پایانه بروناستانی خرمآباد که عملیات ساخت آن از سال 1392 آغازشده است، توسط شهردار خرمآباد به عنوان یکی از 10 ابر پروژه تاریخ خرمآباد یاد شد. این پایانه در قطعه زمینی به مساحت 36 هزار مترمربع که شامل ساختمان مرکزی با زیربنای ۳۴۶۰ مترمربع، محوطهای با مساحت ۴ هکتار، ۱۰ غرفه تعاونی، ۱۰ غرفه فروشگاه و کافیشاپ، رستوران، اتاق مادر و کودک، اتاق انتظامات و ... هست 17 بهمنماه با حضور وزیر دادگستری، استاندار لرستان و جمعی از مدیران و مسئولان استانی افتتاح شد و این در صورتی است که این پایانه به بهرهبرداری کامل نرسیده است.
جهت پیگیری این موضوع با "مصطفی ملکی صادقی" معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای لرستان به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ذیل آمده است:
س: گفتهشده که پایانه بروناستانی خرمآباد دارای نواقصی است، این نواقص را بیان کنید.
ج: اداره راهداری از همان سالی که این پایانه کلنگ زنی شد بهصورت کتبی، شفاهی و در بازدیدهای میدانی، مشکلات و مسائل مربوط به جانمایی، دسترسی مردم، حملونقل اتوبوسها و... را به شهرداری اعلام کردیم. طی مدت اخیر 2 جلسه با معاون عمرانی استاندار در خصوص ایرادات این پایانه برگزار کردیم و ایرادات مطرحشده را بهصورت مکتوب به استانداری، فرمانداری، اعضای شورای شهر، شهردار، پلیس راهور، سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری خرمآباد و انجمن صنفی شرکتهای حملونقل مسافر شهر خرمآباد اعلام کردیم.
ایرادات مطرحشده به این شرح است:
1- ارائه طرح ساماندهی دوربرگردان موجود با امعان نظر به وجود تداخل ترافیکی در هنگام گردشبهراست اتوبوس جهت ورود به خیابان اندیشه در صورت تصمیم شهرداری محترم مبنی بر استفاده از خیابان ۶۰ متری جهت ورود به پایانه
2-اصلاح و جابجایی صف انتظار ایستگاه سی ان جی که در حال حاضر با درب ورودی پایانه تداخل دارد
3-ارائه نقشه سیر اتوبوسهای ورودی در معابر اطراف و محوطه پایانه و اخذ مصوبه شورای ترافیک استان
4-اصلاح ورودی و اجرای راهبند و اتاق نگهبانی در محل دربهای ورودی و خروجی
5-نصب دوربین نظارت تصویری در محوطه و ساختمان پایانه
6-اجرای سایبان سکوهای سوارشدن مسافر
7-اجرای فضاهای خدماتی کارواش پمپ گازوئیل و...
8-پیشبینی پارکینگ کارکنان شرکتها و همراه مسافر
9-تفکیک و مشخص شدن پارکینگ ناوگان هر شرکت
10-ایجاد ایستگاههای تاکسی و اتوبوس درونشهری در محل پایانه مسافربری و میادین اصلی شهر
11-تکمیل برجهای روشنایی محوطه ترمینال
12-تکمیل سرویسهای بهداشتی
13-تفکیک پایانه بروناستانی و درون استانی
14-جابجایی دکل bts مستقل در ضلع جنوبی ساختمان پایانه بهمنظور سهولت تردد ایمن ناوگان
15-تکمیل روکش آسفالت محوطه
16-تخصیص مکان و اخذ موافقت جهت استقرار پرسنل نیروی انتظامی علیالخصوص در زمان اوج مراجعه به ترمینال
17-تخصیص غرفه به اداره کل راهداری و حملونقل و جاده و همچنین مشخص نمودن نحوه واگذاری
18-ارائه تفاهمنامه نحوه واگذاری غرفه شرکتهای اتوبوسرانی به این اداره کل تصویب نهایی در شورای شهر خرمآباد
س: اگر شهرداری این نواقص را برطرف کند، مجوز انتقال شرکتهای مسافربری را صادر میکنید؟
ج: بهطور قطعی موافق بهرهبرداری از پایانه هستیم اما با توجه به تجربههایی که داریم شهرداری ابتدا بایستی نواقص را برطرف کند سپس نسبت به انتقال شرکتهای مسافربری اقدام کند.
مواردی که برای ما اهمیت ویژهای دارد بندهای 1، 4،2، 9، 16 است چراکه باجان و مال مردم سروکار دارد. بهطور مثال یک اتوبوس که طول و اندازه بزرگی دارد در دوربرگردان خیابان 60 متری خرمآباد چگونه میخواهد دور بزند؟ از طرفی خطر تصادف و حادثههای دیگری را هم در پی دارد.
یا اینکه دوربین پایش تصویری و مسائل امنیتی هم برای ما اهمیت ویژهای دارد چراکه مسافران در هر سن و سالی در ساعات مختلف شبانهروز (اللخصوص شبها) تردد دارند و اگر اتفاقی برای آنها بیفتد بایستی مشخص شود که چه اتفاقی صورت گرفته است؟!
یکی دیگر از مسائل موضوع همپوشانی درب ورودی پایانه با جایگاه سی ان جی خیابان اندیشه است که رانندگان در صف انتظار میمانند و همین هم خطرات تصادف و حادثه را در پی دارد.
س: شما برای طی کردن روال اداری انتقال شرکتهای مسافربری آمادگی لازم رادارید؟
ج: اداره کل راهداری لرستان آمادگی کامل دارد که کلیه مراحل اداری و تشریفات جابجایی را سریعاً انجام دهد اما باید توجه داشت برای رفتن نباید عجله کرد و بایستی نواقص مطرحشده برطرف شود سپس نسبت به انتقال شرکتها اقدام شود.
س: کلیه شرکتهای مسافربری دارای چند اتوبوس هستند و در کل چند شرکت مسافربری در خرمآباد فعالیت مینمایند؟
ج: خرمآباد دارای 7 شرکت حملونقل مسافربری اتوبوسرانی است که این شرکتها دارای 120 اتوبوس میباشند و متوسط عمر اتوبوسهای خرمآباد 6 سال است که از جوانترین ناوگان اتوبوسرانی کشور است.
س: منافع شرکتهای مسافربری همان منافع مردم است؟
ج: تنها صنفی که سرمایه خودش را برای مردم گذاشته است صنف اتوبوسرانی است. هر دستگاه اتوبوس بین 800 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان قیمت دارد که این رقمها معمولاً تقسیمشده بین چند نفر از همین مردم است که از آن ارتزاق میکنند. از طرفی تمامی مسائلی که در این بندها مطرح کردهایم برای رفاه و ایجاد آرامش و امنیت مردم است.
س: اگر سخن پایانی در نظر دارید، بفرمایید؟
ج: امیدواریم که با برطرف شدن نواقص این پایانه شاهد نحوه خدماترسانی مطلوب به مردم باشیم. قطعاً تمام مواردی که بهعنوان ایراد مطرحشده به مردم باز میگردد و اگر رعایت نشود دود آن به چشم مردم میرود.
اظهارات مدیرکل سابق حملونقل و پایانههای لرستان در خصوص پایانه برون استانی خرمآباد در تاریخ 15 شهریور 1394
پایانه بروناستانی خرمآباد از مکانیابی و دسترسی مناسبی برخوردار نیست
پایانه بروناستانی خرمآباد از مکانیابی و دسترسی مناسبی برخوردار نیست
مدیرکل سابق حملونقل و پایانههای استان لرستان در این خصوص گفت: اگر از بالا به ترمینال در حال احداث خرمآباد نگاه کنید متوجه میشوید که ساختمان ترمینال آغوش خودش را برای محله اسدآبادی باز کرده است این در حالی که باید سمت آن بهسوی خیابان اصلی باشد و از طرف دیگر راه ورودی آن از خیابانهای فرعی است.
حسن رحمانی افزود: برای رفع مشکل دسترسی به ترمینال جدید طرح استفاده از پل در دست احداث مازیار را البته با تغییراتی ارائه گردید؛ ولی چون هزینهاش نسبتاً زیاد بود نپذیرفتند و قرار است توسط شهرداری در همین پل اصلاحاتی صورت پذیرد و نیاز را رفع گردد.
وی در خصوص طراحی این پایانه گفت افزود: بحث طراحی پایانه خرمآباد برداشتی آزاد از الگوی پایانه جنوب تهران بوده است. یک پایانهای قبلا در مجاورت پل شکسته ساختند و هم از نظر محوطه و هم از نظر الگوی ساخت چیز مطلوبی بوده ولی چون مکانیابیاش نامناسب بود بلاتکلیف مانده است و اکنون تحت عنوان پایانه حافظی مشهور است.
مدیرکل سابق حملونقل و پایانههای استان لرستان در خصوص پایانه واقع در کرگانه اظهار داشت: من از روز اول حضور در لرستان مخالف محل فعلی بودم و به شهردار وقت اعلام کردم که این هم میشود حافظی دوم! متأسفانه اعتراضات بنده افاقه نکرد و دعواهای شورا و ... کار را ابتر گذاشت.
رحمانی در ادامه در خصوص شکل ساختمان ترمینال خرمآباد گفت: شکل این بنا یک قطاع از دایره است و البته نواقصی هم دارد که اشکالات به اتفاق شهردار خرمآباد و آقای دالوند و شرکتها بررسی شد.
گفتگو: مصطفی باقری/ یافته
مطالب مرتبط:
دیدگاهها
براي ايراد گرفتن بايد به عدم يا نقض موارد اشاره بشه. اينا كه گفتي همه نقطه قوت بود.
از قوه محترم قضاییه خواهشمندیم به این مسئله ورود کنه
چرا که بحث مردم و بیت الماله
خواهشا نقایص رو در اسرع وقت حل کنید و تا قبل سال تحویل و ورود مسافرین نوروزی این ابر پروژه رو راه اندازی کنید.
1- مگر این پروژه طرح مطالعاتی نداشته است؟ مسئولینی که طرح کارشناسی این پروژه را تائید نموده اند الان بیایند و پاسخگو باشند.
2-اگر تجربه این جور کارها را ندارید خواهشاً با اندک هزینه ای می رفتید ترمینال های سایر استان ها را از نزدیک می دیدید کسب تجربه میکردید تا پس از سرمایه گذاری میلیاردی این گونه پشیمان نشوید.
3-در اجرای پروژه ها باید پیش بینی حداقل پنجاه سال آینده شود نه اینکه موقع افتتاح این همه ایراد را لیست کنید .
4- از طرفی نسبت به کمبود بودجه ملی عمرانی جهت توسعه استان می نالیم از طرفی مسئولین استان و شهر هم برای برخی پروژه ها تصمیمات مناسبی نمی گیرند و سرمایه مردم را بر باد می دهند.
(مثل همین ترمینال )
.نفر هست مدرک دینی عربی داره تازه مهمترین پست هم داره
جک رو برای بی بته و بی ریشه ای ک نمیسازن..جک رو برای کسایی ک میسازن ک ریشه در تاریخ دارن و بخش اعظنی از تاریخ ایران رو شکل میدن.. به اصطلاح خودشون میخوان با جک اصالت و غیرت ی قوم یا نفر روتخریب کنن در حالی ک نمیدونن دارن بی اصالتی و بی ریشه بودنشون رو پشت این جوکها پنهان میکنن..توام دقیقا میتونی پنهون کنی
وقتی داستان این ابر پروژه رو مطالعه میکنیم یاد آن داستان قدیمی می افتیم یه روستا یا شهر تصمیم گرفتن آسیاب آبی برای آرد نمودن گندم شان به سازند آسیاب رو با زحمت و هزینه زیاد تکمیل نمودند یه فرد با تجربه از آن محل گذر میکردند بهانه گفت آسیاب ساختید پس آبش کو!؟آسیاب آبی بدون آب!!حالا حکایت ابر پروژه ماست خدا از مسول کارنابلد نمیره. ..
جوک در مقابل قدرت شکل میگیره. چرا برای چابهار ، طبس ، بیرجند ، سمنان و … جوک نیست ؟ چون مهم نیستند یا نقشی در جامعه ایفا نمی کنند. جوک یک اختراع تصوری است و واقعیت ندارد. اتفاقأ برای شهرها و مردم بی ریشه جوک نمیسازند
شورای شهر و شهرداری مقصر هستند. این ترمینال راه دسترسی ایمن و روشنایی و دوربین مدار بسته و نگهبان کنترل ورود و خروج نداره