یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: منطقه "گنجینه سركن و بابا حبيب" که در محدوه شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان و پل‌دختر واقع شده جهت حفاظت از تنوع زیستی استان به مناطق شكار و صيد ممنوع استان اضافه گردید.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "نبی اله قائدرحمتی" استان افزود: وسعت این منطقه که در حوزه استحفاظی شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان و پل‌دختر واقع شده حدود بیست هزار و هفت‌صد هکتار است که یکی از زیستگاه‌های حساس و بکر استان لرستان است و با توجه به ارائه مستندات مربوطه در چهارمین جلسه فنی مناطق شکار و صید ممنوع سازمان در مورخ 95/3/29 تحت عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع مصوب و در نهایت به استناد بند "و" ماده 6 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست به مناطق شکار و صید ممنوع استان اضافه و در روزنامه رسمی به شماره 21073 در مورخ 96/4/26 آگهی گردید.
 قائدرحمتی در خصوص مناطق شکارممنوع اظهار داشت: این گونه مناطق زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز هستند که جمعیت جانوری آن‌ها عمدتاً به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه کاهش یافته و برای مدتی محدود و به طور معمول ۳ تا ۵ سال به حمایت و حراست نیاز دارند و در این مدت شکارممنوع می‌شوند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصریح نمود: چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ در مدت این دوره احیاء و ترمیم شود، بر اساس بررسی شاخص‌ها و با توجه به سایر معیارهای مربوطه می‌توان آن محدوده را، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تعیین کرد. تعیین مناطق شکار ممنوع در اصل پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی و بررسی قابلیت‌های مناطق، برای پیوستن به یکی از مجموعه مناطق چهارگانه محیط‌زیست می‌باشد.
ایشان در خصوص این منطقه اظهار داشت: منطقه گنجینه، سرکَن و باباحبیب از دیرباز با فعالیت‌های انسانی و تعارضاتی همچون چرای دام، کشاورزی، تصرف اراضی ملی (جنگلی و مرتعی) جهت افزایش اراضی کشاورزی (اغلب دیم¬کاری)، برداشت چوب (بیشتر جهت تهیه ذغال)، تخریب از طریق احداث مسیر خطوط لوله (فرآورده¬های نفت، گاز و ...)، چرای دام عشایر (عمدتا کوچ رو و فصلی) و روستاییان حاشیه منطقه، تخریب و جاده¬سازی در اثر عملیات اکتشاف نفت و ...در منطقه (که طی سالیان گذشته انجام شده وچندین سال پیش به اتمام رسیده است) بعلاوه شکار و صید غیرمجاز و آتش¬سوزی¬های عمدی و غیرعمدی روبه‌رو بوده، فلذا بخش محیط طبیعی اداره کل با همکاری رئیس و کارشناسان اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کوهدشت به دلیل تنوع گونه‌ای قابل‌ملاحظه واکوسیستم های متنوع و وجود گونه‌های خاص در این منطقه نسبت به تهیه طرح ارتقاء سطح منطقه به‌منظور بالا بردن ضریب حفاظتی در سطح این منطقه اقدام که الحمدالله پس از طی مراحل قانونی ثبت و آگهی گردید.
 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان در مورد ارزش حفاظتی این منطقه و انتخاب آن گفت: منطقه شکار و تیراندازی ممنوع گنجینه، سرکن و باباحبیب در سال‎های اخیر، مامن گونه‎های مختلفی از انواع گونه‌های حیات‌وحش در زیستگاه‎های مختلف خود بوده که به حیات طبیعی خودشان ادامه می‎دهند. از مهم‌ترین پستانداران محدوده مطالعاتی می‌توان آهوی ایرانی (Gazella subgottoroza) یا به‌احتمال قوی آهوی کوهی، کل و بز (Capra aegagrus)، پلنگ (Panthera pardus)، گربه وحشی (Felis catus) و کفتا (Hyaena heayena)، خرس قهوه‌ای (Ursus arctus)، سنجاب ایرانی (Sciorus anomalus)، خرگوش، گراز، تشی و... و گونه‌های مختلفی از جوندگان، چندگونه از خفاش‌ها و ... را نام برد که برخی از آن‌ها در معرض خطر و در لیست قرمز IUCN قرار دارند، بنابراین برای افزایش ضریب حفاظتی این محدوده به‌منظورحفاظت از گونه‌های موردنظر یکی از برنامه‌ها و ضرورت‌های بخش محیط طبیعی استان بود که انجام شد.
 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ضمن تشکر از همه همکاران محترم به‌ویژه کارکنان اداره حفاظت محیط زیست کوهدشت که با بررسی و ارزیابی قابلیت‌های منطقه در این مدت با اداره کل همکاری نموده‌اند گفت: انشاء الله کار حفاظت و حراست از محدوده معرفی‌شده با تلاش مضاعف همکاران بعد از مدت مشخص‌شده از شرایط مطلوب برخوردار و به عنوان پشتوانه‌ای برای مناطق تحت حفاظت وارد مناطق 4 گانه شده و در سطح ملی بعد از پایان دوره به عنوان پناهگاه یا منطقه حفاظت شده به طور رسمی آگهی شود.
نبی اله قائدرحمتی در پایان اظهار داشت: مناطق شکار و صید ممنوع استان شامل (قالیکوه الیگودرز – تالاب‌های پل‌دختر - هشتاد پهلو خرم‌آباد- گرین الشتر – چهارشاخ نورآباد) وسعتی معادل 223948 هکتار برابر با 7/91 در صد مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند که با افزایش منطقه گنجینه، سرکن و بابا حبیب کوهدشت با وسعتی معادل 20700 هکتار وسعت مناطق شکار و صید ممنوع استان به 244648 هکتار افزایش که وسعتی معادل 8/64 درصد مساحت استان را تشکیل که با سطح مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های حساس استان جمعاً حدود 15/96 درصد استان را شامل می‌شوند.

 
خبر: محمدنبی حسنوند

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا