یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 در حالی از صنایع‌دستی لرستان به‌عنوان رتبه نخست تکنیک و فن در میان صنایع‌دستی ایران یاد می‌شود که همچنان این محصولات فرصتی برای عرضه در قالب ایجاد بازارچه‌ها پیدا نکرده‌اند.
برای نخستین بار سال ۸۷ بود که زمزمه احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در لرستان به گوش رسید تا این موضوع تبدیل به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به استان شود، مصوبه‌ای که تنها روی کاغذ باقی ماند.
این در حالی است که بلاتکلیفی بازارچه‌های صنایع‌دستی سفر دوم هیئت دولت به سفر سوم نیز سرایت کرد تا موضوع راه‌اندازی این بازارچه‌ها در سفر سوم نیز مورد تصویب قرار گیرد.
 
تکنیکی‌ترین صنایع‌دستی ایران به بازارچه نرفت
وجود موانع درراه اندازی بازارچه صنایع‌دستی استان لرستان در حالی رخ می‌دهد که صنایع‌دستی تولیدی این استان به لحاظ تکنیک و فن صنایع‌دستی در رتبه نخست کشور قرار دارد ولی همچنان به لحاظ معرفی و عرضه با چالش جدی مواجه است.
انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان را سیاه‌چادر، چیت، قالی و گلیم، صنایع‌دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع‌دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم‌زنی، ورشو سازی، قالی، موج و گلیم‌بافی است که البته این رشته‌ها تنها تعدادی از ده‌ها صنایع‌دستی مرسوم در استان لرستان محسوب می‌شود.
این در حالی است که صنعتگران لرستانی با مشکلات مختلف در بخش‌های مختلف تولید، عرضه و فروش مواجه هستند، مشکلاتی که این صنعت دیرینه را در پستوی فراموشی قرار داده است.
در این راستا ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در لرستان به‌خصوص در مرکز استان یکی از مطالبات اساسی صنعتگران در این حوزه محسوب می‌شود و این در حالی است که باوجود وعده‌های مسئولان امید به تحقق این آرزوی هنرمندان رنگ یاس و ناامیدی به خود گرفته تا تولیدات آن‌ها در گوشه‌ای به فراموشی سپرده شود.
 
وعده‌ای برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در خرم‌آباد
غلامرضا سلیمانی در سخنانی با اشاره به بازارچه‌های صنایع‌دستی در لرستان نیز بیان داشت: در شهر بروجرد این بازارچه ایجادشده و در شهرستان دورود نیز مکانی را برای این امر اختصاص دادیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه در شهر خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان بازارچه صنایع‌دستی موقت را در مجموعه باغ گلستان طی سال گذشته ایجاد کردیم گفت: با تغییر ورودی قلعه فلک الافلاک به سمت بازارچه و رودخانه و تکمیل غرفه‌های بازارچه صنایع‌دستی، بازارچه دائمی به‌صورت کامل ایجاد می‌شود و دغدغه صنعتگران در آینده رفع خواهد شد.
سلیمانی در ادامه بابیان اینکه ۱۵ هزار نفر صنعتگر در بخش صنایع‌دستی در قالب ۵۰ تعاونی در سطح استان فعالیت دارند گفت: محصولات و تولیدات این صنعتگران به‌صورت مغازه و بازارچه عرضه می‌شود و صادرات آن‌ها به خارج از کشور نیز به‌صورت چمدانی است.
پرداخت تسهیلات به صنعتگران
وی با اشاره به آموزش‌های مستمر به صنعتگران و معرفی آن‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها گفت: در حال حاضر در قالب دو طرح اشتغال فراگیر و طرح عشایری و روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تسهیلات با سود پایین به صنعتگران پرداخت می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با اشاره به بحث صادرات محصولات صنعتگران گفت: ما نقش تسهیل‌کننده را در قالب برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بر عهده‌داریم و برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها را به صنعتگران اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
 
ضرب‌الاجلی که جدی گرفته نشد!
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان در تاریخ سوم مهرماه سال گذشته از تکمیل نشدن بازارچه دائمی صنایع‌دستی به‌عنوان یک ظرفیت مناسب صادراتی انتقاد کند.
وی گفت: متأسفانه این بازارچه تعطیل است و میراث فرهنگی اگر نمی‌تواند این بازارچه را راه‌اندازی کند، اعلام کند که به دستگاه دیگری مانند صنعت، معدن و تجارت واگذار شود.
بازوند اضافه کرد: ۶ ماه از سال گذشته و هنوز این بازارچه راه‌اندازی نشده و میراث فرهنگی اگر می‌خواهد این طرح را اجرا کند باید به‌سرعت اقدام کند.
وی ادامه داد: ما تنها استانی هستیم که بازارچه دائمی صنایع‌دستی نداریم پس میراث فرهنگی باید تا پایان آبان ماه سال جاری، این بازارچه را تکمیل کند و تحویل بدهد.
 
منبع: خبرگزاری مهر

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا