یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی لرستان گفت: یک پانزدهم آثار ثبت ملی کشور متعلق به لرستان است و جای تاسف دارد که هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک اثر تاریخی را ثبت جهانی کنیم.
به گزارش یافته به نقل از خبر آنلاین، سرهنگ دولتشاهی در جلسه علنی شورای شهر خرم‌آباد در خصوص شرح وظایف این یگان گفت: طبق فرمایشات مقام عظمای ولایت رهبری؛ میراث احساس شخصیت و هویت ملت ماست.
وی گفت: در استان پنج هزار اثر تاریخی داریم و نیز دو هزار و 333 اثر ثبت ملی شده‌اند که جای امیدواری دارد که در استان لرستان یک پانزدهم آثار ثبت‌شده ملی کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.
سرهنگ دولتشاهی تأکید کرد: باستان‌شناس، دانشمند و فیلسوف فقید فرانسوی طی مطالعاتی در حوزه سیمره و بومیان میرملاس کوهدشت، استان لرستان را با بیش از چهل هزار سال سابقه تاریخی به عنوان یکی از زیستگاه‌های حیات اولیه انسان معرفی کرده است.
فرمانده یگان حفاظت میراث لرستان افزود: این باستان‌شناس طی مطالعات علمی با دانشمندان دیگر در آمریکا نیز سابقه تاریخی لرستان را به قدمت 57 هزار سال برآورد کرده است.
سرهنگ دولتشاهی ادامه داد: جای تاسف دارد که ما با این قدمت حتی نتوانسته‌ایم یک اثر را به ثبت تاریخی جهانی برسانیم.
وی با اشاره به ظرفیت مهم تاریخی قلعه فلک‌الأفلاک که با وجود رده‌های حفاظتی جز معدود امکان تاریخی در قلب شهر است و نیز دارای دو موزه مردم‌شناسی و یک گنجینه با دوازده هزارشی تاریخی است، گفت: علاوه بر این در این بنای عظیم باستانی وجود اسلحه‌خانه مادر و رده‌های حفاظتی اهمیت این بنا در شهر خرم‌آباد هویدا می‌سازد که نیازمند توجه جدی ست.
فرمانده یگان حفاظت میراث لرستان با بیان اینکه طی تلاش‌های استاندار پیشین و اخیر لرستان این بنا در فهرست ثبت موقت جهانی نیز قرار گرفته است، گفت: برای آزادسازی اطراف و حومه این قلعه که موردنظر سازمان یونسکو نیز می‌باشد، اقداماتی انجام شده است و ان شالله طی دو سال آتی با پرداخت اقساط دوم سپاه این دژ زیبا آزاد خواهد شد.
سرهنگ دولتشاهی در باب اهمیت این ظرفیت خبر داد: دو سال پیش نیز لرستان به عنوان یکی از هفت شهر برتر کشور انتخاب شد و از این قلعه روزانه 23 هزار نفر گردشگر بازدید داشته و 15 هزار بلیت فروخته شده است.
برگزاری دو نمایشگاه و کنسرت زنده در قلعه فلک الافلاک نیز از جمله مواردی بود که فرمانده یگان حفاظت میراث لرستان تحت عنوان برنامه‌های تبلیغی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان به آن‌ها اشاره کرد.
وی در پایان گفت: تلاش شهرداری، اداره میراث و سایر دستگاه‌های متولی در این است که لرستان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود که کارهای خوبی هم در این زمینه انجام‌شده و منکر زحمات آن‌ها نمی‌شویم ولی باید گفت: در عمل هنوز با مقصد گردشگری فاصله داریم.

دیدگاه‌ها  

#1 جمشید لرستان 1396-10-18 12:01
اشکال نداره جناب سرهنگ
حداقل به لطف مسئولین امار بیکاری بالا نیست
از ابهای روان به خوبی استفاده شده و دشتهای مستعد کشاورزی لرستان رو سیراب کردن و....
:-* :-* :-*
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1396-10-18 13:26
درود بر شما . وقتیکه عده ایی تاریخ و فرهنگ این دیار برایشان مهم نیست چطوری باید اثار تاریخی ثبت جهانی شود ؟ نمونه عینی ان اطراف قلعه و پادگان امام حسین است که پس از کش و قوس های زیاد هنوز واگذار نشده حالا جالبتر اینجاست که پیشنهاد تخلیه اطراف قلعه در رژیم قبل {توسط فرح دیبا همسر شاه مخلوع } داده شده .
نقل قول کردن
#3 رضا 1396-10-18 14:11
با سلام
مردم زجرکشیده لرستان از نهادهای مردمی ذیربط عاجزانه تقاضا دارند دراسرع وقت نسبت به آزادسازی حریم قلعه جهت ثبت جهانی اقدام نمایند.
نقل قول کردن
#4 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-18 15:26
قلعه فلک الافلاک خرم آباد،شاهکار معماری جهان یک فرصت بی نظیر برای توسعه ی همه جانبه ی استان لرستان است که متأسفانه اکنون وضعیت نگران کننده ای دارد.عدم اجرای طرح استحکام بخشی و انجام مرمت غیر اصولی باعث شده که قلعه به جای جهانی شدن رو به ریزش و نابودی برود!
نقل قول کردن
#5 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-18 15:34
فرض می کنیم که واقعاً این بار قرار است حریم قلعه فلک الافلاک خرم آباد تا دو سال آینده تخلیه شود!!!پس سازمان میراث فرهنگی لرستان از هم اکنون برای گرفتن سهمیه تنها اثر تاریخی-فرهنگی ایران در سال1400هجری خورشیدی جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو اقدامات و رایزنی های لازم را آغاز نماید.ایران هر سال می تواند فقط یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی را به ثبت جهانی برساند،سهمیه سال96به محور ساسانی استان فارس و سهمیه سال های97و98 به بافت تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی اورامانات مشترک بین کردستان و کرمانشاه اختصاص یافته است.میراث فرهنگی لرستان برای اولین بار به طور جدی پیگیر ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باشد،پروپزال را نهایتا تا دو سال آینده تهیه و به یونسکو ارسال کند تا شاید در تابستان سال1400 این رویای بزرگ لرستانیها به باور برسد...
نقل قول کردن
#6 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-18 15:37
آثار تاریخی سطح شهر خرم آباد وضعیت نامناسبی دارند و نیازمند مرمت و نگهداری در برابر عوامل طبیعی می باشند.گرداب سنگی،سنگ نوشته،آسیاب گبری،مناره آجری،پل گپ،مقبره باباطاهر،پل شاپوری،کاروانسر ای میرزا سیدرضا و...گویی وجود ندارند!
نقل قول کردن
#7 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-18 15:48
شروط اصلی تبدیل شدن لرستان به مقصد گردشگران: 1-ثبت جهانی حداقل یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی در یونسکو،مثل قلعه فلک الافلاک خرم آباد و ژئوپارک ملی دره شیرز کوهدشت 2-تکمیل هتلها و مراکز اقامتی از جمله هتل پنج ستاره صخره ای،هتل پنج ستاره شاپورخواست و هتل چهار ستاره صدف 3-اتصال مرکز استان لرستان به شبکه ریلی سراسری کشور با تکمیل پروژه راه آهن خرم آباد-دورود 4-برقراری پروازهای خارجی و افزایش پروازهای داخلی در فرودگاه مرکز استان لرستان با تکمیل پروژه توسعه فرودگاه خرم آباد 5-تکمیل و اجرای طرح های گردشگری به ویژه سافاری پارک،دهکده گردشگری-سلامت مخملکوه،مجتمع بام شهر خرم آباد و پارک شاپوری
نقل قول کردن
#8 ناشناس 1396-10-18 19:04
جناب سرهنگ عزیز شما بیش از سه هست که در میراث فرهنگی مسولیت دارید اگه این دغدغه به شما ارتباط دارد بفرمایید در طول سه سال گذشته چه کار کردین اگه ثبت ملی به شما ارتباط نداشته چرا اظهار نظر و تاسف می خورید و...
نقل قول کردن
#9 بیرانوند لرستان 1396-10-18 19:28
شماها در جریان نیستین من شبا ساعت دو همیشه میبینم مسئولین دارن اطراف دژ رو زیباسازی میکنن اداره های مربوطه هم ک سه ساله اطراف دژ رو تخلیه کردن..فقط منتظر تشریف فرمایی نماینده جهاتی یونسکو باشیم البته خودکار و کاغذ چندتا بیارین توی اون لحضه مث تخم مرغ یهو .....
نقل قول کردن
#10 دالوند 1396-10-20 21:59
واقعأ باعث تأسف است که هنوز قلعه و پلهای باستانی لرستان ثبت جهانی نشدند
نقل قول کردن
#11 محمد 1396-10-22 09:04
. ازوقتی آقای دولتشاهی مسولیت یگان برعهده گرفته شاهدتحولات زیاددراین حوزه شده ایم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا