یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد که به همراه هیأت 26 نفره از بازرگانان و صنعتگران به اقلیم کردستان عراق سفر کرده بود در بازگشت به خرم‌آباد جزییات توافق‌هاي به دست آمده در زمینه‌های مختلف اقتصادی را اعلام کرد.

به گزارش يافته به نقل از روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، دکتر "حسین سلاح‌ورزی" این سفر 4 روزه را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: از همه‌ی زمان‌هایی که در اختیار داشتیم استفاده کردیم و توانستیم به توافقات مفید و سازنده‌ای دست یابیم.

وی با اشاره به این‌که کردهای ساکن اقلیم کردستان عراق هنوز مهمان‌نوازی لرستانی‌ها را در زمان جنگ 8 ‌ساله با عراق فراموش نکرده‌اند افزود: استقبال بسیار باشکوهی از هیأت ایرانی به عمل آمد و ضیافت‌های مختلفی به افتخار ورود این هیأت برپا شد.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: از آن جا که با رغبت و تمایل فراوان طرف‌های کُرد مواجه شدیم دعوت کردیم که برای گسترش هر چه بیش‌تر روابط اقتصادی آن‌ها هم به لرستان بیایند که با استقبال مسوولان، بازرگانان و صنعتگران اقلیم کردستان عراق مواجه شد و به احتمال زیاد ظرف دو هفته‌ی آینده پذیرای "محمد طاهر مصطفی" رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سلیمانیه در لرستان خواهیم بود.

 

تفاهم‌نامه‌ی همکاری اتاق‌هاي بازرگاني خرم‌آباد و سلیمانیه

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به بازار مناسب کردستان عراق گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر در زمینه‌ی اقتصاد و تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد، درک بازارهای این‌چنینی می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای ما داشته باشد و در همین راستا در دیدار و گفت‌وگویی که با "محمد طاهر مصطفی" رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سلیمانیه داشتیم توانستیم با وی توافق‌نامه‌ی همکاری‌های دوجانبه امضا کنیم.

سلاح‌ورزی افزود: بر اساس این توافق‌نامه ارتباطات تجاری اقتصادی در زمینه‌های گوناگون میان اتاق خرم‌آباد و اتاق سلیمانیه به صورتی جدی دنبال می‌شود تا طرفین با آسودگی خیال بیشتری برنامه‌های دوجانبه‌شان را در امور توافق‌شده‌ی اقتصادی به پیش ببرند.

وی افزود: با وجود رقبای قدری که از کشورهای اروپایی در بازار اقلیم کردستان حضور دارند به خاطر کیفیت مطلوبی که محصولات و کالاهای ایرانی دارند می‌توانیم سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار بگیریم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد تأکید کرد: ضرورت دارد کیفیت بسته‌بندی محصولات هم به اندازه‌ی خود محصولات بالا برود تا با استقبال آن‌ها مواجه شود.

 

توافق‌نامه‌ی دو جانبه‌ی اتاق خرم‌آباد و اتاق اربیل

در دومین روز سفر هیأت تجاری بازرایابی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد به اقلیم کردستان، سلاح‌ورزی به دیدار "دارا جلیل الخیاط" رییس اتاق رفت و با او به گفت‌وگو نشست که در خلال آن توافق‌نامه‌ی همکاری‌های دوجانبه‌ی اقتصادی میان اتاق بازرگاني خرم‌آباد و اتاق اربیل عراق به امضا رسید.

رییس اتاق اربیل که نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن عراق نیز می‌باشد در گفت‌وگوی تلفنی با امور بین‌الملل اتاق خرم‌آباد در مورد این دیدار و توافق به دست آمده گفت: ریشه‌های مشترک فرهنگی از گذشته‌های دور ما را به ایرانی‌ها و بخصوص لرستانی‌ها نزدیک کرده که امیدوارم این مسأله در کنار حیطه‌های مشترک اقتصادی باعث شکل‌گیری ارتباطی دائمی میان دو طرف گردد.

رییس‌کل اتحادیه‌ی اقلیم کردستان عراق این توافق‌نامه را آغازی برای همکاری‌های بیشتر دانست و افزود: بدون شک هر دو طرف علایق و استعدادهایی دارند که برای طرف مقابل قابلیت اقتصادی مناسبی می‌تواند باشد و برای شروع مبنا را بر شناسایی و عرضه‌ی همین علایق گذاشته‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد هم با تقدیر از مهمان‌نوازی خوب همتایش در اربیل گفت: نزدیکی دو اقلیم و همچنین زمینه‌های مشترک همکاری از جمله موارد مثبتی است که ما را به نتیجه دادن این توافق‌نامه خوش‌بین و امیدوار می‌کند.

 

دیدار هیأت رییسه اتاق خرم‌آباد با مشاور اقتصادی رییس‌جمهور عراق

در سومین روز سفر هیأت تجاری بازرایابی اتاق خرم‌آباد برنامه‌ی دیدار با مشاور اقتصادی "جلال طالبانی" رییس‌جمهور عراق گنجانده شده بود که در این دیدار هم زمینه‌های افزایش همکاری‌های دوجانبه‌ی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

"عبدالله سعید" در گفت‌و‌گوی تلفنی با امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به خاطرات خوبی که عراقی‌ها در زمان جنگ به واسطه‌ی حضور در ایران و لرستان دارند گفت: ما آن ‌روزها را از یاد نبرده‌ایم و همین خود می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای گسترش ارتباطات تجاری اقتصادی باشد.

رییس اتاق خرم‌آباد هم گفت‌وگو با عبدالله سعید را مفید و سازنده عنوان کرد و گفت: بدون شک قابلیت‌های دو جانبه‌ی زیادی وجود دارد که با تمرکز بر آن‌ها می‌توان به توسعه‌ی روابط اقتصادی در قالب تأمین مایحتاج دست یافت.

 

تفاهم‌نامه انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان با اتحادیه‌ی پیمانکاران اربیل

در آخرین روز سفر هیأت تجاری بازاریابی اتاق خرم‌آباد به اقلیم کردستان عراق تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که بر اساس دو طرف توافق کردند که در زمینه‌ی فعالیت‌های مشترک با هم همکاری داشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، تأسیساتی و پیمانکاری لرستان گفت: در دیداری که با رییس و نایب‌رییس اتحادیه‌ی پیمانکاران اربیل داشتیم آن‌ها موافقت نمودند که زمینه‌ی حضور و فعالیت پیمانکاران و متخصصین ایرانی(لرستانی) را در امور تجاری به ویژه اجرای پروژه‌های عمرانی اقلیم کردستان فراهم آورند.

"علی نصیرپور" افزود: همچنین مقرر شد به منظور آشنایی هر چه بیش‌تر طرفین با زمینه‌های همکاری دو طرفه، نشست‌های دیگری در اقلیم کردستان و لرستان در چارچوب هیأت‌های رسمی برگزار شود.

نصیرپور با اشاره به این‌که اطلاع‌رسانی مناقصات پروژه‌های عمرانی عراق یکی دیگر از توافقات به دست آمده بوده است افزود: علاوه بر این مقرر گردید همکاری‌های دوجانبه‌ای در زمینه‌ی آگاهی از قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه صورت بگیرد.

شايان ذكر است در طول سفر اعضای هیأت تجاری بازرایابی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز در قالب‌ میزهای تخصصی هر کدام در حیطه‌ی تخصصی و مورد علاقه‌ی خود با طرف‌های کُرد دیدار داشتند و زمینه‌ی همکاری‌های دو جانبه مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا