع در 35 كيلومتري غرب جاده كرمانشاه – اسلام‌آباد) دشمن را متوقف ساخته و آن‌ها را به دام بی اندازند.
مرادی، افزود: بعد از گذشت چند ساعت شهر اسلام‌آباد نيز سقوط كرد و منافقين به‌جانب شهر كرمانشاه با سرعت هرچه تمام‌تر به پيشروي خود ادامه دادند.
وی ادامه داد: از جانب ديگر وقت آن رسيده بود كه به آرايش نظامي گردان‌های يگان 57 در تنگه شوهان (كه مقدمه‌ای شد براي سد هجوم دشمن و در نهايت وادار نمودن آنان به عقب‌نشینی و موفقيت كامل عمليات مرصاد) اشاره شود.
مرادی، بیان کرد: گردان‌های پياده و پشتيباني رزمي و ... يگان در تنگه شوهان استقرار پيدا نموده بودند كه در همين زمان همچنان که اشاره شد، ارتباط بی‌سیم با محور عملياتي (محل استقرار فرماندهي لشكر و گردان‌های بعثت و حمزه سيد الشهداء) قطع شد اين حكايت از يك واقعه مهم می‌نمود.
روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، افزود: پس از يك ساعت خبر رسيد كه دشمن از گردنه پاتاق گذشته و به طرف شهر كرند در حال پيشروي است و بالاخره اطلاع داده شد كه شهر كرند هم سقوط كرده نمود و دشمن در حال پيشروي به طرف شهر اسلام‌آباد است.
عملیات مرصاد نشانگر رشادت و سلحشوري رزمندگان لرستان
وی ادامه داد: در اين زمان گردان‌های شهدا، مالك اشتر و محبين در روي ارتفاعات تنگه شوهان به‌جانب جاده اصلي كرمانشاه – اسلام‌آباد، آرايش نظامي پيدا كردند كه گردان شهداء پدافند بر روي ارتفاعات مشرف بر اين جاده را به عهده گرفته و گردان محبين نيز به عنوان احتياط آن آماده و مهياي هرگونه پشتيباني و حمايت از نيروهاي عمل كننده شد، تمام امكانات و سلاح‌های سنگين را نيز براي هرگونه مقابله با دشمن در موقعیت‌های مناسب جاي داده و مستقر ساختند.
 وی با اشاره به اینکه در همين زمان اطلاع رسيد كه شهر اسلام‌آباد نيز به تصرف دشمن درآمده و نيروهاي منافقين در حال پيشروي به سوي كرمانشاه می‌باشند، افزود: فرماندهان، نيروها را مهياي سد هجوم دشمن و دفاع نمودند و در عين حال قرار شد گردان محبين با هماهنگي طرح و عمليات قرارگاه وارد اسلام‌آباد شده و در آنجا عملياتي را جهت سد هجوم دشمن و سپس آزادسازی شهر اسلام‌آباد، صورت دهد، ولي قبل از اينكه اين گردان طرح خود را عملي سازد.
مرادی، بیان کرد: گروه‌های اطلاعاتي خبر دادند كه دشمن جاده ارتباطي مقر يگان 57 با اسلام‌آباد و باختران (كرمانشاه) را تصرف نموده و در نتيجه امكان طرح و اجراي يك عمليات در اين هنگام نبود، به ناچار اين گردان (محبين) نيز در گردنه چهار زبر (تنگه مرصاد) (كه گردان شهدا نيز از قبل در آن استقرار يافته بود) مستقر گرديد.
وی اذعان داشت: بالاخره اين گردان‌ها (بالأخص گردان شهدا)، با همكاري یگان‌های ديگري كه در منطقه حضور داشتند توانستند پيشروي سريع دشمن را در اين منطقه (گردنه چهارزبر) متوقف ساخته و دشمن را زمین‌گیر نمایند و از شب تا صبح یگان‌های مزبور درگيري مستقيم با دشمن داشتند.
مرادی، بیان کرد: سپس به دليل عدم ارتباط با مركز پشتيباني كرمانشاه و قرارگاه با تلاش مضاعف پرسنل لشگر 57 لرستان، يك جاده موقتي (كه از پشت تنگه شوهان به ماهي دشت وصل می‌گردید) احداث گرديد؛ و ارتباط زميني و بی‌سیم با قرارگاه جهت ادامه كار برقرار شد.
وی ادامه داد: از جانبي ديگر با برقراري اين ارتباط، تدارك وضعيت تسليحاتي و تغذیه‌ای يگان نيز برقرار شده و در نتيجه آمادگي براي به وقوع پيوستن يك عمليات بیش‌ازپیش بيشتر می‌شد، در اين زمان جهت احتياط بيشتر و بهره‌برداری از نيروهاي رزمنده افزون‌تری به عقبه يگان در خرم‌آباد اطلاع داده شد كه سريعاً از طريق راديو نيروهاي گردان انبياء را كه در مرخصي بسر می‌بردند فراخواني نموده و به منطقه اعزام نمايند و همچنين واحدهاي ستادي نيز در احتياط بودند تا در صورت لزوم از آن‌ها نيز در قالب گردان رزمي استفاده شود.
مرادی، بیان کرد: بعد از دو روز گردان انبياء به منطقه وارد گرديد و نهايتاً عمليات مرصاد در تاريخ 6/5/1367 با رمز (يا علي «ع») آغاز شد.
وی، ادامه داد: يگان 57 لرستان با گردان‌های پياده (انبياء- شهداء – محبين و مالك اشتر) به دشمن هجوم برده و با كمك یگان‌های ديگري از سپاه توانستند متجاوزين را وادار به عقب‌نشینی نمايند كه دشمن تعقيب گرديد تا نزدیکی‌های اسلام‌آباد.
عملیات مرصاد نشانگر رشادت و سلحشوري رزمندگان لرستان
نیروهای پاسدار و بسیجی لرستانی در سه‌راهی اسلام‌آباد با منافقان درگیر شدند
مرادی، افزود: از طرفي سپاه ناحيه لرستان نيز با جمع‌آوری نيروهاي پاسدار و بسيج خود به استعداد چند گردان جهت سد هجوم دشمن جاده اسلام‌آباد- سيمره را نيز مسدود و منتظر هجوم منافقين گرديدند، اما از آنجايي كه منافقين جاده آسفالته اسلام‌آباد – باختران را به عنوان مسير پيشروي و هجوم خود انتخاب نموده بودند، در نتيجه نيروهاي سپاه ناحيه لرستان نيز تا نزدیکی‌های سه‌راهی اسلام‌آباد پيشروي كرده و در اين محل با منافقين درگير شدند.
روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان لرستان، گفت: در شب اول يك تك ايذايي عليه آنان انجام داده و با فرا رسيدن روز در قسمت كارخانه نمك با منافقين به نبرد مستقيم پرداختند كه در همان ابتداي عمليات يك پارك موتوري مجهز دشمن و عقبه پشتيباني رزمي آنان منهدم گشته و به آتش كشيده شد.
وی افزود: در نتيجه عقبه دشمن بسته شد و نيروهاي سپاه ناحيه به همراهي ديگر یگان‌ها به‌طرف كرمانشاه پيشروي نمودند كه تقريباً در گردنه حسن‌آباد دشمن در محاصره قطعي افتاد و اين نيروها و نيروهاي لشگر 57 لرستان و ديگر یگان‌ها به هم ملحق شده و آنگاه به صورت مشترك دشمن را كه به طرف اسلام‌آباد در حال فرار بود تعقيب نمودند.
مرادی، خاطرنشان کرد: منافقين قصد داشتند با جمع‌آوری كليه امكانات و نيروهاي خود لااقل شهر اسلام‌آباد را حفظ نموده و يك خط پدافندي در جلوي اين شهر تشكيل دهند؛ اما رشادت‌های کم‌نظیر سپاهيان اسلام و همچنين پشتيباني بسيار جدي نيروي هوايي و هوانيروز و آتش سنگين بر روي دشمن، فرصت هرگونه اقدام را از آنان گرفت.
وی تصریح کرد: در نزدیکی‌های ظهر همان روز شهر اسلام‌آباد نيز آزاد گرديده و به دنبال آن بعد از چند ساعت شهر كرند و سپس گردنه پاتاق و در نهايت شهر سر پل ذهاب نيز توسط جان بر كفان سپاه قرآن باز پس گرفته شد.
مرادی ادامه داد: دشمن كه به خيال خود با اقتدار می‌خواست به تهران وارد شود و شهرهايي را كه در ظرف چند روز متصرف گرديده بود، با فرار از منطقه همه اين سرزمین‌ها و شهرها را جا گذاشته و با خواري هرچه‌تمام‌تر تمام اندوخته‌های خود را ظرف تنها يك روز از دست داد و نتوانست كاري را صورت دهد بنابراين كليه نيروهاي هوادار را به داخل عراق فرا خواند.
وی بیان کرد: نيروهاي خودي نيز دشمن را تا مرز تعقيب نموده و سپس يك تيپ، پدافند منطقه را به عهده گرفت و یگان‌های عمل‌کننده به مقرهای خود بازگشتند. چند نكته در ارتباط با ویژگی‌های خاص اين عمليات لازم است عنوان شود.
مرادی، گفت: در اين عمليات بايستي به نقش قابل‌توجه پشتيباني نيروي مقتدر هوايي و هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي، اشاره شود كه در واقع بخشي از پیروزی‌های اين عمليات بزرگ مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های فراوان اين بزرگ‌مردان قهرمان بود.
عملیات مرصاد نشانگر رشادت و سلحشوري رزمندگان لرستان
وی افزود: نكته دوم اين است كه جنگ در عمليات مرصاد تا حدودي مشکل‌تر از جنگ با متجاوزين عراقي بود، چرا كه منافقين از نظر زبان، شكل و آرايش نظامي و پرچم و ... شبيه به نيروهاي خودي بودند و همين امر مهم باعث گشت تا در مراحل اوليه تهاجم به لحاظ اينكه دوست و دشمن از هم منفك نبودند دشمن توانست مناطقي از اين سرزمين پاك را به اشغال خود در آورد.
مرادی، اذعان داشت: سومين نكته، آن است كه در عمليات مرصاد بيش از چهار هزار و 800 نفر در مجموع از نيروهاي منافق و عراقي در قالب 20 تيپ مشترك منافقين و نيروهاي عراقي كشته شده و هزاران نفر زخمي و تعدادي نيز به اسارت سپاهيان اسلام در آمدند و همچنين تجهيزات قابل‌ملاحظه‌ای از جمله (120 دستگاه تانك – 400 دستگاه نفربر و هزاران قبضه سلاح‌های سبك- نيمه سنگين و ...) از دشمن منهدم گشته و غنائم زيادي نيز به دست رزمندگان اسلام افتاد.
وی ادامه داد: كه در همه موارد مذكور نقش اين يگان رزمي در عمليات مرصاد اساسي و قابل ذكر بود و بسياري از پیروزی‌ها با رشادت رزمندگان قهرمان اين يگان و پاسداران و بسيجيان دلاور لرستان به دست آمد. البته جا دارد در اينجا از حماسه‌آفرینی‌ها و حضور جدي سربازان گمنام امام زمان (عج) استان لرستان در اين عمليات نيز تقدير به عمل آيد و به رشادت‌های آنان ارج گذاشته شود.
 مرادی گفت: نكته چهارم این است كه در اين عمليات به جهت حساسيتي كه داشت، سيل عظيم جمعيت بسيجي استان لرستان به جبهه‌ها سرازير گرديد، به نحوي كه اعزام به جبهه در اين عمليات به يك جهاد عمومي شبيه بود.
روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، اظهار کرد: منافقين كور دل با تصرف شهرهاي سر پل ذهاب – كرند- اسلام‌آباد و مناطق ديگر اموال عمومي را به غارت برده و منهدم ساختند و در اين ماجرا علاوه بر آنكه شهدايي از یگان‌های رزمي به درجه اعلاي شهادت نائل شدند عده‌ای از مردم بی‌گناه نيز يا شربت شهادت نوشيده و يا آواره شدند.
وی افزود: به هر حال عمليات مرصاد معراج شهداي گلگون‌کفن و قهرمانان بزرگي بود كه آخرين پيروزي سپاه اسلام را در دفاع مقدس رقم زد.
مرادی، بیان کرد: مرصاد كمين گاهي بسیار خطرناک براي دشمنان منافق بود كه خيال می‌کردند همه‌چیز براي آن‌ها به دست آمده و براي حكومت اسلامي تمام شده است.
وی افزود: مرصاد يادآور خاطرهاي بسيجيان عارف و عاشق و پاسداران سلحشوري است كه یک‌بار ديگر آخرين برگ زرين دفاع مقدس را نيز بر پرونده درخشان خود در دفاع مقدس ضميمه كردند.
مرادی، ادامه داد: مرصاد بيانگر بيعت جاودان امت سلحشور با رهبر و مقتدا و امام خود بود. مرصاد نشانگر رشادتها و سلحشوری‌های رزمندگان قهرمان ديار لرستان است كه در حساس‌ترین روزهای جنگ تحميلي يك بار ديگر در راه دفاع از اسلام و سرزمين اسلامي از همه‌چیز خود گذشتند و با نثار جان خود و با ابراز شجاعت و شهامت فراوان، حقانيت اسلام و جمهوري اسلامي را براي همگان به اثبات رساندند.
وی ادامه داد: و بالاخره مرصاد، نمايانگر حماسه‌های سربازان گمنام لشگر هميشه پيروز 57 لرستان و قهرمانان ديار لرستان است، درود و رحمت خدا بر شهداي قهرمان مرصاد و بر رزمندگان سلحشور اين عمليات كه آخرين پيروزي هم مرهون شهادت‌ها و شهامت‌های آنان است.
مرادی، افزود: بدين ترتيب با به پايان رسيدن عمليات مرصاد جنگ هشت‌ساله‌ای كه رژيم عراق در شهريور سال 1359 آغاز نموده بود در مردادماه سال 1367 عملاً به پايان رسيد؛ و قهرمانان ديار لرستان همچنان كه افتخار آن را داشتند كه در روزهاي اول جنگ، حضوري جدي داشته باشند. روزهاي پاياني آن را نيز با حماسه‌آفرینی به اتمام رساندند.
وی افزود: رزمندگان لرستان به دو شکل و سازماندهی در این عمليات ايفاي نقش نمودند كه در اسناد مختلف متأسفانه به آن اشاره نشده كه بدون تعصب در تاریخ دفاعي يك ملت کم‌نظیر است:
1- حضور قدرتمندانه نيروهاي لشكر 57 حضرت ابوالفضل (ع) با سازماندهی تشكيلاتي
2- حضور نیروهای داوطلب سپاهي و بسیجی كه توسط سپاه لرستان در قالب گردان‌ها سازماندهي و با استفاده از فرماندهان مجرب به منطقه اعزام گرديده و با دشمن درگير و آنان را به عقب راندند.
نكته قابل‌توجه علاوه بر سازماندهی فوق نيروهايي از دلاورمردان ارتشي كه در استراحت مرخصي یا مجروحیت به سرمي بردند خودجوش و داوطلبانه به منطقه عمليات اعزام‌شده و با دشمن گول خورده به مقابله پرداختند.

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-05-05 07:59
یاد و خاطره شهید داریوش مرادی فرد فاتح مرصاد گرامی باد
نقل قول کردن
#2 کاندیدا 1395-05-11 10:28
عملیات مرصاد
شهیداسداله دلفان بعد از نماز مغرب و عشا از مسجد محله باغ برفی مستقیم و با همان لباس های منزل و پشت کامیون خاور به منطقه رفت. لباس های رزمندگی رو توی مسیر تحویل گرفت؛ زخمی شد ؛عقب ننشست و با تیر خلاص منافقین به شهادت رسید .
نمونه ای کامل از مردان بی ادعا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا