یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شهرداری تهران هیچ‌گاه کارها را متوقف نکردیم، اما رشد جنوب شهر را چندین برابر شمال تهران در اولویت قرار دادیم. هر کار مهم خدماتی، حمل و نقلی، زیرساختی، اوقات فراغت، سلامت، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی که آغاز شد به طور قطع با اولویت‌های مناطق محروم بود و سپس به مناطق برخوردار رسيديم.

به گزارش يافته، محمدباقر قالیباف عصر سه‌شنبه 14 خردادماه با حضور در اجتماع اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و جوانان استان لرستان در جنب قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به سخنرانی پرداخت. او خطاب به مردم اين استان گفت: امروز با روز رحلت حضرت امام(ه) و همچنین با نیمه خرداد و سالگرد آغاز انقلاب اسلامی در سال 1342 مصادف است. در این مجلس جا دارد از امام(ره) و شهدای انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس یاد کنیم. امام عزیز، این مرد الهی که جزو برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و امروز پیروزی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به برکت مجاهدت شهدا و امام عزیز است.

قاليباف ادامه داد: به روح پرفتوح امام راحل(ه) و شهدا درود می‌فرستیم و در این روز عزیز با آنها بیعت می‌کنیم که تا جان در بدن داریم در راه دفاع از اسلام، انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نشویم و آرمان‌های امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم.

 

تاريخ رشادت‌هاي لرستاني‌ها را فراموش نمي‌كند

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري خطاب به مردم استان لرستان ابراز داشت: خداوند را شاکرم که در جمع شما مردم عزیز، نجیب، شجاع و متدین حضور دارم. مردمی که شهرت شان به محب اهل‌بیت(ع) بودن و زندگی کردن در مکتب اهل‌بیت(ع) است؛ دلیرمردانی که هر مقطع از زمان با تمام وجودتان از اسلام و کشور در سایه اهل‌بیت دفاع کرده‌اند.

وي گفت: براساس آنچه که بنده حقیر در دوران مقدس شاهد بودم چه رزمندگانی که از این استان در میدان جنگ بوده‌اند و چه مردم شهیدپرور این استان در دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی آفریدند، چراکه این استان جزو استان‌های جنگ زده به شمار می‌رفت که همیشه تحت تاثیر آتش‌های دشمن بود، اما شما مردم غیور مقاومت کردید و هرگز دست از دفاع برنداشتید.

قاليباف در ادامه با اشاره به ویژگی‌های استان لرستان گفت: لرستان استانی است که از ظرفیت‌های متعددی برخوردار است، در بخش مربوط به علما و بزرگان؛ حضرت آیت‌الله عظمی بروجردی، از مراجع بزرگ اسلام متعلق به این استان هستند. همچنین شخصیت‌ها، نام‌آوران و شهدای بزرگ این استان در طول تاریخ کشور درخشیدند.

وي افزود: در دوران دفاع مقدس از عملیات کربلای 5 در شلمچه به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین عملیات‌ها نام برده می‌شود؛ عملیاتی  وسيع و بزرگ که کمر ارتش صدام در آن شکست. به عنوان یک راوی و فردی که شاهد آن عملیات بودم شهادت یاد می‌کنم که پیروزی در این عملیات را به طور خاص مرقوم رشادت‌ها و شهامت‌های رزمندگان استان لرستان بودیم. رزمندان تیپ این استان بودند که خط عملیاتی را در شلمچه شکستند و این افتخار بزرگی برای مردان مرد این سرزمین به شمار می‌رود.

قالیباف ادامه داد: تاریخ هیچ‌گاه این رشادت‌ها، شهامت‌ها، شجاعت‌ها، صبر و مقاومت مردم این استان را فراموش نخواهد کرد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به مهمان‌نوازي مردم اين استان گفت: بنده در طی مدت‌های طولانی و در دوران دفاع مقدس ترددهاي زیادی به اين استان داشتم. خداوند را شاهد می‌گیرم که هر وقت در هر روستا و شهری از این استان ایستاده‌ایم هرگز احساس نکرده‌ایم که میهمان شما هستیم، بلکه احساسمان اين بود كه این استان هیچ تفاوتی با خانه ما ندارد.

 

شرايط اقتصادي موجود زيبنده كشور نيست

قاليباف خطاب به مردم لرستان گفت: انقلاب اسلامی توانست دو مهم را محقق كند؛ نخست آن‌که در استبداد داخلی پیروز شده و رژیم پهلوی را از بین ببرد و دیگری آنکه با دشمنان خارجی مبارزه کند، استکبار را از سرزمین خارج کرده و استقلال و آزادی را برای مردم به ارمغان بیاورد، اما قدرت ملی ما در گرو حفظ و تداوم انقلاب است، چراکه حفظ و تداوم انقلاب سخت‌تر از پیروزی به شمار می‌رود.

وي ادامه داد: در انقلاب اسلامی مهم‌ترین حرف ما این بوده که مردم باید در تصمیم‌سازی‌ها و تعیین سرنوشت خود تاثیرگذار باشند و بتوانند در سایه اسلام یک زندگی قابل قبول، ربانی و زندگی به دور از تنش، اضطراب و استرس داشته باشند. این موارد از خواسته‌های انقلاب و آرزوها و اهداف ماست که باید به سمت آن حرکت کنیم. با اطمینان به شما عرض می‌کنم که اگر نتوانیم به این شرایط دست پیدا کنیم باید اعتراف کنیم که از آرمان‌های خود فاصله گرفته و در راه تحقق آرمان‌ها موفق نبوده‌ایم.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري افزود: اين زندگي حق ملتی است که انقلاب را به پیروزی رسانده، با جان خود در دوران مقدس مقاومت کرده، در سختی‌ها تحمل کرده‌ و به خاطر شهدا انقلاب و اسلام دم بر نیاورده‌اند، اما وظیفه ما مدیران و مسوولان آن است که بتوانیم بر این نابسامانی‌های موجود غلبه كنيم. البته دست همه عزیزانی را که زحمت کشیده‌اند را می‌بوسیم؛ زحمات آنها قابل تقدیر است، اما واقعیت آن است زحمات آنها کفایت وضع موجود را نکرده است. کشور از منابع بسیار خوبی برخوردار است، اما شرایط اقتصادی ما زیبنده انقلاب اسلامی و کشوری که این امکانات و منابع را در اختیار دارد، نیست.

 

ظرفيت براي حل مشكلات وجود دارد

قاليباف به تدوین برنامه‌های استانی خود اشاره کرد و گفت: در استان لرستان فرصت‌های بسیاری از جهت آب، معادن، شرایط اقلیمی، حوزه کشاورزی، دامپروری و صنعت وجود دارد، اما این استان جزو استان‌های محروم به شمار می‌رود، به این معنا که در ردیف استان‌ها، در انتهای جدول است و در بعضی از ردیف‌ها در رده 28-27 قرار دارد. این عقب ماندگی زخم کهنه‌ای است که در در این استان باقی مانده است. همچنین مشکلاتی درحوزه بیکاری، اشتغال و مخصوصا ایجاد شغل برای جوانان تحصیلکرده، تأمین معیشت در خانواده‌ها و اداره زندگی به دلیل گرانی و تورم وجود دارد که از مشکلات جدی و اساسی به حساب مي‌آيد، چراکه سطح درآمد در این استان بسیار پایین است.

وی افزود: بنده در این‌جا خودم را به شما مردم عزیز، متعهد می‌دانم؛ چرا که در هرجا که توفیق خدمت داشته‌ام تلاش من بر این بوده است که روند پیشرفت را از مناطق محروم شروع کنیم. البته امکانات ما در کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم پیشرفت را به صورت همزمان و از همه جهات پیش ببریم. انصافا این حرف گزافی نیست و ظرفیت برای این کار وجود دارد، اما ضعف مدیریت، نبود برنامه‌ریزی، نبود همکاری، همراهی و توجه به خردجمعی مانع از تحقق اين موضوع شده است. باید به دانشگاه‌ها، نخبگان و نیروهای جوان توجه کنیم. وقتی که این سرمایه‌ها در نیروی کار قرار گیرند و بدون حب و بغض سیاسی عمل کنیم و دغدغه‌ای جز دغدغه مردم نداشته باشیم و اولویت خود را به مناطق محروم بدهیم این ظرفیت برای حل مشکلات کشور وجود خواهد داشت.

 

لرستان را در اولويت قرار مي‌دهم

قاليباف خطاب به مردم استان لرستان گفت: در شهرداری تهران هیچ‌گاه کارها را متوقف نکردیم، اما رشد جنوب شهر را چندین برابر شمال تهران در اولویت قرار دادیم. هرکار مهم خدماتی، حمل و نقلی، زیرساختی، اوقات فراغت، سلامت، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی که آغاز شد به طور قطع با اولویت‌های مناطق محروم بود و سپس به مناطق برخوردار رسيديم.

وی تاکید کرد: این‌جا در حضور شما مردم متدین، نجیب و ولایتمدار استان عرض می‌کنم اگر تقدیر بود و حقیر توفیق خدمت در دولت را پیدا کردم در سالروز رحلت امام خمینی(ره) به شما مردم غیور این استان قول می‌دهم که آغاز حرکت‌های اساسی و توجه به موضوعات زیرساختی صورت گیرد، مخصوصا در استان لرستان که جزو مناطق محروم است. با وجود تمامی تلاش‌هایی که صورت گرفته است اما پس از دوران دفاع مقدس این استان از وضعیت مناسبی در زمینه زیرساختی و همچنین در حوزه صنعت و کشاورزی برخوردار نیست، اما قول می‌دهم که وضع نابسامان مخصوصا در حوزه اقتصادی و بحث بیکاری و تورم را به سرعت مورد رسیدگی قرار داده و ظرف کمتر از دو سال اين مشكلات سامان يابد. همچنین در زیرساخت‌های استانی، استان لرستان با اولویت مورد توجه خواهد گرفت، چراکه سالیان سال آن طور که حق این استان است و باید به طور خاص با آن رسیدگی شود، استان لرستان مورد توجه قرار نگرفته و این جزو اولویت و مقدمات کار من در این استان خواهد بود.

 

اولويت‌دادن به پرداخت يارانه توليد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم استان لرستان عنوان داشت: یکی از بی‌توجهی‌های صورت گرفته که باید خیلی زودتر از این از سوی دولت مورد توجه قرار می‌گرفت موضوع بیمه است. همچنین یکی از موضوعاتی که باید در اولویت قرار گيرد بحث درمان است. امروز در حوزه درمان نزدیک به 70 درصد هزینه بر دوش خانواده‌هاست و 30 درصد از هزینه را بیمه‌ها تامین می‌کنند، این در حالی است که این رابطه باید جابجا شود. به این معنا که بیش از 30 تا 35 درصد هزینه درمان را به خانواده‌ها تحمیل نكنيم و 65 تا70 درصد را بیمه‌ها تامین کنند.

قاليباف ادامه داد: براساس قانون اساسی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ما در کنار بحث آموزش، موضوع سلامت است جایی که دولت باید در آن دخالت کند و سیاست‌های جبرانی را داشته باشد.

وي با اشاره به بحث تفاوت بیمه شهری و بیمه روستایی گفت: این سئوال پیش می‌آید که چرا بیمه شهری باید با بیمه روستایی متفاوت باشد؛ انسان، انسان است و مریض نیز مریض است. چه تفاوتی دارد؟ وقتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیریم دیگر بحث شهر، روستا و جغرافیا نداریم. این موضوع باید به طور خاص مورد توجه باشد و اصلاح خواهد شد.

وی همچنین به ضرورت پرداخت یارانه‌ها در حوزه تولید تاکید و گفت: پرداخت یارانه در حوزه صنعت، کشاورزی و برای تولید کار جزو قانون بود، اما متاسفانه اجرا نشد. یکی از علت‌های مهمی که باعث شده است امروز در حوزه اشتغال دچار مشکل باشیم به آن دلیل است که حوزه تولید به صرفه نیست. باید یارانه‌ها در حوزه تولید پرداخت می‌شد و این جزو قانون است و این امر در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

ریشه بسیاری از مشکلات در قیمت مسکن است

قالیباف در ادامه از موضوع مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها نام برد و گفت: امروز حتی اگر خانواده‌ای یک شیفت کاری نیز داشته باشد، اما مسکنی نداشته باشند صددرصد حقوق این خانواده کفاف هزینه مسکن را نیز نمی‌کند، چه برسد به اینکه این خانواده بخواهد هزینه خوراک، پوشاک، ایاب و ذهاب، تحصیل و درمان و... را نیز پرداخت کند. این بدان معناست که اگر به بحث مسکن توجه داشته باشیم، یعنی قدرت خرید خانواده‌ها را بیش از دو برابر افزایش داده‌ایم.

قالیباف افزود: ما می‌دانیم که در حوزه مسکن و برای هر واحد مسکونی که احداث می‌شود بیش از 250 شغل مستقیم ایجاد می‌شود،  یعنی این امر هم در اشتغال به ما کمک خواهد کرد، هم نیاز ما را مرتفع می‌کند و هم قدرت خرید خانواده را افزایش خواهد داد. البته از دولت محترم در حوزه مسکن مهر تشکر می‌کنم، مسکن مهر از اقدامات خوب دولت گذشته بوده است، اما دو اشکال در این حوزه وارد است.  یکی از مشکلات آن است که کیفیت لازم در ساخت مسکن رعایت نمی‌شود. کشور ما زلزله خیز است و باید هنگام ساخت خانه به این مسئله توجه کنیم و خانه‌های مقاوم و با کیفیت بسازیم. دومین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب مکان مناسب برای ساخت مسکن است. در بسیاری از شهرها، مسکن مهر در خارج از فضای شهری ساخته شده و این هزینه‌های بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد. ممکن است که در این صورت ساخت مسکن ارزانتر باشد اما مردم برای زندگی در این خانه‌ها نیازمند زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل، بهداشت، مدرسه و فضای مناسب اوقات فراغت هستند. این در شرایطی است که ما در شهرها دارای بافت فرسوده هستیم و به راحتی می‌توانیم در محیط حاشیه شهرها و مناطق دارای بافت فرسوده، امکان نوسازی مسکن را فراهم کنیم. این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم مردم را در داخل شهرها اسکان دهیم. این موارد از برنامه‌های قطعی بنده برای توجه به مناطق محروم و اولویت‌ها است و قطعا با رفع این دو اشکال، طرح مسکن را ادامه خواهیم داد.

 

چالش مدیریت

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: مهمترین چالشی که در کشور وجود دارد، چالش مدیریت است. برای حل این اشکال امید من به جوانان تحصیلکرده، نخبه و با ظرفیت کشور است. در کارنامه من اگر موفقیتی وجود داشته است، مرهون تلاش جوانان بوده‌ام. بزرگترین کارها در مقیاس مدیریتی به دست جوانان صورت گرفته. با این وجود سیستم مدیریت نیازمند اصلاح جدی و تغییر اساسی است. باید به این مدیریت بسته و خسته پایان دهیم و با استفاده از نیروهای جوان و نخبه خون جدیدی به سیستم مدیریت کشور تزریق کنیم. البته نیروهای باتجربه همیشه چراغ راه ما هستند وانشاالله بتوانیم از تجربه آنها و انرژی جوانان استفاده کنیم و چالش مدیریت را حل کرده و اصلاح در مدیریت و ساختارها را شاهد باشیم.

 

از تهران نباید براي ساير نقاط كشور برنامه ریخت

قالیباف تاکید کرد: بنده قبول ندارم که در تهران بشینیم و برای شهر و روستا تصمیم بگیریم. در هر شهر، استان و روستایی بزرگانی حضور دارند که در تشخیص موضوع و حل مشکلات از ما صاحب نظرتر هستند. مهم این است که امکانات و منابع در اختیار آنها قرار گیرد، یعنی هم باید مدیریت را اصلاح کنیم و هم باید به اصلاح نظام اداری کشور که نظام فرسوده‌ای است توجه داشته باشیم. همین موضوع باعث شده ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های اقوام، گروه‌ها وجوانان با ظرفیت و گمنام دیده نشود. بنده در این راه مدیون مردم هستم و باید دین خود را ادا کنم. من خودم از آن جوانانی بودم که در روستا زندگی می‌کردم و هیچ عقبه سیاسی و هیچ قدرت مادی پشت سرم نبوده است، اما این فرصت را مردم و انقلاب برای من فراهم کردند و حالا وظیفه من است که این فرصت را برای تمامی جوانان فراهم کنم تا بتوانند ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند و تحولی جدی و اساسی را در کشور ایجاد کنند. اگر مدیریت را اصلاح کرده و رویکرد مدیریت را عوض کنیم ، به شما قول می‌دهم که ظرف دو سال آثار کار و تلاش در حوزه گرانی، بیکاری، تورم و توزیع از روستاهای دوردست تا مراکز استان‌ها قابل مشاهده باشد. مخصوصا در استان لرستان که از استان‌های محروم به شمار می‌رود.

وی افزود: شرایط 5 استانی که بسیار محروم هستند، حاکی از آن است که حق آنها به طور کافی از بودجه کشور دیده نشده. اما این استان‌ها را به طور مضاعف خواهیم دید و مطمئن باشید که این تحول ادامه پیدا می‌کند تا نظمی ایجاد شود و حرکتی بزرگ در حوزه سازندگی اتفاق بیافتد.

 

حتماً باز هم به لرستان سفر می‌کنم

این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: البته این را هم بگویم که من جزو مدیرانی نیستم که در دفتر کار خود بنشینم و آنهایی که سابقه کار با من را دارند از این موضوع آگاه هستند. با برنامه‌ای که تنظیم شده، اگر شما مردم پس از خلق حماسه سیاسی به ما اعتماد کنید، من هم به شما مردم استان لرستان این اطمینان را می‌دهم که اقتصاد را با کمک جوانان اصلاح کنم. از سوی دیگر سفرهایی که بنده به استان‌ها خواهم داشت به صورت مرتب و منظم است. البته ممکن است شکل آن با گذشته متفاوت باشد، به نحوی که من با همان شکلی که از بیست سال گذشته سفر داشته‌ام و به استان‌های مختلف می‌رفتم، این سفرها را ادامه خواهم داد. استان لرستان نیز به دلیل محرومیت جزو استان‌هایی به شمار می‌رود که حتما بنده به این استان خواهم آمد و این وظیفه ماست.

قالیباف در پایان گفت: از همه شما خانواده‌های شهدا، ایثارگران، روحانیت معظم و مخصوصا آیت الله صادقی به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم. همچنین از نمایندگان محترم مجلس که دغدغه مردم این استان را دارند نیز تشکر می‌کنم و ان‌شاالله با دوستان نماینده مجلس دست به دست یک‌دیگر می‌دهیم تا دین خود را به این استان ادا کنیم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا