یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت مقرون شدن آغاز سال تحصیلی با تحول، گفت: همان‌گونه که آغاز بهار همراه با طراوت و تحول و انعکاس‌ها و بازتاب‌های آن بر روح، روان و زندگی و اجتماع انسانی است، شروع سال تحصیلی نیز باید خاستگاه توجه هر بیشتر حوزویان به تحولات پرطراوت ِ دانشی و آموزشی باشد.
 به گزارش پایگاه خبری یافته، آیت‌الله احمد مبلغی در یادداشتی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه افزود: حوزه باید در حرکت تحول خواهانه، میان خود و نظام مقدس برخاسته از انقلاب، پل پر رفت و آمد برقرار کند.
وی گفت: تزریق تحول به سال تحصیلی، به این معنی است که از همان آغاز، گام‌های آموزشی و دانشی را به صورتی برداریم و بنهیم که بر دوش خود، بار تحول - یا دست‌کم رویکرد به تحول- را به جلو بکشند.
 
* سه ساحت مهم تحول
آیت‌الله مبلغی با اشاره نمی‌توان تحول را بدون توجه به ساحت‌های آن پی گرفت، خاطرنشان کرد: حوزه باید در سال جدید سه ساحت «نظام آموزشی»، «مدیریت علم» و «گشایش دانش‌های دینی بینارشته ای» را در معرض تجربه تحول گرایانه قرار دهد.
 
 *تحول در متون و محتواهای آموزشی
وی با اشاره به این که تحول در آموزش دو زیر شاخه تحول در متون و تحول در روش‌ها دارد، گفت: در مقوله تحول در متون باید بر هدف از این تحول و ساحت‌های آن و لوازم آن تمرکز کنیم.
او گفت: هدف از افکندن تحول در متون و محتواهای آموزشی تولید معرفت دینی است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حوزه‌ها هستند که توش و توان علمی اصیل و مطمئن را جهت تولید معرفت دینی بر عهده دارند؛ حوزه‌ها باید نقطه هدف را در تحول، تولید معرفت دینی قرار دهند؛ آن هم معرفتی گسترده و ناظر به نیازهای معاصر؛ در غیر این صورت قافیه خدمت به دین را باخته‌ایم.
 آیت‌الله مبلغی نسبت به ساحت‌های تحول در متون گفت: حوزه نباید در «محتوا گزینی آموزشی» نسبت به سه مجموعه نیازها شامل نیازهای اسلام جهت حضور در جهان معاصر، نیازهای نظام جهت حل مسائل معاصر و نیازهای انسان جهت بودن و بالیدن در زندگی معاصر، بی‌تفاوت باشد.
وی ادامه داد: حوزه مجدانه و بی هر تعارف، مواد درسی را که برمی‌گزیند، مسائلی را که موضوع درس‌های خارج قرار می‌دهد، تحقیق‌هایی را برای کلاس‌ها تعیین می‌نماید و حتی مثال‌هایی را که برای درس‌ها انتخاب و اختیار می‌کند، همه و همه را باید به سمت تولید و ارائه «معرفت دینی ناظر به زمان» تنظیم نماید.
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت باید به‌صراحت گفت: بهره‌گیری از فرصت‌های طلایی به نفع دین به هدر داده شده است.
وی در خصوص لوازم تحول در متون گفت: این امر به مطالعات کارشناسانه نیاز دارد
 
*تحول در شیوه آموزشی
  استاد برجسته حوزه‌های علمیه گفت: اگر محتوای آموزشی تحول یابد، ولی شیوه‌های آموزشی سنگین‌پا، بریده از پژوهش، بیگانه با تتبع و ناتوان از بهره‌گیری از علوم و فنون زمان باقی بماند، حوزه راه به‌جایی نخواهد برد.
  وی با اشاره به این که در تعریف موضوعات پیچیده نباید در چاله "اگر" و" شاید" بیفتیم و نباید به کلی‌گویی‌ها و کلی‌بافی‌ها سرگرم شویم، گفت: اگر شناخت موضوعات را به‌جای نگاه‌های عینی و دانشی بر بستری از نگاه‌های فرضی و توهمی قرار دهیم، به جایی نخواهیم رسید.
 
*مدیریت علم
 مبلغی گفت: بخش مهمی از تحول در حوزه، رفتن به سمت مدیریت علم است.
وی ادامه داد: با توجه به این که انسان چند لایه به معارف چند لایه دین نیاز دارد، نباید حوزه بر فقه تنها، یا در فقه، بر بخشی از آن اکتفا کنند و برای جلوگیری از این اکتفا که به یک پدیده ریشه‌دار تبدیل‌شده باید مدیریت علم به میدان بیاید.
آیت‌الله مبلغی افزود: رها کردن دانش‌های دیگر که گاهی پشتیبانی‌کننده فقه، فضا دهنده و مجال دهنده به فقه هستند و ایمان به فقه را تقویت و انسان را از مرحله فقدان هویت دینی به هویت دینی انتقال می‌دهند، درست نیست.
وی گفت: اگر در حوزه هم‌زمان با تحول درسی و شروع سال تحصیلی، مدیریت دانش انجام نگیرد و همه به سراغ فقه روند و یا همه در فقه بر بخشی از مسائل تکیه می‌کنند و مسائل اساسی‌تری که امروزه انسان‌ها را ممکن است به گرداب خود فرو ببرد، وانهند، حوزه نتوانسته است نقش خود را ادا کند.
 
*تحول در مطالعات بینا رشته‌ای دینی
وی ادامه داد: اگر در علوم به‌صورت عام، مطالعات بینا رشته‌ای لازم است در مطالعات دینی که از اجزاء آن در یک پیوستگی منظومه‌ای گسترده قرار دارند، مطالعات بینا رشته‌ای از ضرورت ب
 مشتری برخوردارند، پیشنهاد می‌شود در این سال تحصیلی، کمیته‌ای به این امر اختصاص یابد.

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1396-06-29 14:45
آقای آیت اله مبلغی نماینده لرستان در مجلس خبرگان باید پیگیر مطالبات مالباختگان موسسه آرمان باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا