یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید به جای جریمه نقدی برای تخلفات ساختمانی تنها از ابزار قلع‌وقمع و تخریب بنا استفاده کند.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "محمدرضا ملکشاهی راد" با اشاره به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر لزوم بازنگری در رویکرد کمیسیون ماده 100 مربوط به تخلفات ساختمانی گفت: به موجب ماده 100 قانون شهرداری‌ها کمیسیون تشکیل می‌شود که با متخلفان برخورد می‌کند و بیشترین نوع برخورد آن جریمه نقدی است.
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این شیوه صحیحی نیست بلکه این کمیسیون باید راه تخلف را ببندد و این به معنای چشم‌پوشی بر تخلف نیست بلکه نباید از ابتدا اجازه دهند هیچ کسی از قانون تخطی کند.
وی افزود: ماده 100 می‌گوید اگر کسی تخلف ساختمانی کرد، تخلف او را بررسی یا بنای ساخته شده را قلع‌وقمع کنند؛ یا به اندازه تخلفش فرد متخلف جریمه نقدی شود که این نشان از فقدان یک قانون بسیار مترقی است چرا که با این کار مسیر را برای تخلف باز می‌کنیم که مردم بگویند اشکالی ندارد تخلف می‌کنیم، هزینه آن را هم می‌دهیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: باید قانونی در حوزه شهرسازی تصویب شود که کسی نتواند خارج از چارچوب مقررات شهری اقدام کند و اگر دنبال چنین اقدامی باشد، تنها با قلع و قمع بنا مواجه شود؛ از این رو اگر بخواهند این ماده را لغو کنند، کار صحیحی است.
وی تصریح کرد: شهرداری از تراکم فروشی قانونی، عوارضی که از شهروندان می‌گیرد و فروش املاکی که در اختیار اوست می‌تواند درآمد داشته باشد.
ملکشاهی راد افزود: همچنین شهرداری از مشارکتی که با تفکیک زمین افراد انجام می‌دهد می‌تواند درآمد داشته باشد و هر زمینی که در محدوده شهر قرار گیرد، شهرداری از یک از آن برای ایجاد معابر، کوچه، خیابان و فضای سبز بهره‌مند شود که در واقع راه صحیح نیز همین است.
این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: با این حال، اگر شورای شهر برای لغو ماده 100 تصمیم گرفته‌اند اقدام بسیار مناسبی است چراکه باید از هر نوع ساخت و سازی که بر خلاف قوانین شهری باشد و شهر را بدقواره کرده است، جلوگیری کنند.
وی افزود: باید نظام‌مهندسی بر ساخت و ساز شهرهای ما حاکم باشد و اگر طرح جامع شهر یک طرح مهندسی‌شده و تعریف شده باشد که همه چیز معین و مشخص درجای خود قرارگرفته باشد، باید بر این اساس کارکرد و خلاف برنامه جامع شهر اقدامی انجام نداد.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: شهرداری‌ها باید زمینه‌ای فراهم کنند که مردم نیز از اجرای استقبال کنند اما متأسفانه گاهی مأموران شهرداری با چشم‌پوشی و ایجاد روابط غیررسمی با فرد متخلف اجازه می‌دهند که وی ساخت‌وساز خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که در نظام اداری ما فساد وجود دارد و بسیاری از مردم که به ما رجوع می‌کنند می‌گویند در شهرداری‌ها وقتی می‌خواهید کارتان انجام شود باید حق حساب دهید در حالی که مسئولان باید این منافذ را ببندند و درست عمل کنند از آلودگی و فساد دور شوند.
به گزارش خانه ملت، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه نظام‌مهندسی نیز مدنظر قرار نمی‌گیرد و بسیاری از فضاهای شهری و ساخت و سازها بر اساس اصول فنی نیست و به همین دلیل شاهدیم که هر از گاهی ساختمانی ریزش می‌کند و یا آتش‌سوزی‌هایی در آن‌ها اتفاق می‌افتد نشان‌دهنده آن است که اصول حاکم بر ساخت و ساز و مهندسی پیش بینی نشده است.

دیدگاه‌ها  

#1 اشنا 1396-06-28 13:49
متاسفانه در ده سال اخیر برخی با سفارش نماینده ای خاص مجتمع های تجاری در مرکز شهر بدون پارکینگ ساختند. کاش لااقل با خودمان رو راست باشیم همگی
نقل قول کردن
#2 محمود 1396-06-28 14:59
اقای ملکشاهی راد پیگیر مطالبات مالباختگان موسسه آرمان باشید اکثرا از اقشار کم در آمد جامعه اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا