یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس ستاد انتخابات لرستان از برگزاری انتخابات 24 خردادماه در استان با مشارکت حدود 20 هزار نفر عوامل اجرایی خبر داد.

به گزارش یافته، حسن شریعت‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان، با بیان این خبر افزود: همه اقدامات لازم برگزاری هر چه بهتر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان فراهم شده است.

وی با بیان این که کار اجرایی انتخابات بر عهده هیأت نظارت بر انتخابات است و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در این زمینه فقط کار پشتیبانی و تدارکات نیروها را بر عهده دارند افزود: اعضای هیأت اجرایی از اقشار مختلف مردم انتخاب شده‌اند و در واقع برگزار کننده واقعی انتخابات خود مردم هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان و معاون سیاسی‌امنیتی استاندار در ادامه بیان داشت: هیأت نظارت کار هیأت اجرایی را زیر نظر دارد و شورای نگهبان نیز امر نظارت بر این هیأت را بر عهده دارد که در چنین شرایطی سلامت انتخابات که به صورت سیستمی و رایانه ای برگزار می شود تضمین شده است.

شریعت‌نژاد اضافه کرد: بارها در انتخابات مختلف کشورمان شاهد بوده‌ایم گروه و جناحی در کشور حاکم بوده‌اند و انتخابات را برگزار کرده‌اند اما گروه و جناح دیگری رای آورده‌اند که این قضیه دال بر صحت و سلامت برگزاری انتخابات در کشورمان است.

وی با بیان این که رسانه‌های غربی انتخابات ایران و نفس حضور مردم را دلیل تایید و حمایت از نظام می دانند اظهار داشت: کاهش مشارکت مردم و اخلال در امنیت انتخابات دو موضوعی هستند که دشمنان انقلاب روی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا همانند فتنه سال 88 دستمایه‌ای برای بر هم زدن امنیت و یا کاهش مشارکت مردم پیدا کنند.

معاون استاندار و رییس ستاد انتخابات استان با بیان این که روند انتخابات در کشورمان 83 فرآیند دارد که از 3 تا 4 ماه قبل از برگزاری آغاز شده‌اند، افزود: این فرآیندها زمان‌بندی مشخصی دارند و همه آنها به صورت رایانه‌ای انجام می‌پذیرند، لذا با توجه به افزایش بیش از 500 شعبه در استان نسبت به دوره قبل سنگین‌تر و هزینه‌بر بودن، سعی بر این است که انتخابات هر چه بهتر و سالم‌تر برگزار گردد.

شریعت‌نژاد با بیان این که نماینده هر یک از داوطلبان از ابتدای روز رای‌گیری تا پایان شمارش هر صندوق می‌تواند بر کار شعب و شمارش آرا نظارت داشته باشد، تصریح کرد: چون تعداد داوطلبان انتخابات شوراهای شهر بالاست و انتخابات نیز به صورت هم زمان صورت می‌پذیرد، اولویت در شمارش و اعلام آرا با انتخابات ریاست‌جمهوری است، لذا ممکن است اعلام نتایج انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها با یکی دو روز تاخیر صورت پذیرد.

وی با بیان این که استاندار و همچنین قانون تاکید کرده‌اند که به هیچ وجه نباید امکانات دولتی برای تبلیغ کسی مورد استفاده قرار گیرند، گفت: البته کارمندان و کارکنان دستگاه‌های دولتی خارج از ساعات کاری و بدون استفاده از امکانات دولتی می‌توانند در ستادهای انتخاباتی به فعالیت بپردازند.

شریعت‌نژاد در پایان با اشاره به بندهای دستورالعمل تبلیغات برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، جهت اطلاع داوطلبان و مردم آن‌ها را به شرح ذیل اعلام کرد:

 

عناوین مجاز در تبلیغات

1- مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند می‌توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات ، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمان‌ها ،نهادها، احزاب و گروهها را منعکس نمایند.

2- پخش تراکت، نصب پوستر و بنر توسط سازمان‌ها، نهادها، اقشار، گروه‌ها، جمعیت‌ها واحزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرفاً جهت اطلاع رسانی و تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز (که از سوی شهرداری‌ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می‌شود).

3- استفاده از تلویزیون‌های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه کاندیداها.

4- اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئولیت خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها (شخصیت‌ها) تسلیم هیئت اجرایی انتخابات شده باشد.

5-مجامع و گروه‌های هر حوزه انتخابیه می‌توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتباً به وی اعلام و نامزد مزبور می‌تواند حمایت اقشار و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی‌نامه منتشر کند.

6- پوستر و عکس در دوفرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفاً باید کاغذی باشد.

7- مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می‌باشد که به شکل تمام رخ یا نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه سفید چاپ شده باشد.

8- نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل هر دو نوع فرم عکس بلا اشکال است.

9- استفاده از هر گونه تابلو، بنر، پلاکارد و … درمحل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها.

10- استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.

11- مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچه‌ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.

12- انجام سخنرانی ،پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکان‌های مجاز، مشروط به اینکه از بلندگوی ثابت یاسیار در خارج از محیط سخنرانی‌، استفاده نکنند.

13- حضور وفعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها (به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود).

14- نامزدهای ریاست جمهوری می‌توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند. (به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها) .

15 - ستادهای فرعی باید توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی گردند.

16- برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداری‌ها، بر اساس آیین نامه اجرایی قانون احزاب.

17- نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفاً در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است. (در شهرستان‌هایی که شهرداری چنین فضاهایی را آماده کرده باشد).

18- چاپ زندگی‌نامه و جزوه نامزدها در روزنامه‌ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.

19- به‌منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسمات توزیع می‌شود استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد.

20- استفاده از فضای مجازی و لوح‌های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است.

21- پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکس‌های داوطلبان خارج از محیط مسجد، مصلای، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.

22- فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروه‌ها در روزنامه‌ها و نشریات غیر دولتی.

23- فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی نامزد ها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 صبح روز بیست و سوم خرداد ماه سال جاری می‌باشد.

24- هرگونه فعالیت سازمان های غیر دولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط برای جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص.

25- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمان‌ها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکان آنها.

26- چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:

الف ـ ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام کنند.

ب ـ نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.

 

عناوین غیر مجاز در تبلیغات

1- فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

2- فعالیت کارمندان در ساعات اداری

3- استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می‌کنند.

4- هرنوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون با پخش مستقیم یا غیرمستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی.

5- در اختیار قرار دادن امکانات مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان.

توضیح: بر اساس قانون، فهرست مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب 73 و اصلاحات بعدی، مؤسسات عمومی غیر دولتی عبارتند از: شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد 15 خرداد، سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مؤسسه‌های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، دهیاری‌ها، سازمان دانش آموزی، هلال احمر، کمیته امداد امام، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد امور بیماری‌های خاص، کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی (قم)، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی

6- صدور اطلاعیه، اعلامیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود

7- فعالیت مدیران کل وزارتخانه‌ها، رؤسای ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود.

8- درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی

9- نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین توسط کلیه رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی

10- ارتکاب اعمال فوق از طریق غیر مطبوعات توسط شخص یا اشخاص

11- هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات انتخاباتی از سوی داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان

12-استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز و بیلبورد، سیلک و … (جز در محل ستاد انتخاباتی)، دیوارنویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی

13- تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هریک از کاندیدها در شعب اخذ رای

14- اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئولیت‌شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیئت اجرایی انتخابات

15- برگزاری راهپیمایی ها و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور

16- فعالیت اعضای سازمان‌های غیر دولتی (NGO) با شخصیت حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر

17- تبلیغ به نفع یا علیه هریک از داوطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات

18- الصاق اعلامیه، عکس، پوستر، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت

19- محو یا پاره نمودن آگهی یا پوستر های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل‌های مجاز الصاق گردیده است. (در مدت و زمان قانونی تبلیغات)

20- برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستان‌ها بدون دریافت مجوز از مراجع ذی‌صلاح

21- پخش برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد و یا مغایر قانون باشد.

22- انجام فعالیت‌های انتخاباتی توسط نامزدهای ریاست جمهوری خارج از مهلت قانونی تبلیغات

23- چاپ و توزیع هر گونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن

24- ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی و شرکت‌هایی که اموال و امکانات سازمان‌های مذکور را جاره کرده اند مجاز به عقد قرارداد و اخذ هزینه برای در اختیار قراردادن اموال ،اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه‌های تبلیغاتی نمی باشند.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا