یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرشاد بهاروند - مديرعامل شركت غله لرستان - يافتهدر راستاي بهبود کيفيت نان، شماري از نانوايان لرستاني آموزش‌هاي لازم را فرا گرفتند‌.

به گزارش روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگاني لرستان، مدير عامل شرکت غله و خدمات بازرگاني لرستان توسعه و بهبود كيفيت آرد و نان را امري ضروري دانست و گفت‌: نان به عنوان اصلي‌ترين غذاي مصرفي در سبد خانوار محسوب مي‌شود و بايد در راستاي افزايش كيفيت آن تلاش كرد.

"فرشاد بهاروند" در اين خصوص افزود‌: در راستاي بهبود كيفيت و كميت نان در استان و استاندارد‌سازي و بهداشتي نمودن واحدهاي نانوايي استان از طريق پرداخت تسهيلات يارانه‌اي تا كنون 320 واحد نانوايي تسهيلات به سازي به ارزش ريالي 10 ميليارد و 450 ميليون ريال پرداخت شده است.

وي خاطرنشان كرد: با اجراي اين طرح و تجهيزنانوايي‌هاي استان تلاش مي‌شود كيفيت و بهداشت نان افزايش يابد‌.

مدير عامل شرکت غله و خدمات بازرگاني لرستان بيان داشت: تا كنون 766  واحد نانوايي در سامانه به‌سازي نانوايان ثبت نام نموده‌اند و اولويت دريافت تسهيلات با نانواياني خواهد بود كه از سال 84 تا كنون تسهيلات را دريافت ننموده‌اند.

بهاروند سقف تسهيلات اعطايي را براي هر نانوايي در مركز استان 150 ميليون ريال و در شهرستانها 10 ميليوين ريال بيان نمود و گفت‌: تسريع در روند ارائه تسهيلات منوط به هم‌انديشي اعضاي كارگروه و بررسي درخواست‌هاي متقاضيان‌، حضور و بازديد فيزيكي كارگروه از محل نانوايي‌ها و برآورد ميزان تسهيلات مورد نياز‌، نظارت بر حسن انجام كار نانوايي‌ها و در نهايت ارائه گزارش‌هاي نهايي جهت اعطاي تسهيلات از طريق نمايندگان بانك مي‌باشد‌.

وي بر افزايش سطح آگاهي و مهارت نانوايان در استان تاكيد نمود و گفت: يكي از مسائل مهم در ارتقاء كيفيت نان آموزش نانوايان است و در راستاي افزايش كيفي آرد و نان استان برنامه آموزش نانوايان را در دستور كار قرار داده و در صدد هستيم تا با اصلاح و تصحيح دانسته‌هاي نانوايان‌، كيفيت نان توليدي استان را افزايش دهيم.

بهاروند گفت: به منظور كاربردي و تخصصي‌تر شدن اين آموزش‌ها، شركت غله استان اقدام به عقد قرارداد با سازمان فني و حرفه‌اي استان نموده است و مدت اين قرارداد به صورت 70 هزار نفر ساعت مي‌باشد و تا كنون 51 هزار و  445 نفر ساعت معادل 1042 نفر از شاغلين در نانوايي‌ها آموزش‌هاي لازم را فرا گرفته‌اند و گواهي‌نامه مهارت‌هاي شغلي نانوايان را اخذ نموده‌اند.

مدير عامل شرکت غله و خدمات بازرگاني لرستان بيان داشت: حضور نانوايان در اين كلاس‌ها به صورت رايگان بوده و كليه هزينه‌هاي آن به عهده شركت غله استان است و از فعاليت كارگران غير‌ماهر و آموزش نديده در نانوايي‌ها جلوگيري مي‌شود.

بهاروند كيفيت خوب مواد اوليه نظير گندم و آرد را در بهبود كيفيت نان موثر دانست و اذعان كرد‌: به نانوايي‌ها توصيه مي‌شود براي ارائه نان‌هاي مفيد‌تر به مردم از آردهاي سبوس‌دار استفاده نمايند.

وي با اشاره به اين كه حداكثر سبوس‌گيري براي نان سنگك 10 درصد‌‌، نان لواش  15 درصد و نان بربري  18 درصد و نان ساجي 10 است‌، تصريح كرد‌: براي استفاده از نان‌هاي سفيد كه به سلامت مردم آسيب مي‌زند‌، فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني بيش‌تري صورت گيرد.

مدير عامل شرکت غله و خدمات بازرگاني لرستان گفت: از آبان‌ماه با تغيير درصد سبوس‌گيري انواع نان سعي شده است از آردهاي با سبوس بيش‌تر استفاده شود چرا كه سبوس موجود در نان ضامن سلامت است و هم‌استاني‌ها بايد توجه داشته باشند كه نان داراي سبوس، از رنگ تيره‌تري نسبت به ساير نان‌ها برخوردار است و رنگ روشن نان نشانه كيفيت بالاي نان نيست.

بهاروند افزود: همچنين سبوس موجود در نان مانع جذب سريع قند و چربي خون مي‌شود و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را كاهش مي‌دهد و از بيماري‌هاي گوارشي‌، سرطان روده‌، چاقي و ديابت و ... جلوگيري مي‌كند و همچنين سبوس باعث افزايش ارزش تغذيه‌اي و جبران آهن و افزايش جذب 5 درصد ويتامين‌ها، 5/1 تا 3 درصد مواد معدني، حدود 5/6 درصد فيبر مي‌گردد.

وي به بازرسي نانوايان توسط گشت‌هاي مشترك بازرسي نانوايي‌ها اشاره نمود و گفت: از ابتداي سال تا كنون  8405  بازرسي از نانوايي‌هاي استان صورت گرفته است.

بهاروند با بيان اين‌كه در اين مدت 1845 بازرسي از نانوائي‌هاي سنگك، 5536 بازرسي از نانوايي‌هاي لواش و 1024 مورد بازرسي از نانواي‌هاي عرضه نان بربري، ساجي و تافتون انجام شده است‌، تصريح كرد‌: در اين مدت واحدهاي متخلف تذكرات كتبي و شفاهي دريافت كرده‌اند و 33 واحد نيز به دليل تكرار تخلفات پلمب شده‌اند

وي افزود: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از كم‌فروشي‌، گران‌فروشي و عدم كيفيت نان با شماره تلفني 124-2214028 تماس حاصل نمايند تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن رسيدگي به عمل آيد‌.

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا