یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس پلیس‌راه استان گفت: خواب‌آلودگی خطري بزرگ و پنهان است كه با کوچک‌ترین غفلت، بلاي جان رانندگان مي‌شود.
به گزارش پایگاه خبری یافته، سرهنگ "مرتضی چغلوند" بابیان اينكه خواب‌آلودگی خطري بزرگ و پنهان است كه با کوچک‌ترین غفلت، بلاي جان رانندگان مي‌شود، گفت: خواب‌آلودگی در مورد رانندگان حرفه‌اي كه بسيار به خود اعتماد دارند نيز مصداق دارد.
وی بابیان اينكه در حالت ایده ال هر فرد در شبانه‌روز نیاز به 7 الی 8 ساعت خواب دارد، ادامه داد: اوج خستگی و خواب‌آلودگی در رانندگان جوان در ساعات اولیه صبح و پایانی شب، بروز مي‌كند و اين حالت در رانندگان میان‌سال، ساعت‌هاي مياني روز، 13 تا 15 بعدازظهر است.
رئیس پلیس‌راه استان گفت: اگر راننده‌ای به دلایل مختلف دچار خواب کوچک یا اصطلاحاً چرت به مدت 4 ثانیه شود در صورت داشتن 100 کیلومتر در ساعت مسافت 111 متر را بدون هیچ‌گونه کنترل و راهبری خواهد پیمود یعنی وسیله نقلیه، راننده در این طول مدت ندارد.
وی با اعلام اينكه در سفرهای تابستانی میانگین طول سفر از یک‌سو و یکنواختی محیط و سرعت وسیله نقلیه از سوی دیگر از دلایل خستگی و خواب‌آلودگی به شمار می‌رود، اضافه كرد: خستگی و خواب‌آلودگی دارای اثرات منفی هست که می‌توان از دیدگاه کارشناسان تصادف، کاهش تمرکز راننده، خواب‌آلودگی و انحراف از مسیر، عبور بی‌توجه از علائم راه و کندی عکس‌العمل‌ها، سنگین شدن پلک‌ها، احساس بی‌قراری، زودرنجی و تندمزاجی، مشکل در حفظ خودرو بین خطوط جاده، شتاب و ترمز گیری غیرمعمول و چرت زدن‌های کوتاه را نام برد.
سرهنگ چغلوند علل اصلی خواب‌آلودگی رانندگان خستگی و رانندگی طولانی، تغییر شیفت کاری، بی‌خوابی و بدخوابی، مصرف الکل و مواد مخدر، ابتلا به بیماری‌های جسمی و هوای گرم و آلوده اعلام كرد و بيان داشت: وسیله‌ای که با آن رانندگی مي‌كنيم باید دارای سیستم تهویه مناسبی تا از خواب‌آلودگی جلوگيري شود.
وی بابیان اينكه هواي تازه بهترين راهكار براي مقابله با خواب‌آلودگي است، بيان داشت: با ظهور اولين علائم خواب‌آلودگي، اتومبيل را در اولين توقفگاه مناسب متوقف كرده و با پياده شدن از آن و استنشاق هواي تازه، از يك فاجعه پيشگيري و پس از به دست آوردن آمادگی و رفع خستگی، مجدداً شروع به رانندگی كنيم.
رئیس پلیس‌راه استان در پایان گفت: باز کردن پنجره، توقف خودرو، اقدام به قدم زدن و صحبت کردن با مسافران، صرف چای یا قهوه و توقف‌های منظم در هنگام رانندگی، ازجمله تدابير لازم براي جلوگيري از خواب‌آلودگی است.

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-07-27 21:27
حرفهای جناب سرهنگ کاملا تایید میشه نمونه عینی ان خود بنده .من به دلیل پیش امدن یک اتفاق ناچار شدم ظرف سه روز{رفت و برگشت } در ایام تاسوعا و عاشورا خودم تنها با ماشبن شخصی به مشهد مقدس برم و برگردم . موقع برگشت به شدت خسته بودم در طول جاده بارها پشت فرمون خوابم مبیرد و بصورت ناگهانی بیدار میشدم .تا اینکه پلبس گرمسار منو متوقف کرد گفت چرا رفتی تو لاین مخالف ؟ گفتند اصلا شما خواب الودید بزنید کنار بخوابید حالا باز خدا پدرشونو بیامرزه جریمه نکردند .
نقل قول کردن
#2 بیرانوندلرستان 1396-07-28 01:25
..طرف پشت فرمون با گوشی لمسی بازی میکرد باعث ی تصادف شدید شد خودم دیدمش بعد التماس میکرد میگفت بگید خوابم گرفته بیشتر تصادفات از سهل انگاریه ن خواب آلودگی..ی بهونه پیدا کردن میگن نمیدونم چیشد خوابم گرفت...یا خیلی مغرورن ک جاده مستقیم رو با دو انگشت شصت میگیدن یا کلا خیلی اعتماد به نفس کاذب دارن حدود بیست ثانیه با وسایل کنتر دستشون ور میرن بعد ی نیم نگاه به جاده هم میکنن وقتی تذکر میدی میگنن ی عمر راننده جاده بودیم اتفاق ی لحضه..خواهشن رعایت کنید ک دیگرانم با صحت سلامت به مقصد برسن..
نقل قول کردن
#3 رضا 1396-07-29 12:26
جناب سرهنگ چغلوند
با سلام
چند وقت پیش در چهارراه بانک غربی، خودرو را حدود ده متر دورتر از تابلو "پارکینگ معلولان" پارک کردم و برای انجام کاری رفتم. در اطراف آن تابلو هم تابلوی دیگری وجود نداشت. موقع برگشتن دیدم که یک مامور راهنمایی و راننده جرثقیل مشغول بردن خودرو بودند که با رسیدن من، این کار متوقف شد.
به موجب تبصره ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389، افسران در صورتی میتوانند خودرو را با جرثقیل انتقال دهند که خودرو در محدوده ی علامت توقف ممنوع منضم به علامت حمل با جرثقیل باشد. و علت اینکه افسر پلیس به همراه راننده جرثقیل میخواستند خودرو اینجانب را که در ده متری تابلو "پارکینگ معلولین" انتقال دهند چه بوده؟
برای رسیدگی به تخلفات مامورین راهنمایی به کجا باید مراجعه کنیم؟
آیا مامورین راهنمایی برای حمل با جرثقیل آموزش دیده اند و از قوانین آن اطلاع دارند؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا