یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد ،گزارش عملکرد اوقاف شهرستان خرم آباد را در جریان همایش وقف و رسانه تشریح کرد.
 به گزارش یافته، حجت الاسلام فضل‌الله نجفی اظهار داشت: وقف به‌عنوان چشمه همیشه جوشان و به‌عنوان برنامه بدون عیب و نقص در اسلام برای تعادل اجتماعی در جامعه با نیت‌های گسترده و متفاوت به وجود آمده است.
وی بابیان اینکه 850 نوع نیت وقف وجود دارد افزود: آن بخش از جامعه که متمکن هستند قسمتی از اموال خود را وقف می‌کنند و در اختیار بخش آسیب‌پذیر استفاده می‌کنند یا در راستای تبلیغ دین، نو دوستی و... وقف می‌کنند.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد با اشاره به اینکه وقف با صدقه و کمک کردن بسیار متفاوت است بیان کرد: صدقه کمک خوبی است اما فقط یک‌بار انجام می‌شود و یک‌بار تأثیرمی گذارد اما وقف اثرات و منفعتی تا آخرت و روز قیامت دارد بنابراین مهم‌ترین برنامه اسلام برای فقرزدایی و دستگیری از فقرا و قشر آسیب‌پذیر جامعه وقف است چراکه وقف دامنه‌ای گسترده‌تر دارد.
وی با اشاره به اینکه امسال 18 سهمیه وقف داشتیم که تاکنون انجام شد و چندین موقوفه جدید در حال ثبت است عنوان کرد: موقوفات قرانی، مسجد، حسینیه و... داشتیم که یک مورد از موقوفات ما که وقف حسینیه است با برآورد ملک حدود 4 میلیارد تومان بنا است با کمک خیر عبدالرحمان قاضی در چندطبقه که طبقه زیرین حسینیه و طبقه فوقی املاک درامد زا باشد ساخته شود و درآمد ان صرف بیماران صعب‌العلاج و خرید جهیزیه برای افراد کم‌بضاعت شود.
 نجفی در رابطه با دیگر فعالیت‌های اوقاف شهرستان بیان کرد: در طرح مودت اسفالت 2 کیلومتر راه به امام‌زاده زیبا محمد، طرح تربیت حفظ قرآن هزار و 950 نفر ثبت در سامانه داشتیم که 450 نفر با همکاری اداره کل زندان‌ها بوده و برگزاری مسابقات قرانی افراد بالای 18 سال تا مرحله استانی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه 30 خادم افتخاری امامزاده عبدالله و امامزاده زیدبن علی جذب کردیم گفت: معرفی هیئت‌امنای امام زادگان انجام شد و برخی از این افراد عوض‌شده و برخی نیز تمدید حکم شدند.
 سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد بابیان اینکه برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان و ماه‌های محرم و صفر نیز صورت گرفته عنوان کرد: در طرح آرامش بهاری و نشاط معنوی خرم‌آباد حائز رتبه شده و در ماه محرم و صفر برنامه‌هایی همچون لبیک یا حسین، لبیک یا رسول‌الله، شیرخوارگان حسینی و... را داشتیم.
 وی بابیان اینکه اعزام مبلغ در طرح‌های اوقاف معمولاً صورت می‌گیرد افزود: اجرای امینانه نیات واقفان برای ما حائر اهمیت است چراکه نیت واقفان کاملاً مشخص و واضح است و هر موقوفه‌ای نیت خاص خود را دارد که نیت به‌طور دقیق انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال در محرم و صفر بیش از 30 هیئت مذهبی را بر اساس نیت واقفان پشتیبانی کردیم
 نجفی عنوان کرد: طرح «مهر تحصیلی» باهدف کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان بی‎بضاعت از محل وقف انجام می‌شود که امسال 17 نفر از زائر اولی‌ها را در خرم‌آباد از محل نیت واقفان به زیارت عتبات عالیات اعزام کردیم.
وی با بیان اینکه بعضی از مردم و مسئولان موقوفات نسبت به موقوفات بی‌مهری داشته و موقوفه خواری صورت گرفته است، تصریح کرد: در بقاع متبرکه طرح آزادسازی امامزاده زیدبن علی را داریم که 30 پرونده برای آن‌ها کاملاً ثابت‌شده که یا در حال تجدیدنظر یا در حال اجرا است، برخی حقوق متصرفین مستاجرین را پرداخت کرده‌ایم و چند مغازه نیز حقوق آن‌ها پرداخت‌شده و منتظر تخلیه هستیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: پرداخت هزینه متصرفین طبق طرح در سالیان گذشته تصویب‌شده که یک‌سوم این طرح توسط اوقاف، یک‌سوم استانداری و یک‌سوم اداره کل میراث و فرهنگی پرداخت می‌کند و درخواست ما از مسئولان این است اعتبارات را در اختیار به گدارند که طولانی نشود.
وی با اشاره به کمبود مکان در امام‌زاده زید بن علی تصریح کرد: با توجه به اینکه کمبود فضا در این امام‌زاده داریم نیازمند تجدیدنظر و همکاری میراث فرهنگی در جهت سبک‌سازی و ساخت جدید هستیم.
 نجفی گفت: امامزاده دوبرادران سید علی و بوالوفا نیز نیازمند آزادسازی است چراکه با توجه به‌عکس های موجود در سال 50 اطراف امامزاده قبرستان امامزادگان وجود داشته که بخشی در تصرف دولتی و بخشی در تصرف شخصی است که با توجه به اینکه امام‌زاده بیش از هزار سال قدمت دارد نیازمند همکاری مسئولان جهت آزادسازی است؛ 25 پرونده در مراجع قضایی مطرح کردیم که 7 مورد نتیجه داشته ورای به نفع اوقاف و امور خیریه صادرشده است بقیه نیز در حال بررسی هستند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد با بیان اینکه در زمینه موقوفات مجهول نیز موقوفه حیات الغیب وجود دارد البته موقوفاتی دیگر داریم که در دست اشخاص است که برای احیا و آبادانی موقوفات نیازمند همکاری هستیم، افزود: در بحث تبلیغ فرهنگ وقت نشست تخصصی با دستگاه‌ها صورت گرفته است اما در بخش پرداخت اجارات حقوق موقوفه در نظر گرفته نشده دراین‌باره رسیدگی انجام دادیم تا اجاره موقوفه حق الارض مشخص شود.
نجفی اظهار داشت: وجهی جهت توسعه یا ساخت موقوفات در اختیار نداریم پس در قالب طرح‌های مشارکتی که در اختیار اوقاف است می‌توان مجوز ساخت آن‌ها را در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم.
وی بابیان اینکه شاید نوعاً حدود 13 بقعه متبرکه داشته باشیم، افزود: بقاع متبرکه همه نیازمند بازسازی هستند تا بستری لازم برای برنامه‌های تبلیغی داشته باشیم و همت دولت در بخش فرهنگی جهت احیا و آبادانی آن‌ها را لازم داریم.


دیدگاه‌ها  

#1 موسوی 1396-08-29 23:29
خداوند متعال حاج آقا نجفی و همکارانشان را طول عمر با عزت عطا فرماید انصافا بسیار زحمت میکشند و دلسوزانه کار میکنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا