یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: تلفات جاده‌ای سالانه به ۱۶ هزار نفر می‌رسد که باید با تمهیدات صورت گرفته هرسال ۳۰ درصد از حجم را کاهش دهیم.
به گزارش یافته، "مجید کیان پور" در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه جدی نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و مراکز صنعتی در پیش‌گیری از بروز تصادفات جاده‌ای گفت: این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: منویات مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه و کاملاً راهگشا خواهد بود و تمام دستگاه‌های اجرایی اعم از نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه باید پیش‌بینی مناسبی برای کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشند.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد تصادفات جاده‌ای است که هزینه بسیار زیادی نیز روی دوش جامعه می‌گذارد به طوری که روزانه به طور میانگین 43 نفر در این حوادث جان خود را از دست می‌دهند که میانگین این تعداد در سال به 16 هزار نفر می‌رسد.
کیان پور گفت: همچنین چند برابر این عدد نیز مجروحان آسیب دیده در این حوادث هستند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت فرد در صورت زنده ماندن ممکن است قطع عضو و یا قطع نخاع شود که هزینه‌های فوق‌العاده سنگینی به جامعه تحمیل خواهد کرد در حالی که می‌توانیم با آموزش و فرهنگ‌سازی این هزینه‌ها را کاهش داد.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین رکن پیشگیری از حوادث جاده‌ای آموزش است، تصریح کرد: اگر آموزش درست رانندگی کردن ببینیم و فرهنگ رانندگی جامعه را ارتقاء دهیم می‌توان تا حد زیادی از بروز این حوادث جلوگیری کرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قوانین نیز تا حدود زیادی بازدارنده نیستند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم آئین‌نامه‌های رانندگی، تخلفات و جرائم مصوب بازدارنده شود تا راننده به خود اجازه ندهد از سرعت مجاز تخطی کند، تجاوز به چپ و یا سرعت و سبقت غیرمجاز داشته باشد.
وی افزود: بیشترین تصادفاتی که به وقوع می‌پیوندد ناشی از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است در حالی که اگر قانون را رعایت کنیم مطمئناً تلفات جاده‌ای کاهش قابل‌ملاحظه ای خواهد یافت.
کیان پور در ادامه یادآور شد: در 12 سال گذشته توانسته‌ایم آمار تلفات جاده‌ای را از 27 هزار نفر در سال به 16 هزار نفر برسانیم و طی این سال‌ها حدود 11 هزار نفر از تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کرده است اما یک نفر آن‌هم زیاد است و باید تلاش کنیم سالی 30 درصد از این آمار را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در موضوع تلفات جاده‌ای جزء کشورهای اول دنیا هستیم، افزود: هر تصادفی که پیش می‌آید سه عامل انسان، محیط و یا وسیله نقلیه دارد که سهم انسان بیش از 70 درصد و سهم وسایل نقلیه و جاده نیز بین 10 تا 12 درصد است.
 
این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: رانندگانی که دچار حادثه می‌شوند سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و در بسیاری از تصادفات از شدت حادثه مشخص می‌شود که سرعت بسیار بالا بوده است.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز باید توجه ویژه‌ای به وزارت راه و شهرسازی داشته باشد و کمک کند که اعتبار مناسب در رفع نقاط حادثه‌خیز به این وزارتخانه اختصاص یابد.
کیان پور با بیان اینکه 1800 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور وجود دارد است، گفت: باید تلاش کنیم اعتبار لازم در اختیار وزارت راه قرار گیرد که بتواند این نقاط حادثه‌خیز را در کشور با اولویت برطرف کند.
وی در ادامه اظهار داشت: نکته دیگری که وجود دارد این است که نباید راننده به‌طور ممتد بیش از 2 و 3 ساعت رانندگی کند بلکه بعد از 2 و 3 ساعت حداقل استراحت 20 دقیقه‌ای داشته باشد و یا مجاز نباشد در طول روز بیش از 7.8 ساعت رانندگی کند، همان‌طور که در حادثه داراب شاهد بودیم راننده زمانی که به بندرعباس می‌رسد دوباره برای مسیر بعدی خود مسافر گیری می‌کند در حالی که راننده نیاز به استراحت دارد تا بتواند با هوشیاری کامل رانندگی کند.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به‌ضرورت استاندارد خودرو گفت: در صنعت هوایی هر قطعه‌ای که روی هواپیما نصب می‌شود ساعت مفید کارکردی دارد و به عنوان مثال مشخص است که فلان قطعه باید 10 هزار ساعت کار کند و بیشتر از آن باید تعویض شود و به همین دلیل است که موضوع ایمنی در پرواز بسیار جدی گرفته می‌شود اما در وسایل نقلیه جاده‌ای این موضوع خیلی جدی گرفته نمی‌شود.
وی افزود: در کنار این مسئله باید برای هر وسیله نقلیه همان‌طور که از نظر زیست محیطی وضعیت آلایندگی در نظر گرفته می‌شود معاینه فنی قطعات نیز جدی گرفته شود و راننده وقتی‌که می‌داند س یستم ترمز آن اشکال دارد، نباید ماشین را حرکت دهد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع امدادرسانی پس از وقوع حادثه گفت: تلفات جاده‌ای دو نوع است که یکی تلفاتی است که سر صحنه حادثه اتفاق می‌افتد و فرد حادثه‌دیده جان خود را از دست می‌دهد اما تعدادی از مصدومان در مسیر حادثه تا بیمارستان از بین می‌روند در حالی که باید سعی کنیم نقش دستگاه‌های امدادرسان با تجهیزات قوی‌تری وارد حادثه شوند تا تعداد جان‌باختگان به حداقل ممکن برسد.
گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی در بخش از سخنان خود با اشاره به موضوع تصادفات جاده‌ای بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مسئله و موضوعاتی همچون مقابله با قاچاق مواد مخدر و اشرار تاکید کرده و گفتند: در موضوع تصادفات جاده‌ای باید نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند.

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1396-06-27 15:16
با عنایت به دستور مقام رهبری در خصوص بررسی تلفات جاده ایی در ایران و مشخص کردن سهم هر دستگاه { وزرات راه - وزارت صنعت و معدن- نیروی انتظامی }در این خصوص جا دارد که نمایندگان لرستان نسبت به این امر توجه بیشتری کنند چون تلفات جاده های لرستان بیشتر از همه جاست .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا