یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان بالغ‌بر یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است که ۱۰ درصد آن را افراد سالمند، ۴۰ درصد میان‌سال و حدود ۵۰ درصد آن را قشر نوجوان و جوان تشکیل داده‌اند.
این استان که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، انتظار می‌رفت همگام و همسان با دیگر استان‌های کشور در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد متأسفانه همواره مورد بی‌مهری و کم‌توجهی دولتمردان در ادوار مختلف دولت‌ها قرار گرفته و همیشه تداعی‌گر کاستی‌ها در سطح اول کشور بوده است.
حرمان لرستان از کارخانجات، تولیدی‌ها و زیرساخت‌های ایجاد اشتغال نسبت به کشور، تاکنون آثار مخرب فراوانی را از خود بجای گذاشته است به طوری که هر لحظه جوانان را به کام ناهنجاری‌های اجتماعی و نابودی می‌کشاند. یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر به دلیل نبود کار، بیش از پیش در بین جوانان رواج یافته، اعتیاد به مواد خانمان‌سوز مخدر است. جوانان تحصیل‌کرده و جویای کاری که پس از مدتی بیکاری و نداشتن درآمد، امید خود را از دست می‌دهند و به خاطر نداشتن شغل مناسب از ازدواج باز می‌مانند و برای رهایی از فشارهای روحی و روانی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند که به همین سادگی یک جوان که سرمایه ملی این مملکت محسوب می‌شود به یک‌باره در دریای اسفناک اعتیاد و رو به غروب زندگی غرق می‌شود.
اگر منصفانه قضاوت کنیم باید گفت فقر، بیکاری و عدم توسعه‌یافتگی در لرستان میراث ماندگار دولت‌ها و همچنین رابطه گرایی، منافع جویی و سیاسی‌کاری مسوولان استان برای مردم است.
مسوولان و مدیران لرستان به دلیل عدم دلسوزی و تعهد نسبت به این دیار و جامعه همواره ظلم بزرگی را در حق جوانان این استان روا داشته‌اند، آن‌ها منافع مردم را قربانی منافع خود نموده‌اند و شاید به‌نوعی پیگیری مطالبات و خواست مردم در اولویت کاری آن‌ها قرار نداشته است.
عدم توجه و رسیدگی مسوولان به مشکلات مردم، از دلایل مهم رواج حاشیه‌نشینی، فقر و اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه، بالأخص جوانان است.
نبود زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی و سرگرمی مناسب در استان نیز می‌تواند از علل گرایش جوانان به مواد مخدر باشد، چرا که وقتی تفریحات سالم برای جوانان توسط مسوولان نادیده گرفته می‌شود ممکن گرفتار افراد ناباب و بزهکار در جامعه شوند و آن‌ها را از راه به بیراهه هدایت کنند. بی‌شک یک جوان بیکار و بی‌درآمد وقتی در دام اعتیاد گرفتار شود مطمئناً برای فراهم کردن هزینه مصرف مواد خود دست به ناهنجاری‌های اجتماعی و بزه نظیر سرقت، زورگیری و گاها اشتباهات جبران‌ناپذیری خواهد زد. بدین ترتیب جامعه غرق در فساد و معضلات اجتماعی خواهد شد و امنیت شهروندان نیز به خطر خواهد افتاد.
در هفته‌های گذشته طبق آمارهای رسمی اعلام شد که مردم لرستان فقیرترین و کم‌درآمدترین استان نسبت به دیگر استان‌های کشور است، این موضوع نیز بی‌ارتباط به گرایش افراد در جامعه به اعتیاد نیست چرا که آمارها نشان می‌دهد بخش عظیمی از کسانی که در دام اعتیاد گفتار شده‌اند را افراد بین ۲۵ تا ۴۰ سال تشکیل می‌دهند و این یعنی ازدواج بسیاری از جوانان استان روی گسل طلاق قرار دارد، بدون شک جمع کثیری از این افراد به خاطر فقرمالی، نداشتن درآمد کافی و وضیعت معیشتی و اقتصادی نامناسب به سوی مواد مخدر گرایش پیدا کرده‌اند و شاید همین امر باعث رواج هر چه بیشتر طلاق و فساد اخلاقی در جامعه شود.
اعتیاد و حاشیه‌نشینی علل زیادی را به دنبال دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها باشد؛ کم‌توجهی و عدم خدمات‌رسانی مسوولان به روستائیان، آن‌ها را از ادامه زندگی در روستا ناامید ساخته و آن‌ها را به امید زندگی بهتر و بهره‌مندی از امکانات رفاهی بیشتر روانه شهرها ساخته و به همین دلیل روستاها خالی از سکنه شده است، بدین ترتیب به دو شکل به پیکره‌ی استان صدمات جبران‌ناپذیری وارد نموده، اول اینکه از لحاظ اقتصادی به صنعت کشاورزی و دام‌پروری استان لطمه وارد شده و ثانیا مهاجرت آن‌ها به شهرها پیامدهای ناگواری همچون حاشیه‌نشینی، فقر، بیکاری و در پی آن ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.
مطمئناً اکثریت کسانی که از روستا به شهرها مهاجرت می‌کنند افراد کم‌سواد و بدون حرفه و پیشه‌ای هستند که برای کسب درآمد به شغل‌های کاذب روی می‌آورند، فرزندان این افراد نیز بعضاً در مسیر چهارراه‌ها به دست‌فروشی و گاها به کارهای وحشتناکی مانند تکدی گری مشغول می‌شوند، در نتیجه حاشیه‌نشینی گسترش و در پس آن نیز کودکان کار نمود پیدا می‌کنند. به مرور زمان همین افراد به خاطر بی‌سوادی به ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی گرایش پیدا می‌کنند. اعتیاد، سرقت و شاید شرایط سخت زندگی آن‌ها را به‌سوی کارهای خلاف حقوق شهروندی نظیر خریدوفروش مواد مخدر و به خطر انداختن امنیت شهروندان سوق دهد.
این‌ها نمونه‌ها و دلایل اندکی از چگونگی گسترش اعتیاد در بین جوانان، به خاطر کم‌کاری و عدم تلاش مسوولان برای مرتفع کردن مشکلات جوانان بوده است که امید می‌رود ( می‌رفت) با حضور استاندار جدید لرستان و گماردن مدیران لایق و توانمند در حوزه‌های مختلف مدیریتی  ( امری که توقع می‌رفت تا حالا انجام می‌شد) گام در راه توسعه و آبادانی لرستان برداریم.

مهدی زکی‌پور
 

دیدگاه‌ها  

#1 سلاحورزی 1396-10-29 00:43
وای از بیکاری
نقل قول کردن
#2 علیخانی 1396-10-29 07:55
بسیار مقاله جالب و آموزنده ای بود. شهری مثل خرم آباد قبل انقلاب کارخانه پارسیلون و چرم و پوست و کشت و صنعت و یخچال سازی و ماشین سازی و پوشاک داشت اما الان همگی تعطیل هستند و هیچ کارخانه بزرگ و اشتغال زایی جایگزین آنها نشده اند خب معلوم است که فقر و بیکاری و مهاجرت و اعتیاد و افسردگی به بار می آورد
نقل قول کردن
#3 علی 1396-10-29 10:51
اکثر شاغلین خانم هستند این مشکل سازه
چرا که در فرصتی که بابد به شکل مساوی یک لیسانسه دنبال کار باشد خانم ها به خاطر نداستن دوره سربازی سریع شغل ها رو می گیرند بعد مردها بعد از 2 سال تازه باید بگردند دنبال کار مشکل بیکاری و عدم ازدواج خانم ها پول دارند و دیگه به جوان بیکار ازدواج نمی کنند این مشکلی که باید در استخدام ها اولویت با مردها باشه
مشکل دبگه در ادارت نیرو های با سنوات بالا را با ارفاق بازنشسته کنند و به جای انان نیروی جدید بگیرند
نقل قول کردن
#4 ابراهیم آریاوند 1396-10-29 11:08
لرستانم برای کدامین دردت گریه کنم!!!!!
نقل قول کردن
#5 احمد کوثری 1396-10-29 20:21
به نقل از علی:
اکثر شاغلین خانم هستند این مشکل سازه
چرا که در فرصتی که بابد به شکل مساوی یک لیسانسه دنبال کار باشد خانم ها به خاطر نداستن دوره سربازی سریع شغل ها رو می گیرند بعد مردها بعد از 2 سال تازه باید بگردند دنبال کار مشکل بیکاری و عدم ازدواج خانم ها پول دارند و دیگه به جوان بیکار ازدواج نمی کنند این مشکلی که باید در استخدام ها اولویت با مردها باشه
مشکل دبگه در ادارت نیرو های با سنوات بالا را با ارفاق بازنشسته کنند و به جای انان نیروی جدید بگیرند

دوست عزیز این چه طرز فکری است ؟ تازه بر عکس خانمها که تحصیلات بیشتری دارند با مشکل استخدام مواجه هستند مشکل ما عدم مدیریت درست و ضعف نمایندگانمان است که بدنبال جذب سرمایه گذاران نیستند مگر چنتا اداره داریم که تمام بیکاران را در آنها جای دهیم
نقل قول کردن
#6 مهدی 1396-10-29 23:47
با نظر دوستمون علی اقا موافقم،وقتی یک مرد شاغل میشه میتواند چندین نفر رو تحت تکلف داشته باشه ازدواج میکنه وتشکیل خانواده میده ولی وقتی یک خانم شاغل میشه چون از لحاظ مالی تامین میشه توقعشون از یک مرد برای ازدواج بالا میره وکمتر به ازدواج راغب میشن وتقریبا هیچ زنی با مرد ببکار ویاشغلی درسطح پایینتر زندگی کنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا