یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معرفی افراد مسئله‌دار به عنوان معتمد، زیاده‌خواهی برخی مسئولان، تخلف برخی فرمانداران در انتخابات و.. . محور سخنان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان در نشست با خبرنگاران بود.
به گزارش مهر، تیمور سپهوند ظهر دوشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در این انتخابات نظارت شورای نگهبان همچون سایر انتخابات بود و تمام تلاش این بود که انتخاباتی با نهایت سلامت و صحت در کل کشور برگزار شود.
 
فعالیت شبانه‌روزی هیئت نظارت در انتخابات ۹۶
تيمور سپهوند رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان لرستانوی با بیان اینکه هیئت‌های نظارت بر انتخابات نیز به نحوی پیش‌بینی‌شده بود که به صورت شبانه‌روزی بر فرآیند انتخابات نظارت داشته باشند گفت: در صحنه انتخابات ۹۶ از ۲۲ فروردین‌ماه رسماً اقدامات و فعالیت‌های انتخابات دوازدهم کلید خورد و همه تمهیدات، مقررات، ضوابط و قوانین لازم در سطح کلان و استان‌ها صورت گرفت.
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان با بیان اینکه هیئت‌های نظارت در این انتخابات دو مسئولیت مهم را عهده‌دار بودند گفت: یکی از این مسئولیت‌های مهم هیئت‌های نظارت در استان لرستان و انتخابات ۹۶ سازمان‌دهی مطلوب ناظرین و ارائه آموزش‌های لازم در رابطه با قانون، مقررات و دستورالعمل‌های شورای نگهبان و قانون انتخابات ریاست جمهوری بود.
سپهوند با بیان اینکه بالغ‌بر هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی در لرستان داشتیم گفت: از آنجایی که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ریاست جمهوری هم‌زمان بود حساسیت هیئت نظارت بر انتخابات خیلی زیادتر شد و هیئت‌های نظارت برای آموزش، سازمان‌دهی، توجیه و ... سنگ تمام گذاشتند.
وی با بیان اینکه همچنین یکی دیگر از مسئولیت‌ها هیئت نظارت بر انتخابات، رسیدگی به صلاحیت معتمدینی که فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها به هیئت نظارت معرفی می‌کردند بود گفت: این کار در فاصله زمانی بسیار محدود باید صورت می‌گرفت و ظرف سه روز باید صلاحیت این معتمدین بررسی می‌شد.
 
معرفی افراد مسئله‌دار به عنوان معتمدین انتخابات
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در انتخابات ۹۶ معرفی افراد مسئله‌دار به عنوان معتمدین شهرستان‌ها و بخش‌ها بود ادامه داد: این افراد سابقه داشتند، صلاحیت مکتبی و محلی نداشتند، توانایی انجام کار هیئت‌های اجرایی را نداشتند و یا افرادی بودند که اصلاً شناختی از مسائل انتخابات نداشتند.
سپهوند با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که در انتخابات ۹۶ با آن مواجه بودیم معرفی بعضی از افراد که فاقد صلاحیت بودند و تائید معتمد بودن را نداشتند، بود که به هیئت‌های نظارت معرفی می‌شدند تصریح کرد: هیئت‌های نظارت پس از بررسی صلاحیت‌ها در زمان بسیار محدود متوجه می‌شدند که این افراد اولاً حسن شهرت ندارند، دوما صلاحیت مکتبی ندارند و سوما التزام به مسائل دینی و اسلام ندارند.
وی با بیان اینکه بر اساس تبصره سه ماده ۳۹ قانون انتخابات ویژگی فرد معتمد که باید به هیئت‌های نظارت معرفی شود آمده است افزود: اگر مسئولین به این قانون عمل می‌کردند مشکلی را در صحنه انتخابات مشاهده نمی‌کردیم.
رئیس هئیت نظارت بر انتخابات لرستان بیان داشت: ما برای حل این مسئله خیلی مشکل داشتیم به نحوی که می‌بایست هیئت‌های اجرایی در ۲۴ و ۲۵ فروردین‌ماه شکل بگیرند و این در حالی بود که بعضی هیئت‌های اجرایی ما پنجم و ششم اردیبهشت‌ماه توانستند شکل بگیرند.
 
زیاده‌خواهی برخی از مسئولان در انتخابات
سپهوند با بیان اینکه در یکی از شهرستان‌ها به‌گونه‌ای مشکل ایجاد شده بود که هیئت اجرایی در اردیبهشت شکل نگرفته بود گفت: این امر به این دلیل بود که فردی وجود داشت روی یک سری تعصبات حزبی و گروهی فکر می‌کرد و معتقد بود که فقط اعضای معتمدین باید عضو یک گروه خاص باشند که معتمد شوند و این در حالی است که هیچ جای قانون این موضوع وجود ندارد.
وی بیان داشت: باوجود اینکه رسیدگی به این موضوع جزء وظایف ما نبود هیئت نظارت استان به شهرستان رفت و تا ساعت ۳.۵ نیمه‌شب با آن مسئول برای حل مشکل هیئت اجرایی صحبت کرد و ما این موضوع را به وزارت کشور و شورای نگهبان منتقل کردیم و در نهایت بعد از دو تا سه روز همان پیشنهاد ما که تا ساعت ۳.۵ نیمه شب با آن مسئول صحبت می‌کردیم مبنی بر اینکه حالا که شما نظر ما را قبول ندارید و خودتان هم آدم‌های مطلوب و درستی را معرفی نمی‌کنید بگذارید ما فردی را مشخص کنیم که هم شما و هم ما آن را قبول داشته باشیم تحقق پیدا کرد.
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در انتخابات عدم پایبندی به اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط بعضی از مسئولین اجرایی بود گفت: مشکل دیگر ما زیاده‌خواهی بعضی از مسئولین بود که ما این مسئول را به مرجع قضایی معرفی کرده‌ایم و پرونده او در حال رسیدگی است.
 
تخلف علنی برخی فرمانداران در معرفی نمایندگان خود
سپهوند با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات ما در صحنه انتخابات زیاده‌خواهی و فراتر از قانون عمل کردن بعضی از مسئولین اجرایی بود گفت: به‌صراحت در قانون انتخابات ریاست جمهوری و در ماده ۴۷ و ۴۸ این قانون اعلام شده که فرماندار می تواند بین پنج تا هفت نفر را به عنوان عوامل اجرایی شعبات برای اجرای انتخابات معرفی کند و این در حالی است که بعضی از فرمانداران این قانون را رعایت نمی‌کردند و بیش از پنج تا هفت نفر را معرفی می‌کردند.
وی با تأکید بر اینکه قانون به‌صراحت اعلام کرده است که هر فرماندار یک نفر را باید به عنوان نماینده فرماندار برای حضور در شعب اخذ رای معرفی کند ادامه داد: این در حالی است که بعضی از آقایان دو نفر را معرفی می‌کردند و این امر خلاف قانون انتخابات بود و با چه هدفی باید این کار صورت می‌گرفت؟
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات با تأکید بر اینکه البته ما با قاطعیت در مقابل این کار ایستادیم و قبل از انتخابات به صراحت به وزارت کشور اعلام کردیم که فلان مسئول در فلان شهرستان دو نماینده فرماندار در شهرستان معرفی کرده و نباید این کار را انجام دهد گفت: این‌ها بهانه‌های برای خودشان می‌آوردند که وزارت کشور اعلام کرده که در کلان‌شهرها فرماندار دو نماینده داشته باشد و این در حالی است که ما در لرستان کلان‌شهر نداریم، شهر خرم‌آباد که بزرگ‌ترین جمعیت را دارد کلان‌شهر نیست چه برسد به شهر دیگری در استان که فرماندار دو نماینده را معرفی کند.
سپهوند با تاکید بر اینکه این امر تخلف علنی بود تصریح کرد: در نهایت این افراد را برداشتند اما متأسفانه با اسامی دیگری این افراد را می‌فرستادند.
 
استفاده از رنگ بیرق کاندید خاص توسط کاربران برگزاری انتخابات
وی با اشاره به تخلف دیگر در شعب اخذ رأی گفت: بر اساس قانون وزارت کشور می‌تواند بازرسینی را به شعب اخذ رأی شهرستان‌ها و بخش‌ها اعزام کند، اما در قانون نیامده که فرماندار هم می‌تواند در شعبه اخذ رأی بازرس ویژه داشته باشد.
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها فرمانداران به شعب اخذ رأی بازرس ویژه فرستادند و در این حالی است که این امر تخلف بود و این‌ها در تلویزیون، مصاحبه و گفتگوهای خبری مانور می‌دادند که ما مر قانون را می‌خواهیم اجرا کنیم، کجاست مر قانون؟ گفت: یکی از تخلف‌های دیگری که توسط بعضی از مسئولین اجرایی در بعضی شهرستان‌ها صورت گرفت این بود که نیروهای بازرس و کاربران دستگاه احراز هویت در شعب اخذ رأی لباس و رنگی که یک کاندید خاص در هنگام تبلیغات داشت، استفاده کرده بودند و این به‌صراحت قانون جرم و تخلف است.
سپهوند با بیان اینکه ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری باید تمام آثار تبلیغاتی برداشته شود گفت: این در حالی است که بعضی از آقایان آمده بودند خانم‌ها و کاربران شعب را با مانتوهای رنگ بیرق آن کاندید تجهیز و محیا کرده بودند و در شعب اخذ حضور پیدا کرده بودند.
 

 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1396-04-26 18:32
افسوس که با ضعف گسترده در برگزاری انتخابات شوراها درخرم اباد عملا وعلنا شورا ها به فنا رفتند فقط افسوس همین
نقل قول کردن
#2 آرمان 1396-04-27 02:16
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین یافته ، باستحضار میرساند که برابر قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هیچگونه ارتباطی با شورای نگهبان ندارد ، ونظارت شوراها برعهده هیأت عالی نظارت متشکل از نمایندگان مجلس میباشد.
نقل قول کردن
#3 بی طرف 1396-04-27 08:42
اراده ملت بود که سرنوشت انتخابات را تعیین کرد وگرنه خداوند خودش ناظر وآگاه بود
نقل قول کردن
#4 حامد 1396-04-27 11:58
آقای سپهوند برخی با سواستفاده در طول این سال ها به دنبال پست و منافع شخصی بودند که البته به هدف خود هم رسیدند لطفا در این مورد بیشتر دقت کنید تا از منویات مقام معظم رهبری دور نشوید برای آگاهی شما نمونه هایی را در نورآباد جستجو کنید
نقل قول کردن
#5 رنگ رنگی 1396-04-27 16:03
خوب بود این افراد که صلاحیت کار ندارند باید قانونی مکمل تصویب بشه که حق رای هم ندارند فقط ان تعداد که صلاحیت انها در حدو اندازه قالب خاصی هست رای بدهند. لباس رنگ روز رای گیری نپوشید این حرفها اقای سپهوند حساسیت ایجاد میکند یه کم یک پیکسل به موضوع هم توجه بشه
نقل قول کردن
#6 علی 1396-04-27 18:57
این انتخابات به لحاظ کمی (میزان مشارکت ) و به لحاظ کیفی (قانونمندی) ضعیف ترین انتخابات بود
نقل قول کردن
#7 بی طرف 1396-04-28 08:06
یافته چرا نظر ات را نشر نمی دهید
--------------

ماده 30 قانون مطبوعات:
ماده 30 ـ انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت يا افترا يا فحش و الفاظ ركيك يا نسبتهاي توهين آميز و نظاير آن نسبت به اشخاص ممنوع است و مدير مسئول جهت مجازات به محاكم قضايي معرفي مي گردد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا