ورودی شهرها نقش اتصالدهنده فضای طبیعی خارج و فضای مصنوعی داخل شهر و برقرار کننده ارتباط میان شهر و اطراف آن را دارند که متاسفانه ورودی شهر خرمآباد از سمت جنوب نمای زیبایی ندارد و دستگاههای مرتبط باید توجه ویژهای به این بخش داشته باشند.
به گزارش یافته به نقل از ایرنا گسترش شهر و شهرنشینی، طراحی و ساماندهی فضا و مبلمان شهری را به دنبال داشت؛ همین موضوع اهمیت توجه ویژه به ورودی شهرها را بیش از پیش به شهروندان متذکر شد.
امروزه تعریف حوزه ورودی در شهرهای ما با ایجاد دروازه جدید پشت تابلوی نام شهر یا نصب پارچه که روی آن به مسافران خوش آمد گفته میشود صورت میگیرد، حال آنکه این راه حل پاسخگوی توقعات مورد انتظار از یک ورودی نیست. علاوه بر این نباید به جنبههای معمارانه طراحی ورودی پرداخت چون این امر مستلزم طراحی و برنامهریزی عمدهای بوده که طراحی معماری بخشی از آن است.
بحث ساماندهی ورودیهای شهر خرمآباد چند سال است که در سطوح مختلف اداری و اجتماعی مطرح بوده و با گذشت زمان رنگ و بوی جدیتری به خود گرفته است تا آنجا که اخیرا در استانداری لرستان و همچنین مجموعه شورای شهر و شهرداری جلسات متعددی به این مهم اختصاص داده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اخیراً در دومین جلسه ساماندهی ورودی جنوب شهر گفت: ورودی شهر خرمآباد از سمت جنوب یکی از مهمترین طرحهای حوزه زیباسازی شهر خرمآباد است که به همت مسئولان تا پیش از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ساماندهی میشود.
محمد اصلانی یکی از جاذبههای هر شهر را ورودی آن دانست و افزود: متأسفانه وضعیت ورودی شهر خرمآباد از سمت جنوب نامطلوب بوده و زیبنده استان لرستان نیست لذا همه دستگاههای مرتبط باید نسبت به ساماندهی این ناحیه تمام تلاش خود را بکار گیرند تا قبل از سالروز پیروزی انقلاب این طرح به پایان برسد.
وی اظهار کرد: قرار است یک تیم کارشناسی در ظرف 24 ساعت چگونگی دفع آبهای سطحی و انشعابات فاضلاب غیرمجاز را بررسی و اداره آب و فاضلاب شهری مسافتی حدود 700 متر از مسیر را به سیستم لولهکشی فاضلاب مجهز کند تا شهرداری و اداره حملونقل جادهای بتوانند نسبت به آسفالت پیادهروهای این منطقه اقدام کنند.
اصلانی مهمترین مسائل و چالشهای پیش روی این طرح را انتقال صنوف آلاینده به شهرک صنوف، احداث فضای سبز و کاشت گل و گیاه و مهار و ساماندهی آبهای سطحی و فاضلابها دانست و گفت: جمعآوری ماشینهای فروش میوه و سبزیجات در طول جاده، مشخص شدن وضعیت زمینهای انتهای فرودگاه، ساماندهی شبکه آب و فاضلاب شهری پیش از آسفالت منطقه و شانه سازی جاده از دیگر اقداماتی هستند که باید هرچه سریعتر توسط مسئولان مرتبط پیگیری و انجام شوند.
دادستان عمومی و انقلاب خرمآباد مهمترین مانع بر سر راه تحقق این طرح را نداشتن اراده جدی از سوی مدیران نهادهایی میداند که هر کدام بهنوعی در این طرح متولی هستند.
علی رازانی معتقد است که نهادهای ذیربط توان بالایی در اتمام این طرح دارند اما از آنجا که انجام آن جزو وظایف ذاتی برخی از این نهادها نیست پس در انجام آن کوتاهی کرده و مسئولیتها را به یکدیگر واگذار میکنند و یا اصلاً موضوع را جدی نمیگیرند.
رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر خرمآباد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خرمآباد دارای چندین معبر اصلی است اما معبر جنوب به دلیل واقعشدن فرودگاه در مسیر آن از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و همین موضوع این معبر را به مسیر اصلی تردد مسئولان ارشد کشوری و استانی، سرمایهگذاران خارجی و داخلی و همچنین مسافران فراوانی از طیفهای گسترده تبدیل کرده است.
سجاد بابایی افزود: مسافران در گذر از این مسیر با منظره مناسبی مواجه نیستند و این موضوع باعث میشود مناظر شهری خرمآباد نیز در ذهن این افراد متأثر از این موضوع شوند.
وی اتمام این طرح را از اقدامات مورد تأکید شورای شهر خرمآباد دانست و گفت: بدون همکاری سایر دستگاههای مرتبط با مشکلات عدیدهای به ویژه در حوزه زیرساخت مواجه خواهیم بود.
لازم است تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی و ورود مسافران از شهرهای مختلف، ورودی شهر خرمآباد از سمت جنوب در اسرع وقت ساماندهی شود چراکه همواره زشت و زیبا بودن ورودی شهرها در اذهان مسافران میماند.
دیدگاهها
ورودی جنوبی خرم آباد باید با محوریت استانداری و با همکاری و بسیج امکانات کلیه ارگانهای ذیربط همانند بام لرستان که درزمان آقای دکتر دهمرده به سرانجام رسید ، دراسرع وقت و با یک حرکت جهادی ساماندهی شود.