یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گزارشات علمی 3 دهه اخیر نشان داده‌اند که جامعه بلوط لرستان و زاگرس دچار پدیده‌ای تحت عنوان زوال یا سندروم شده است‌.

به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی لرستان، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آ بخیزداری لرستان با بيان اين مطلب افزود: این پدیده سبب مرگ ناگهانی و دسته‌جمعی بسیاری از درختان بلوط شده است که البته در بین گونه‌ها و در مناطق جغرافیایی مختلف شدت و ضعف دارد‌.

مهندس "زمانی‌  بهاروند" بيان داشت: عقیده بر این است که علت این پدیده گرمایش زمین و به دنبال آ ن خشکسالی و کاهش رطوبت است که طغیان آفات و بیماری‌ها از تبعات ناشی از این تغیرات محیطی به دنبال آن پدیده خشکیدگی بلوط را تسریع کرده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبيعي لرستان با اشاره به شرایط نامطلوب حاکم بر اکوسیستم جنگلی ادامه داد‌: جریان شیره گیاهی در درختان کند شده و آثار ضعف و کاهش علائم حیات بر درختان مستولی می‌گردد و باعث جلب آفات چوب‌خوار و نیز حمله بیماری خواهد شد‌.

بهاروند گفت: با حمله این آفات ضربه نهایی که همانا متلاشی ساختن بافت و سیستم آوندی درخت می‌باشد فراهم شده و در نهایت موجب خشکیدگی آنها می‌گردد‌.

وی افزود: بر اساس آخرین آماربرداری مربوط به ‌تابستان 91‌، سطح مناطق آلوده شده کشور، بالغ بر 920 هکتار بر‌آورد گردیده که عمدتاً در استان‌های ایلام، لرستان‌، کهکیلویه و بویر‌احمد‌، کرمانشاه‌، فارس‌، چهارمحال بختیاری و خوزستان پراکنش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا