یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولین جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع،  معادن و کشاورزی خرم‌آباد دوشنبه دوم اردیبهشت 92 با حضور اعضای این کمیسیون در سالن همايش‌هاي اتاق بازرگاني برگزار شد.

به گزارش يافته به نقل از روابط‌عمومی اتاق خرم‌آباد، در ابتدای این جلسه نایب‌رییس و دبیر کمیسیون کشاورزی  اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با اشاره به دستور جلسه که در مورد تشکیل شعبه‌ی انجمن ارگانیک ایران در لرستان بود، گفت: بعد از تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در سال 90، بخش کشاورزی هم به بخش‌های تابعه‌ی اتاق‌ بازرگانی ایران افزوده شد و پیرو همین تصمیم اتاق خرم‌آباد نیز کمیسیون کشاورزی را تشکیل داد که از آن زمان تاکنون جلسات متعدد و پُرباری را با حضور اعضا برگزار نموده‌ایم.

مهندس مرتضی هادی‌پور دستاوردهای کمیسیون کشاورزی را علی‌رغم مدت‌زمان کوتاهی که از عمر آن می‌گذرد را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این زمینه اتاق خرم‌آباد یکی از اتاق‌های موفق کشور بوده که در بسیاری از موارد تصمیماتی که در این کمیسیون اتخاذ شده، زمینه‌ی اجرایی پیدا کرده‌اند.

وی به تشکیل شورای ملی نخود در استان کرمانشاه و تأسیس شعبه‌ای از آن در لرستان اشاره کرد و افزود: علاوه بر این شورا می‌توان به تأسیس انجمن ارگانیک ایران اشاره نمود که قرار است در لرستان نیز به عنوان دومین استان کشور این انجمن تأسیس شود، تا با توجه به حساسیت‌هایی که در زمینه‌ی بهداشت و سلامت محصولات کشاورزی وجود دارد، شرایط گرایش هر چه بیشتر به تولید این محصولات فراهم شود.

در ادامه‌ی این جلسه، مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه‌ی کشاورزی زیستی گفت: تأسیس انجمن ارگانیک در لرستان به عنوان دومین استان پس از استان کرمان، موفقیت قابل‌توجهی در حوزه‌ی تولید محصولات سالم در استان قلمداد می‌شود.

مهندس بابک غضنفری با اشاره به این‌که انجمن ارگانیک ایران در ابتدای امر در سال 85 در حوزه‌ی بازرگانی شروع به کار نمود، افزود: بعدها فعالیت این انجمن به حوزه‌ی کشاورزی هم کشیده شد تا در زمینه‌ی حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک و صادرات آن حامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.

این عضو انجمن ارگانیک ایران و تولیدکننده‌ی محصولات و نهاده‌های ارگانیک تصریح کرد: در همین ارتباط ضرورت دارد یک شرکت کنترل و بازرسی هم در استان تأسیس شود تا با تجهیز یک آزمایشگاه مناسب و مرتبط، فعالیت‌های ارگانیک در لرستان تکمیل گردد.

غضنفری با تأکید بر این‌که تولید محصولات ارگانیک تنها در حوزه‌ی کشاورزی نیست و در حوزه‌هایی از جمله پرورش دام و تولید البسه نیز این روند جریان دارد، گفت: در سراسر جهان به فراخور شرایطی که کشورهای مختلف دارند، شاخص‌هایی تعیین شده وتا بر اساس آن تعیین کیفیت محصولات ارگانیک صورت گیرد و به همین منظور در کشور خودمان هم سال گذشته استاندارد 11000 به تصویب رسید که به عنوان شاخص تولید محصولات کشاورزی منجر به ثبت نشان ارگانیک در ایران شد تا بر اساس آن محصولات تولیدی مورد ارزیابی قرار گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان هم با اشاره به شرایط خاصی که در حال حاضر در رابطه با تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: مخاطراتی که در این زمینه هست تنها مربوط به کشور خودمان نیست و در سایر کشورهای جهان نیز با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کنند که در همین ارتباط طرح ipm  به اجرا درآمده تا بر اساس آن در زمینه‌ی مبارزه با آفات  و امراض هر سال میزان مشحصی از سموم و آفت‌کش‌های غیر استانداردی که استفاده می‌شود، کاسته شود.

مهندس حسین پیرحیاتی به سنتی بودن بخش قابل‌ توجهی از کشاورزی لرستان اشاره کرد و افزود: این چالش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده و به سمت تولید محصولات سالم کشاورزی حرکت کنیم.

وی با اعلام این‌که در حال حاضر 15 درصد از محصولات کشاورزی استان ارگانیک هستند تصریح کرد: این آمار کاملاً مستند است و هیچ شک و شبهه‌ای نمی‌توان به آن وارد نمود.

پیرحیاتی با تأکید بر مشکلاتی که در زمینه‌ی تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در استان وجود دارد تصریح کرد: تنها تولید محصولات ارگانیک کفایت نمی‌کند و ضرورت دارد برای این محصولات هم برند خاص و ویژه‌ای در نظر گرفته شود و هم بازار و قیمت خاصی، تا چرخه‌ی ارگانیک تکمیل گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به برنامه‌ی اختصاص 10 هزار هکتار از زمین‌های استان به تولید محصولات ارگانیک افزود: در صورت کامل شدن چرخه‌ی ارگانیک از هر نظر، قادر هستیم محصولات تولید شده را حتی تا 40 درصد بالاتر هم به بازار ارائه کنیم.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی لرستان هم به قوانینی که در حوزه‌ی کاهش استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها برای تولید محصولات وجود دارد، اشاره نمود و گفت: بند "و" قانون برنامه‌ی پنجم توسعه یکی از این قوانین است که بر اساس آن با صراحت آمده که جهاد کشاورزی مقدار مجاز استفاده از سموم را تعیین کند و از استفاده‌ی بیش از حد مجاز آن پیشگیری کند.

مهندس محمدرضا واعظی‌پور با اشاره به این‌ که در حال حاضر دو آزمایشگاه کار تعیین و تأیید کیفیت محصولات ارگانیک تولید شده را به عهده دارند، افزود: در همین در سال 88 و 89 سازمان توسعه‌ی تجارت زمینه اعتباری اختصاص داد که صرف خرید و تولید دستگاه‌ها و لوازم تولید محصولات ارگانیک گردید.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی لرستان آمادگی این اداره‌کل را برای همکاری در زمینه‌ی راه‌اندازی و تأسیس یک شرکت بازرسی در زمینه‌ی کنترل چرخه‌ی ارگانیک اعلام کرد و افزود: لوگوی محصولات ارگانیک هم به تصویب شورای عالی استاندارد رسیده است.

در ادامه‌ی جلسه نیز حاضران هر کدام دیدگاه‌های‌شان را در این زمینه بیان نمودند.

 

دیدگاه‌ها  

#1 محمدرضا عزیزی 1394-10-13 20:54
بنده میخواهم یک مغازه فروش محصولات ارگانیک دایر کنم باید به چ جایی اقدام کنم
نقل قول کردن
#2 احمد 1399-05-26 00:01
استان لرستان هنوز فروشگاه عرضه محصولات ارگانیک نداره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا