یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در بین 11 استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا هستند.
کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع مشکلات جنگل‌های بلوط، کمیته حفظ جنگل‌های بلوط را تشکیل داده که در این کمیته راه‌کارهای مختلفی برای حفظ این گونه گیاهی در نظر گرفت شده است. حفظ و ارزیابی ذخایر ژنتیکی و ایجاد بانک ژنی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری از راهکارهای در نظر گرفته شده است.
حفظ و ارزیابی ذخایر ژنتیکی و ایجاد بانک ژنی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری و بررسی جنبه‌های کنترل بیولوژیکی آفات قارچ، حشره و غیره بلوط نیز به صورت جدی در کمیته پیگیری می‌شود.
همچنین بررسی عوامل مؤثر در بحران زوال و خشکیدگی بلوط (تنش‌های زنده و غیرزنده) با استفاده از روش‌های مولکولی زیست‌فناوری و عوامل کمک‌کننده به رفع معضل مذکور از قبیل عوامل تقویت‌کننده و تولید متابولیت‌های ثانویه دارویی بلوط با استفاده از روش‌های زیست‌ فناوری از دیگر اقدامات مورد نظر است.

جنگل‌های بلوط ایران
پهنهٔ رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان‌های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان) و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس را طی می‌کند.
حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از باارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است.
جنگل‌های لرستان از سال 1388 دچار بیماری و خسارت شده‌اند که بخشی از این بیماری متوجه عوامل انسانی و بخشی نیز به دلیل عوامل بیولوژیکی است.
تغییر اقلیم و وجود پدیده گردوغبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش‌ها از برف به باران و نبود تعادل در پراکنش بارندگی‌ها موجب تشدید خشک‌سالی و نابودی بلوط لرستان شده است./ ایرنا

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر 1396-07-05 12:57
زاگرس یعنی لرستان . هرجا بلوط هس لرم هست ، از جنوب پاوه تا نزدیکی شیراز جنگل بلوط
نقل قول کردن
#2 لرستان بزرگ ایرانستان 1396-07-06 07:05
مقام اول
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا