یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

زماني بهاروند معاون فني منابع طبيعي و آبخيزداري لرستان- يافتهمتأسفانه میزان خشکیدگی درختان جنگلی در نواحی جنوبی و معتدل استان در حال گسترش می‌باشد و شرایط گسترش آن به گونه‌ای است که حتی در مناطقی مانند پادگان‌ها و پارک‌های جنگلی که ده‌ها سال است تحت حفاظت و قرق بوده‌اند نیز آثار خشکیدگی ملاحظه می‌گردد‌.

به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی لرستان، این مطلب را مهندس "زمانی بهاروند" معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در جریان گردهمایی روابط عمومی‌های منطقه 2 کشور عنوان کرد‌.

وي راه‌کارهای مقابله با این پدیده را نيز برشمرد و اظهار داشت‌: در راستای مقابله با خشکیدگی با استفاده از تجارب اجرایی سازمان جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور و همکاری اساتید دانشگاه‌، محققین مؤسسات تحقیقاتی‌، معاونت‌ها و دفاتر ستادی ذی‌ربط و دریافت پیشنهادات کارشناس اعزامی سازمان فائو به ایران پیرامون راه‌کارهایی به منظور مقابله با خشکیدگی درختان بلوط در اکوسیستم جنگلی زاگرس‌، ارائه گردیده است‌.

بهاروند رئوس برنامه‌های مدیریت بحران خشکیدگی را اعلام كرد و گفت: کمیته پی‌گیری طرح پیشگیری و مقابله با خشکیدگی در استان متشکل از معاون فنی‌، معاون حفاظت و امور اراضی‌، یگان حفاظت‌، معاون آبخیزداری‌، رییس اداره جنگل‌، اداره حفاظت و حمایت‌، هواشناسی‌، مرکز تحقیقات و محققین دانشگاه شکل گرفته است‌.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان افزود: شرایط اقلیمی منطقه در 10 سال گذشته بررسی شده که حاکی از کاهش قابل ملاحظه میزان بارندگی‌، افزایش دما و وجود متناوب ریزگردها در مناطق استان بویژه نواحی جنوبی دارد‌.

بهاروند اذعان داشت: در مرحله بعد با استفاده از نقشه‌های 1:25000 موجود نسبت به تعیین محدوده‌های مناطق آلوده و پهنه‌بندی شدت آلودگی با کلاسه‌بندی بصورت ضعیف (25 تا 0 درصد‌)‌، متوسط  (50- 25 درصد‌)‌، شدید (75 – 5 درصد‌) و خیلی شدید (‌100 – 75 درصد‌) به شیوه بازدید میدانی و با استفاده از دستگاه GPS  اقدام نموده است‌.

وي بيان نمود: عملیات احیایی و بازسازی مناطق جنگلی آسیب‌دیده‌، شامل شناسایی درختان مستعد و سالم که مقاومت بیش‌تری در مقابل خشکیدگی و آلودگی به بیماری از خود نشان داده‌اند به عنوان پایه‌های بذرگیری و تهیه شناسنامه برای بذور جمع‌آوری شده است‌.

بهاروند تولید نهال مناسب و استاندارد‌، ایجاد تنوع گونه‌ای و افزایش آمیختگی‌‌، استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های نوین در جنگل‌کاری مناطق خشک و نیمه خشک با هدف افزایش ذخیره نزولات و کاهش دفعات آبیاری‌، مدیریت قرق و کنترل چرای دام‌، عملیات جنگل‌شناسی‌، اجرای عملیات بهداشتی‌، انجام برش‌های بهداشتی شامل قطع پایه‌های آلوده و اجرای عملیات پرورشی را از راه‌کارهای مقابله با این پدیده دانست‌.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا