یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولین جلسه‌ی دور جدید فعالیت «کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و کسب‌کارهای دانش‌بنیان» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد روز شنبه برگزار گردید.

به گزارش يافته، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که همواره در حوزه‌ی قراردادها میان اهالی صنعت و نخبگان و مخترعین وجود داشته، گفت: برای برطرف شدن این مشکلات دفتر «مرکز داوری» در اتاق خرم‌آباد راه‌اندازی شد.

حسین سلاح‌ورزی افزود: این مرکز یک نهاد قانونی است که بر اساس مصوبه‌ی مجلس و برای برطرف شدن مشکلات حوزه‌ی قراردادها شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر نخبگان در جریان قراردادهایی که با ارگان‌ها و نهادی مختلف انعقاد می‌کنند اتاق را به عنوان حکم و مرجع داوری معرفی نمایند، هرگز اجازه نخواهیم داد حق و حقوق‌شان پایمال شود و تا جایی که بتوانیم به آن‌ها کمک خواهیم کرد که با مشکلات کم‌تری در این زمینه مواجه شوند.

دکتر سلاح‌ورزی در مورد ارتباط بخش صنعت و دانشگاه هم گفت: متأسفانه از نظر تاریخی از گذشته تا حال هنوز این ارتباط به درستی شکل نگرفته است؛ هر چند در سال‌های اخیر با تدوین و تصویب برخی قوانین از جمله قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کار» با توجه به نقش و جایگاهی که برای اتاق‌های بازرگانی در نظر گرفته شده، پتانسیل‌هایی ایجاد شده که ما هم در لرستان تلاش می‌کنیم از همه‌ی این ظرفیت‌ها برای بهبود شرایط بهره ببریم و بدون شک یکی از اصلی‌ترین پتانسیل‌ها نخبگان و دانشگاهیان هستند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر ضرورت همدلی و همراهی همه‌ی دست‌اندرکاران پیوند صنعت و دانشگاه افزود: گاه ضرورت دارد کمی از سمت‌ها و مسئولیت‌هایی که عناوین‌شان روی دوش‌مان سنگینی می‌کند جدا شویم و نقش واقعی‌تر و ملموس‌تری را در زمینه‌ی فراهم کردن زیرساخت‌ها عهده‌دار شویم.

 

یک خلاء بزرگ؛ نبود بانک اطلاعاتی نخبگان و مخترعین

در ادامه‌ی این جلسه رییس بنیاد نخبگان لرستان هم به تعاملات خوبی که در زمینه‌ی آموزش با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد شکل گرفته اشاره کرد و گفت: باید در زمینه‌ی آموزش تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

کیانا شاه‌زمانی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در حوزه‌ی نخبگان و مخترعین با آن مواجه هستیم، نبود یک بانک کامل اطلاعاتی در این حوزه است که می‌تواند در زمینه‌ی شناسایی و حمایت از نخبگان و مخترعین بسیار مفید باشد.

دکتر شاه‌زمانی با اشاره به ضرورت ترغیب اساتید دانشگاه به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از نظر قانونی امتیازاتی برای جذب نخبگان و مخترعین در نظر گرفته شده که بسیاری ممکن است از آن‌ها آگاهی نداشته باشند؛ به عنوان مثال در قانون آمده که تا سه سال پرداخت حقوق نخبگان و مخترعینی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان جذب و مشغول به کار شده‌اند، به عهده‌ی بنیاد نخبگان خواهد بود.

وی به نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در حمایت مادی از نخبگان و مخترعین اشاره کرد و گفت: حجم قابل توجهی از پروسه‌ی تبدیل پتانسیل‌های بالقوه به بالفعل در حوزه‌ی کاری اتاق است که در زمینه‌ی تولید انبوه اختراعات و ابداعات و همچنین بازاریابی برای فروش آن‌ها می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

رییس بنیاد نخبگان لرستان ساماندهی نخبگان نیازمند شکل‌گیری یک زنجیره‌ی کاری میان همه‌ی قسمت‌ها از جمله بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری، اتاق و همچنین سایر ارگان‌های دولتی و غیر دولتی است که اگر هر کدام از این حلقه‌ها وظیفه‌شان را به درستی انجام دهند، روند پیش‌بینی شده به درستی طی می‌شود و مشکلی وجود نخواهد داشت؛ در غیر این صورت آنچه حاصل می‌شود سرخوردگی ناشی از عدم اعتماد به ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی است.

 

باید از موازی‌کاری پرهیز شود

در ادامه‌ی جلسه مسئول تجاری‌سازی پارک علم و فناوری لرستان گفت: از آنجا که دغدغه‌ی همه‌ی حاضرین در جلسه رفع مشکلات صنعت و تولید ثروت در استان است، آسیب‌شناسی این مشکلات می‌توان نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد که برای رسیدن به آن ضروری است فارغ از این‌که هر کدام از ما در چه نهاد یا سازمانی مسئولیت داریم، همدل و همراه باشیم تا نتایج بهتر و بیشتری به دست آید.

سامان غلام‌رضایی موازی‌کاری را یکی از مشکلات حوزه‌ی کاری نهادهای مرتبط با نخبگان و مخترعین دانست و گفت: یک‌پارچه کردن بانک اطلاعاتی می‌تواند نقطه‌ی پایانی بر این موازی‌کاری باشد.

وی افزود: تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری هم ضرورت دیگری است که بر اساس آن باید ببینیم در حال حاضر استان لرستان نیازمند سرمایه‌گذاری در چه حوزه یا حوزه‌هایی است و با در اولویت قرار دادن آن‌ها زمینه‌ی توسعه را فراهم نماییم.

 

توقف جایز نیست

در ادامه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد گفت: بسیاری از مشکلات ما ناشی از ضعف قانون و ابهامات موجود در آن است.

دکتر پروانه افزود: با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد، توقف جایز نیست و باید در مسیر بهبود شرایط گام برداریم.

 

متأسفانه در لرستان فرهنگ کارآفرینی وجود ندارد

پژوهشگر جهاد دانشگاهی هم در این جلسه به آغاز دوره‌های کارآفرینی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: اولین دوره‌ی آن با حضور سرکار خانم فاطمه مقیمی کارآفرین برتر جهان اسلام برگزار شد که امیدواریم با توجه به نبود فرهنگ کارآفرینی در لرستان، اثرگذار باشد.

سمیه قربانی افزود: متأسفانه بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی کارآفرینی هنوز با شخصی که ایده‌ی کارآفرینی داشته باشد برخورد نکرده‌ام و نگاه همگانی بر استفاده‌ از تسهیلات بدون ارائه‌ی ایده و طرح مفید و سازنده است.

 

باید از همه‌ی ظرفیت‌ها استفاده کنیم

نایب‌رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و کسب‌کارهای دانش‌بنیان اتاق خرم‌آباد در ادامه‌ی جلسه با تقدیر از هیأت‌رییسه‌ی جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: انصافاً با نگرش مثبتی که این عزیزان دارند، جهش خوبی در همه‌ی زمینه‌ها در این اتاق شکل گرفته است.

امین اسدصالح افزود: ضرورت دارد در کنار همه‌ی موارد منفی و مشکلات موجود به موارد مثبت و ظرفیت‌ها هم اشاره کنیم.

وی به «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته‌ی حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری و... به عنوان پتانسیل‌های موجود اشاره کرد و گفت: اگر تاکنون نتوانسته‌ایم از این پتانسیل‌ها به خوبی استفاده کنیم ایراد از ماست.

اسدصالح با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تصریح کرد: در این قانون هم موارد خوبی پیش‌بینی شده که با شناسایی و استفاده از آن‌ها می‌توانیم برای مشکلات موجود چاره‌اندیشی کنیم.

 

نقش اتاق، محوری است

در پایان جلسه رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و کسب‌کارهای دانش‌بنیان اتاق خرم‌آباد با اشاره به نقش محوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: در صورت برقراری تعامل مناسب می‌توانیم از همه‌ی ظرفیت‌ها به منظور بهبود شرایط بهره ببریم.

محمدرضا پوریگانه با تقدیر از حضور اعضا و کارشناسان و مهمانان کمیسیون افزود: شرط تحقق این امر البته برگزاری منظم و مستمر جلسات کمیسیون است که تدابیر لازم برای آن اندیشیده شده است.

 

 

 

روابط عمومي اتاق بازرگاني خرم‌آباد

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا