یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه تسهیلات دهی بانک‌ها در حوزه مسکن رقمی کمتر از ۳۰ درصد ارزش ملک را تأمین می‌کند، گفت: شرایط بد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم اسکان در بافت ناکارآمد شهری را افزایش داده است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "مجید کیان پور" در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید و فروش واحدهای قدیمی‌ساز در سال‌های اخیر، گفت: ناکارآمدی سیاست تسهیلات دهی در کنار کاهش قدرت خرید مردم تمایل به خرید واحدهای نوسازی شده یا قدیمی‌ساز را افزایش داده است.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تسهیلات دهی ارزان برای احیای بافت فرسوده لازم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بافت فرسوده حیات شهری جریان داشته و بسیاری از زیرساخت‌ها و روابط اجتماعی برقرار است از این رو سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار کارآمدتر بوده و هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه افزایش رقم تسهیلات و همچنین کاهش نرخ سود آن‌ها می‌تواند بازار خرید و فروش خانه‌های نوساز و ساخت‌وساز در بافت فرسوده را رونق ببخشد، افزود: در حال حاضر بیش از 8 میلیون نفر در بافت فرسوده و حدود 11 میلیون نفر هم در بافت حاشیه‌ای اسکان دارند که مجموعاً 19 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در مناطق ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند که این آمار زیبنده نیست.
 
ساخت‌وساز در بافت فرسوده رشد معاملات مسکن را رقم می‌زند
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه 72 هزار هکتار از اراضی در بافت فرسوده شهرها قرار دارد، تصریح کرد: دولت باید با تسهیل گری در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین جذب منابع مردم در این راستا رشد معاملات مسکن و در نتیجه رونق این بخش را منجر شود.
کیان پور با تاکید بر اینکه در حال حاضر علت کاهش چشمگیر صدور پروانه‌های ساختمانی سخت‌گیری‌ها و برخی بروکراسی‌های اداری زیاد است، گفت: اعمال معافیت‌های مختلف در حوزه مالیات، عوارض و مواردی از این دست می‌تواند به افزایش قدرت خرید مردم و تمایل آن‌ها برای ساخت و ساز کمک کند.
 
تسهیلات مسکن باید افزایش یابد
وی با بیان اینکه در حال حاضر تسهیلات دهی بانک‌ها در حوزه مسکن دچار نواقص و ایرادات بسیاری است، افزود: باید تسهیلات مسکن به‌گونه‌ای باشد که 70 درصد ارزش ملک یا ساخت‌وساز را در بر بگیرد که این موضوع در حال حاضر در کلان‌شهرها تنها 30 درصد را پوشش می‌دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم با تسهیلات دهی ارزان تقویت می‌شود، افزود: در حال حاضر قدرت مالی و درآمد ماهیانه افراد کفاف اقساط تسهیلات مسکن را نمی‌دهد که این موضوع خود عاملی برای دافعه داشتن تسهیلات بانکی است.
وی با بیان اینکه کمتر از 30 درصد درآمد خانوار تحت عنوان اقساط تسهیلات مسکن باید هزینه شود، گفت: در حال حاضر خانه‌دار شدن اقشار بسیاری از مردم جامعه به‌مثابه چشم‌پوشی از بیش از نیمی از درآمد ماهیانه و گاهی تمام درآمد است.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: پایدار شدن رکود در مسکن نشان می‌دهد که باید سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه درگیر تحول اساسی شود از این رو لازم است رشد ساخت و ساز با درآمدهای مردم و سرمایه‌های آن‌ها و همچنین فعال کردن بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد.


دیدگاه‌ها  

#1 سعید 1396-05-13 13:26
آقای کیان پور پیگیر مطالبات مالباختگان آرمان باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا