یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محسن بهاروند - يافته- امور خارجهمعاون لرستاني مدیرکل آمریکای لاتین وزارت امور خارجه با یادآوری این که بیش‌تر اعضای سازمان‌های بین‌المللی را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند، گفت: این کشورها باید مانع مشروعیت‌بخشی جعلی به اقدامات غیرقانونی و غیرمعقول قدرت‌های غربی شوند و به زیان متحدین خود رای ندهند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، "محسن بهاروند" در دومین میزگرد اتحادیه آلبا با ایران با عنوان ژئوپلتیک و زمینه‌های همکاری بین ایران و آمریکای لاتین‌، اظهار داشت: کشورهای غربی سعی می‌کنند، نظام بین‌الملل را به ویژگی‌های قرن 19 بازگردانند و با توسل به زور مقاصد خود را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: آنها به این موضوع توجه ندارند که جامعه مدنی امروز رشد بسیاری کرده و به خاطر انفجار اطلاعات سطح سواد عمومی افزایش یافته است و نمی توان جوامع را به گذشته بازگرداند.

وی با بیان این که امروزه 3 اصل بین‌المللی مهم با اقدامات برخی کشورهای غربی به مخاطره افتاده است، ادامه داد: وظیفه کشورهای آلبا و همچنین سایر کشورهای در حال توسعه این است که از این اصول دفاع کنند و اجازه ندهند تا صلح و ثبات در نظام بین‌الملل خدشه دار شود.

معاون مدیرکل آمریکای لاتین وزارت امور خارجه درباره این سه اصل جهانی توضیح داد: بعد از جنگ جهانی دوم، نظامی بر اساس سه اصل برابری حاکمیت ها و احترام به آنها، مداخله نکردن در امور داخلی سایر کشورها و ممنوعیت توسل به زور در روابط بین الملل مورد پذیرش قرار گرفت، اما امروز می بینیم که هر سه اصل تضعیف شده اند.

بهاروند یادآور شد: علاوه بر اقدامات یک جانبه که به نحو بسیار تاسف باری محور روابط بین‌الملل در جهان امروز قرار می‌گیرد، امروز شاهد مشروعیت بخشی جعلی به این فعالیت از سوی تعدادی از کشورهای در حال توسعه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها که به دنبال یک جانبه گرایی هستند از طریق سازمان‌های بین‌المللی به دنبال مشروعیت بخشی به اقدامات نامعقول و غیرقانونی خود هستند که برخلاف منشور و روح حاکم برسازمان ملل است.

وی همچنین گفت: ما باید بتوانیم به کمک دوستان در آمریکای لاتین مانع این امر شویم تا به تدریج تبدیل به بازیگران نظاره گر نشویم.

معاون مدیرکل آمریکای لاتین وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: برخی کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل مرعوب کشورهای غربی می شوند و به زیان سایرکشورها رای می دهند. در هنگام صدور قطعنامه علیه ایران در زمینه حقوق بشر نباید سایر اعضای سازمان ملل سکوت می کردند یا رای مثبت می دادند چرا که روزی خودشان نیز در این موقعیت قرار می‌گیرند.

بهاروند تاکید کرد که کشورهای در حال توسعه باید خلاء قدرت در نظام بین‌الملل را پُر کنند و برای دست یابی این کشورها به حداقل منافع خود تلاش کنند.

وی دربخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین به ویژه کشورهای عضو اتحادیه آلبا راهبردی و موجب نزدیکی این کشورها شده است.

معاون مدیرکل آمریکای لاتین وزارت امور خارجه با بیان این که همکاری های بین المللی مقدم بر روابط دو جانبه است ،افزود: زیرا افکار انقلابی کشورهای آلبا و آرمان‌های ناشی از افکار انقلابی همچون پرهیز از سلطه پذیری، برابری دولت‌ها و روابط دوستانه توسط دیپلمات های دو طرف به نظام بین‌الملل نیز کشیده شده است و امروز از آن دفاع می کنند.

بهاروند تصریح کرد: این آرمان های اولیه همچنان بین ایران و اتحادیه آلبا پابرجاست و در جهان امروز نیز بیش از پیش تقویت شده است.

وی افزود: در قرن بیستم دنیا با دو چالش مهم فروپاشی شوروی و پدیده جهانی شدن روبرو شد که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخت.

بهاروند توضیح داد: وظیفه کشورهای در حال توسعه در نظام بین الملل کنونی رفع خلاء قدرت ایجاد شده به دلیل فروپاشی شوروی و همچنین مساله جهانی شدن است که ابتدا اهداف خوبی در نظر داشت اما از مقاصد خود منحرف شد و از جهانی شدن به سمت نگاه امنیتی رفت.

وی ادامه داد: این نگاه امنیتی باعث شد تهاجم در سطح فرهنگ و سیاست تبدیل به تهاجم نظامی شود و به تدریج فرهنگی ایجاد شد که جامعه بین‌الملل به خطر افتاد.

وی خاطرنشان کرد:حوادث در عراق، افغانستان،لیبی و فشار به مردم مظلوم فلسطین ناشی از رویکرد نظامی کشورهای غربی به نظام بین‌الملل است که به طرز شگفت‌انگیزی نامعقول است.

اتحادیه آلبا در دسامبر 2004 به ابتکار کوبا و ونزوئلا در هاوانا بنیان نهاده شد.

دومین میزگرد کشورهای عضو اتحادیه آلبا با جمهوری اسلامی ایران با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و سفارت ونزوئلا در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا