یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جلسه اقتصاد مقاومتی استان لرستان به ریاست استاندار برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری یافته، استاندار لرستان صبح امروز در جلسه اقتصاد مقاومتی که در استانداری برگزار شد، گفت: الگوی کشت محصولات در لرستان باید اجرایی شود.
سید موسی خادمی اظهار داشت: برای اولین بار در استان، الگوی کشت در استان طراحی‌شده است و کشاورزان بیشتر از مقدار تعیین‌شده حق کشت محصولات را ندارند.
وی با بیان اینکه اگر یک کشاورز الگوی کشت را رعایت نکند، عواقب آن متوجه خودش خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر مشکلی برای محصولات مازادِ کشاورزان به وجود بیاید، مسوولان ذی‌ربط نیز حمایتی از آن‌ها نخواهند کرد.
استاندار لرستان با اشاره به اینکه این طرح در لرستان هر چه سریع‌تر بایستی تصویب شود، افزود: کشاورزان نباید برای خودشان مشکل درست کنند که نهایتاً این مشکلات به دولت نیز سرایت کند.
خادمی با بیان اینکه ازلحاظ آماری در خصوص بحث کشاورزی ۶۸ درصد نسبت به سال قبل عقب‌تر هستیم، گفت: امیدواریم طی سال جاری بارش خوبی داشته باشیم در غیر این صورت سال آینده بسیار سخت خواهد بود.
وی با بیان اینکه برنامه الگوی کشت با شاخص‌ها باید توازن داشته باشد، افزود: سال آینده قرار است ۹۴۴ هکتار کشت داشته باشیم که جهاد کشاورزی باید حداقل برای ۷۰۰ هکتار آن برنامه‌ریزی مطلوبی اتخاذ نماید.
استاندار لرستان با بیان اینکه کشت زعفران در لرستان اقدام مثبتی است، خاطرنشان کرد: ما باید از این طرح حمایت مقطعی بکنیم و در سال‌های اولیه از کشاورزان حمایت کنیم و سپس آن را در اختیار خود کشاورز بگذاریم.

 ۹۷ چاه روستایی از مدار خارج‌شده است
دادستان استان لرستان گفت: وضعیت آبی استان مطلوب نیست.
سعید رازانی در این جلسه اظهار داشت: جهاد کشاورزی یک برنامه که سرعت مطلوبی داشته باشد بایستی در خصوص توسعه کشاورزی استان ارائه کند.
وی با بیان اینکه بنا به گفته مدیرکل آب فاضلاب روستایی لرستان تعداد ۹۷ چاه روستایی از مدار خارج‌شده است، افزود: چشمه‌ها نیز در حال خشک شدن هستند.
دادستان لرستان با اشاره به اینکه بحث کشت پسته را باید به‌طور هم‌زمان دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: برخی از محصولاتی که در استان کشت می‌شود روی دست کشاورزان باقی‌مانده است و باید برنامه‌ریزی منسجم و پرسرعتی برای حل این مشکلات اتخاذ شود.
رازانی با بیان اینکه در لرستان روی کشت‌های زیادی می‌توان کارکرد، عنوان کرد: باید به‌صورت چندجانبه فکر اساسی برای موضوع کشاورزی در لرستان اندیشیده شود.
وی با تأکید بر اینکه وضعیت آبی استان خوب نیست، تصریح کرد: لرستان ۲ درصد سهم کشاورزی کشور را دارد.
دادستان لرستان با اشاره به اینکه بسیاری از زمین‌های کشاورزی لرستان، گندم است، افزود: سهم لرستان در قیاس با استان فارس چقدر است؟
رازانی تأکید کرد: اگر با این رویه کنونی جلو برویم، کشاورزان دچار مشکلات معیشتی می‌شوند و هم اینکه ما ازلحاظ شاخص‌های آماری از سایر استان‌ها عقب می‌مانیم.

خشکبار، بهترین نوع کشت برای لرستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باغات استان باید به سمت مدرن شدن پیش بروند.
عبدالرضا بازدار نیز در این جلسه اظهار داشت: یک سری ظرفیت در لرستان مغفول مانده‌اند که نیاز است آن‌ها را شناسایی کنیم و برایشان برنامه‌ریزی مناسب اتخاذ کنیم.
وی با اشاره به اینکه در باغات استان گونه‌های متعددی را می‌توان کشت کرد، افزود: بهتر است در لرستان روی خشکبار همانند گردو، بادام و پسته کارکنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: این‌گونه ها تقریباً در تمام استان قابل‌کشت است و ضمن اینکه برای بازار و فروش آن جای نگرانی نیست، نیازی با آب هم ندارد.
بازدار عنوان کرد: از مدیران ارشد استان تقاضا داریم برای محقق نمودن این مهم به کمک جهاد کشاورزی بیایند.
وی با بیان اینکه نگاه مسؤولین کشوری به لرستان جلب شده است، افزود: کشت گیاهان دارویی در استان خوب است اما گونه‌های زعفران و گل محمدی از همه نظر بهتر می‌شود روی آن کارکرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: لرستان در حوزه حبوبات برجسته است و باید در استان روی گونه‌هایی کارکنیم که هم نیاز آبی کمی داشته باشد و هم صرفه اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد.

مجریان صنایع تبدیلی زعفران حمایت می‌شوند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: آمادگی پشتیبانی از مجریان صنایع تبدیلی زعفران وجود دارد.
علی آشتاب نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما در خصوص اشتغال روستاییان موضوع کشت زعفران است.
وی بابیان اینکه مجریان طرح‌های اقتصادی این محصول باید شناسایی شوند، افزود: با استفاده از این طرح می‌توانیم اعتبارات اشتغال روستایی را جذب کنیم و برای توسعه اشتغال آن‌ها هزینه کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: اگر مجریان این طرح شناسایی شوند، ما نیز حمایت‌های لازم را به عمل می‌آوریم.

تمام تعهدات جهاد کشاورزی محقق نشده است
مدیرکل اقتصاد مقاومتی استان لرستان گفت: پیشرفت فیزیکی جهاد کشاورزی برای زیر کشت بردن زمین های کشاورزی به‌صورت ۱۰۰ درصدی محقق نشده است.
قدرت الله ولدی هم در این جلسه اظهار داشت: جهاد کشاورزی در شهرستان‌های دلفان، کوه دشت، پل‌دختر و خرم‌آباد عملکرد مطلوبی داشته است.
وی بابیان اینکه در شهرستان رومشکان تعهد جهاد کشاورزی ۲۴ هکتار بوده است، افزود: از این مقدار فقط ۵ هکتار محقق شده است.
مدیرکل اقتصاد مقاومتی استان لرستان افزود: در شهرستان چگنی تعهد جهاد ۲۵ هکتار بوده که ۱۳ هکتار آن زیر سطح قرارگرفته است.
ولدی ادامه داد: در شهرستان ازنا ۳۹ هکتار تعهد جهاد کشاورزی بوده که ۹ هکتار آن زیر کشت رفته است.
وی گفت: جهاد کشاورزی در شهرستان الیگودرز، دورود و بروجرد با مشکل مواجه است.
مدیرکل اقتصاد مقاومتی استان لرستان خاطرنشان کرد: از ۱۰۰ درصد تعهدات جهاد کشاورزی برای زیر کشت بردن زمین‌های کشاورزی فقط ۷۵ درصد محقق شده است.





منبع: تسنیم

دیدگاه‌ها  

#1 قاعم پناه 1396-10-24 18:06
آب لرستان را میبرند کویر برنجکاری میکنند بعد ما با کمبود آب مواجه ایم ؟ سالانه سیزده میلیارد متر مکعب آب بدون استفاده از لرستان به خوزستان میرود
نقل قول کردن
#2 علی رضا 1396-10-25 13:29
فقط حرف ،فقط حرف، فقط حرف، برای ایجاد گلخانه هم اقدام می کنی اینقدر سنگ اندازی می کنن که طرف منصرف بشه یکی نیست بپرسه که سرنوشت پنجره واحد چی شد اون هزینه ای که جهت صرف ساختمان پنجره واحد شد چقدر تاثیر گذار بود ترا به خدا بس کنید جهاد کشاورزی موافت اصولی صادر میکنه امور آب مجوز حفر چاه نمی دهد خلاصه یه عالمیه هر کی یه ساز ی داره ولی یه خوبی داره همه چی به هم میاد!!!!!
نقل قول کردن
#3 کشوری 1396-10-25 17:41
روان آبها در لرستان کنترل نمیشوند و به صورت بارش و رودخانه به استانهای همجوار میروند. هشتاد درصد زمین های کشاورزی لرستان از نوع دیم هستند و به صورت سنتی دنبال میشوند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا