یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: برای اینکه قانون در مسئولین ذی‌ربط به خصوص پلیس رعایت شود، باید از کلی‌گویی در قوانین به تعیین جزئیات و شفافیت بپردازیم.
به گزارش یافته، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو با موضوع هفته نیروی انتظامی و پیشگیری و با حضور الله‌یار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، در آغاز ضمن تاکید بر لزوم قانون‌گرایی گفت: اصلی‌ترین رکن در دموکراسی قانون‌گرایی است. البته مردم به صورت نانوشته در یک قرارداد اجتماعی نانوشته پذیرفته‌اند که یک مجموعه‌ای قانون‌گذاری کنند و همه به اجرای آن قانون تعهد داشته باشند.
وی افزود: بعضی از مراجع و افراد به طریق اولی باید قانون‌گرا و قانونمند باشند که از جمله آن خود قانون‌گذار و قوه مقننه است. همچنین قوه قضائیه نیز جزو گروه‌هایی است که باید در رعایت قانون پیش‌قدم باشد و اساساً ابزار اصلی قوه قضائیه همان قانون است. سومین نهادی که باید بیش و پیش از همه قانون را رعایت کند، نیروی انتظامی است که حافظ امنیت جامعه است و قسمت مهمی از کار نیروی انتظامی، فعالیت به عنوان ضابط دستگاه قضایی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: برای اینکه قانون در مسئولین ذی‌ربط به خصوص پلیس رعایت شود، باید از کلی‌گویی در قوانین به تعیین جزئیات و شفافیت بپردازیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص شفافیت قانون، گفت: در دوره پیشین مجلس، قانون آئین دادرسی کیفری تصویب کردیم. در این قانون به همه موضوعات رابطه ضابط یعنی پلیس و قاضی و اختیارات این دو نسبت به متهمین، شاکی، گواهان یا مطلعین را بیان کرده‌ایم. همچنین در قانون اشاره‌کرده‌ایم که اگر کسی به اتهامی دستگیر می‌شود، حقوقی برای او در نظر بگیریم که چه مدت می‌توانند این شخص را تحت نظر قرار دهند و یا اینکه بلافاصله باید به خانواده طرف برای دستگیری آن خبر داده شود.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید قوانین با جزئیات و به صورت شفاف بیان شوند و برای مسئولین الزام ایجاد کنیم و حتماً باید قانون ضمانت اجرا نیز داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر قضات قانون را رعایت نکنند، دادسرای انتظامی قضات باید برخورد کند. این موضوع در مورد نهادهای دیگر از جمله نیروی انتظامی نیز صدق می‌کند.

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-07-25 08:35
در صورت وجود دموکراسی بله .
نقل قول کردن
#2 حسن 1396-07-25 13:00
اقای ملکشاهی پیگیر مطالبات مالباختگان موسسه آرمان باشید اکثرا از اقشار کم درآمد جامعه اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا