یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت: پل‌های موقت شهر خرم‌آباد سال گذشته در فصل بارش تولید اشکال کرد و سبب خسارت سیلاب شد.
به گزارش یافته به نقل از تسنیم، رضا آریایی ظهر امروز در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خرم‌آباد که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: یکی از کارهایی که قبل از شروع بارندگی‌های استان انجام می‌دهیم برگزاری جلسات هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی متولی کار است تا پیش از وقوع هرگونه اتفاق اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
وی افزود: هر کاری که قرار است انجام شود باید قبل از وقوع اتفاق انجام گیرد چون موقع حوادثی مانند سیلاب هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید و غیر از تخریب و خرابی هزینه‌های فوق‌العاده سنگینی نیز متحمل می‌شویم.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: انجام کارهای پیشگیرانه هزینه کردن نیست بلکه سرمایه‌گذاری است تا بتوانیم از وقوع حوادث و هزینه‌های بعدی جلوگیری کنیم و یا از حداقل خرج حداکثر بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.




این مسئول با تأکید بر اینکه برنامه‌های پیشگیرانه دستگاه‌های اجرایی همیشه از اهمیت بیشتری برخوردار است، بیان کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم وارث چیزی هستیم که در اختیار داریم و نه می‌توانیم کوهستانی بودن آن را تغییر دهیم و نه در یک بازه زمانی کوتاه دورتادور شهر را جنگل بزنیم چون همه این اقدامات زمان‌بر است بنابراین باید شرایطی مهیا کنیم تا در صورت اتفاق حداقل مشکلات پیش بیاید.
آریایی خاطر نشان کرد: می‌توانیم آنچه را که طبیعت ایجاد می‌کند مدیریت کنیم چون حوادث مرتباً رخ می‌دهد پیش‌بینی‌های هواشناسی استان نیز اعلام کرده پاییز نرمالی خواهیم داشت به‌طوری‌که بارش 153 میلی‌متر در فصل پاییز داریم.
وی بابیان اینکه امسال در لرستان در فصل مهرماه بارش چندانی نخواهیم داشت تصریح کرد: عمده بارش‌های استان از هفته دوم آبان ماه شروع می‌شود و ازآنجاکه این 153 میلی‌متر بارندگی در یک بازه زمانی 45 روزه اتفاق می‌افتد طبیعتاً با مشکلاتی مواجه می‌شویم.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان اظهار داشت: نخستین بارندگی‌ها در همه‌جا تولید اشکال می‌کند چون نفوذناپذیری خاک خیلی کم است، پوشش گیاهی از بین رفته و اگر باران تند و رگباری ببارد به‌طور یقین منجر به وقوع سیلاب می‌شود.
وی افزود: باید برای نخستین بارشی که رخ می‌دهد مواظب باشیم و زیرساخت‌های لازم را برای پیشگیری از حوادث آماده کنیم.
آریایی عنوان کرد: یکی از کارهای خیلی خوبی که شهرداری انجام می‌دهد بحث لایروبی رودخانه است اکنون نیز بخش بزرگی از رودخانه خرم‌آباد لایروبی شده است ولی برخی از قسمت‌ها بین پل شهدا و دارایی‌زاده هنوز لایروبی نشده است و باوجود درختچه‌های بزرگی که وجود دارد ممکن است در فصل بارش تولید اشکال کند.
وی بیان کرد: زیر پل پیوستی خرم‌آباد تلنباری از رسوبات رودخانه‌ای وجود دارد که لازم است شهرداری قبل از بارش باران نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کند از شهرداری ناحیه یک خرم‌آباد نیز درخواست داریم نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در بستر رودخانه اقدام کند چون اگر در فصل بارش وارد شهر شوند مشکل ایجاد می‌کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان به لزوم جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی پشت منطقه نگارستان خرم‌آباد تأکید کرد و گفت: ازآنجاکه هزینه تأمین ماشین‌آلات جدید در خدمات موتوری شهرداری سخت و سنگین است شهرداری نسبت به تعمیر و مرمت این ماشین‌آلات اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه در هواشناسی 2 نوع اطلاع‌رسانی اطلاعیه و اخطاریه انجام می‌شود تصریح کرد: وقتی بحث اخطاریه است یعنی وقوع سیلاب در پیش است که باید آن را خیلی جدی گرفت.



آریایی اظهار داشت: معمولاً 2 نوع اعتبارداریم، اعتبار جاری و هزینه‌ای و اعتبار عمرانی که وقتی به استان ابلاغ می‌شود در دو بخش هزینه‌ای و جاری در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار می‌گیرد.
وی افزود: واقعیت امر این است که نمی‌توانیم همه امکانات لازم دستگاه‌ها را خریداری کنیم و پول ما نیز در آن حد نیست که بتوانیم همه مشکلات را برطرف کنیم ازاین‌رو در کنار دستگاه‌ها به‌عنوان پشتیبان عمل می‌کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: امسال اعتباراتی در بخش عمرانی تخصیص داده‌ شده است از طرفی شهرداری نیز با اعتبارات عمرانی خود تجهیزات لازم را خریداری کند.
این مسئول به لزوم تجهیز امکانات آتش‌نشانی خرم‌آباد تأکید کرد و گفت: حداقل ملزومات اولیه و موردنیاز آتش‌نشانی تأمین شود.
آریایی در رابطه با هرس درختان سطح شهر خرم‌آباد نیز تصریح کرد: یک سری از درختان سطح شهر خیلی تولید دردسر می‌کنند نمونه بارز آن رو به روی اداره پست سابق است که لازم است اقدام لازم در این زمینه انجام شود چون درختان حالت زاویه‌دار پیداکرده‌اند.
وی در رابطه با پل‌های موقت خرم‌آباد و مشکلات ناشی از آن‌ها نیز اظهار داشت: واقعاً اگر سال گذشته بحث پل‌های موقت نبود اصلاً خسارتی در سیلاب نداشتیم، سال گذشته در بحث لای‌روبی خیلی خوب کار شد و رودخانه جواب داد و هیچ مشکلی نداشتیم اما اگر بحث برخود روان آب‌ها به پل موقت نبود اصلاً سیلابی رخ نمی‌داد چون پل برای ما تولید اشکال کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان افزود: باید در سال 97 برای پل‌های موقت خرم‌آباد فکر اساسی شود در این راستا به‌طور یقین استانداری نیز کمک می‌کند تا مشکل تأمین اعتبار برطرف شود.
این مسئول عنوان کرد: زیرگذرهای خرم‌آباد مشکل‌دارند وقتی‌که شهرداری خود به رسالتش که انجام فعالیت‌های عمرانی است توجه نکند دیگران روی رودخانه پل موقت می‌سازند تا مشکلی را از شهرداری حل کنند بعد این کار دو مشکل دیگر اضافه می‌کند این می‌شود که شهرداری باید پاسخ‌گوی عمل کرد شخص دیگری باشد.
آریایی بیان کرد: شورای جدید شهر خرم‌آباد روی مباحث عمرانی شهر خرم‌آباد بیشتر کار کنند، شهردار باید کار میدانی انجام دهند نه اینکه مدام در جلسات باشد بنابراین باید اجازه دهید شهرداران کار میدانی انجام دهند.
 وی تصریح کرد: اقدامات ترمیمی در پروژه بهارستان در حال انجام است، در بحث بارندگی در این پروژه مشکل‌داریم که کارهای خوبی انجام‌ شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان اظهار داشت: گاهی بر اساس تشکیل سازمان مدیریت بحران اگر مدیری به زیردست یا مجموعه خودش تماس بگیرد و در دسترس نباشد می‌تواند بلافاصله وی را به محاکم قضایی معرفی کند چون جرم محسوب می‌شود.
وی افزود: در برخی از نقاط شهر خرم‌آباد به‌ویژه بازار روز ساختمان‌های فرسوده و قدیمی راداریم به‌طوری‌که برخی از ستون‌ها هیچ سقفی ندارند اگر این‌ها سقوط کنند و افرادی را بکشند که به‌طور یقین این اتفاق حتماً میافتد شهرداری موظف به جبران خسارت است و شهردار باید پاسخ‌گو باشد.
 
آریایی حذف نقاط بحرانی، کنترل شهر در مقابل آتش‌سوزی، تخریب بناهای فرسوده و انجام عملیات اطفا حریق را از وظایف شهرداری و مدیریت شهری دانست و عنوان کرد: اکنون در برخی از نقاط شهر صحنه‌های بسیار مشکل‌دار و خطرناکی داریم که چون با حادثه جدی مواجه نشدیم هنوز درک نمی‌کنیم که باید این نقاط حذف شوند اگرچه با مخالفت مردمی هم مواجه شویم.
وی بیان کرد: شهرداری الزاماً باید در موقع وقوع حوادث  مترقبه یک سخنگو داشته باشد قرار نیست هر شهرداری  صحبت کند وقتی افراد درجاهای مختلف قرار دارند و حادثه را تعریف می‌کنند بد تعریف می‌کنند.

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1396-06-25 15:50
مدیر کل بحران این بار اخبار هواشناسی رو اعلام نکرو
نقل قول کردن
#2 لرستان 1396-06-25 16:34
وقتی ماخرم آبادیها تمام مطبای پزشکامون ساختمانهای پزشکان و مراکز خریدمون فقط شده مرکز شهر بایدم ترافیک ایجاد بشه و برای رفع ترافیک همچین پلهای موقت مسخره ای رو درست کنن ک باعث سیلاب وجلوگیری از عبور آسان آب بگیره تا باعث سیلاب بشه...مشکل از ماست تا کاره ای میشیم حتما باید شهدا یا مطهری بساط مطب یا مرکز فروشمون رو دایر کنیم...اگه شهرداری و شورای شهر کلیه خدمات دهی به مردم شهر رو در سطح شهر تفکیک کنن ن ترافیکی داریم ن پل موقت مسخره...هرچند عمری به درازای حضرت نوح ع هم داشته باشم شاید شورای شهر خوبی نخواهم دید چون برخی ک وارد شورا میشه اولویت اولش منافع خودش و فک فامیل عقب ماندشه...
نقل قول کردن
#3 آرش 1396-06-25 17:49
جناب مدیر کل بحران بجای سیمان و آسفالت کردن پیاده رو ها اونها باید سنگفرش بشن که از لابلای آنها بخشی از آب نفوذ کنه. علاوه بر این باید جدول های خیابانهای منتهی به دامنه های پر شیب بر اساس دبی حالت های طغیانی محاسبه شوند. شما فقط میخواید آب سریع از این شهر رد بشه بره! و این خودش ابتدای اشکال کار اهالی به اصطلاح مهندس عمران هست که به مسائل ریز هیدرولوژی آگاه نیستند...
نقل قول کردن
#4 پیامنی 1396-06-25 22:37
با سلام ، چرا مسئولین ما فقط دنبال وقت کشی و فرصت سوزی هستن؟!!! چرا از سه ماهه تابستون استفاده ای برای ایجاد پلهای دائم بجای موقت استفاده نکردین؟؟؟؟ فقط صبر میکنید تا سیلاب بیاد و خونه رندگی مردم رو نابود کنه بعد با دوربین صدا و سیما برید خونه های مردم و ابراز تاسف بکنید؟؟؟ دوتا پل مقابل پارک بهشت ایجاد کردن که اولا هیچ راننده ای مخصوصا اگر غریبه باشه نمیدونه که چطور باید از روش عبور کنه( شما رو بخدا قسم میدم تا حالا عبور ضربدری روی پل دیدین؟!!!!)این شاهکار راهنمایی و رانندگیه که می بینه اما تمهیدی براش نداره ، دوم اینکه بجای ساختن دوتا پل به فاصله کم از نیم کیلومتر پل موقت روبروی پارک معلم رو بصورت دائم ایجاد میکردین ، بی برنامگی تا کجا تا کجا تا کجا
نقل قول کردن
#5 سپهر از خرم آباد 1396-06-26 00:35
رودخانه خرم رود به جای آنکه فرصتی برای جذب توریست و درآمدزایی باشد به تهدیدی برای شهروندان خرم آبادی تبدیل شده!فقط میتونم بگم متأسفم که از این سرمایه ی کم نظیر بی بهره مانده ایم...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا