یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان گفت: ساماندهی کامل پیرامون قلعه فلک الافلاک در انتظار تحویل زمین به سپاه پاسداران است.
سیروس ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: تاریخچه ساماندهی قلعه فلک الافلاک به سال 82 و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد و پس از آن کش‌وقوس‌های زیادی برای تحقق این هدف وجود داشته، البته باید گفت که در همان زمان اطراف قلعه فلک الافلاک در اختیار دانشگاه لرستان، ارتش، سپاه پاسداران و سازمان زندان‌ها بود.
وی ادامه داد: از سال 87 کار ساماندهی این بنا عملیاتی و دانشگاه لرستان از پیرامون قلعه خارج شد و شاهد تعیین و تکلیف ساختمان‌های این نهاد بودیم.
مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان عنوان کرد: پس از آن با کمک و همت مسئولان وقت استان لرستان حدود 42 مغازه در اطراف قلعه تخلیه شده و ساختمان تربیتی سازمان زندان‌ها خریداری و تخریب و بخشی از املاک ارتش نیز خریداری شد.
ابراهیمی بیان کرد: اکنون تمام مطالبات ارتش پرداخت شده و باید گفت املاک موجود در غرب قلعه فلک الافلاک تا ضلع شرقی آن خریداری و تعیین و تکلیف شده‌اند و اقدامات صورت گرفته تاکنون باعث شده بیش از نیمی از پیرامون قلعه فلک الافلاک سامان‌دهی شود.
وی اظهار کرد: مابقی املاک در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد و با توجه به اینکه این بنای ارزشمند تاریخی در فهرست موقت سازمان یونسکو قرار داشته و به عنوان یکی از آثار نفیس کشور بوده و در صورتی که اقدامات بسیار زیاد مسئولان استان به نتیجه رسیده و شاهد سامان‌دهی تمامی پیرامون قلعه فلک الافلاک باشیم شرایط برای ثبت دائم این بنا در فهرست یونسکو مهیا می‌شود.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه در طول چند سال گذشته مکاتبات بسیار زیادی برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک صورت گرفته، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد تأمین اعتبار برای پرداخت مطالبات سپاه پاسداران هستیم.
ابراهیمی عنوان کرد: سپاه پاسداران بر اساس تفاهم‌نامه موجود به تعهدات خود پایبند بوده و باید از فرمانده سپاه استان لرستان برای همکاری بسیار مناسبش تقدیر و تشکر کرد چرا که دغدغه‌های اجتماعی را به خوبی مورد توجه خود دارند.
وی گفت: با این وجود باید پذیرفت که سپاه پاسداران نیز برای جابه‌جایی نیازمند به مکان مناسبی و متناسب با مأموریت‌هایش بوده و در نتیجه بر اساس مسئولیت‌هایش باید در داخل شهر مستقر شود.
این مسئول ادامه داد: برهمین اساس زمین موسوم به باغ کشاورزی برای سپاه انتخاب شد که اکنون موانعی برای واگذاری وجود داشته که به دنبال برطرف کردن آن‌ها هستیم.
مشاور میراث فرهنگی لرستان اظهار کرد: این موضوع در کمیته لوایح دولت مطرح شده و امیدواریم در کوتاه‌مدت شاهد تصویب آن در دولت بوده تا بتوانیم اعتبارات مورد نیاز تأمین شده برای سپاه پاسداران را پرداخت کرده و هر چه سریع‌تر شاهد تعیین و تکلیف طرح ساماندهی فلک الافلاک باشیم.
ابراهیمی در ادامه با اشاره به لزوم ثبت دائم قلعه فلاک الافلاک اظهار کرد: به هر حال تعیین و تکلیف هر چه سریع‌تر این بنا باید در دستور کار قار گیرد، چرا که اکنون قلعه فلک الافلااک در فهرست موقت یونسکو قرار داشته و اگر نوبتش برسد و از فهرست خارج شود ورود دوباره آن به فهرست موقت اقدامی بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: باید تلاش شود تا زمینه‌های ثبت جهانی این اثر فراهم شود و تا در لرستان حداقل چند تا اثر همچون قلعه فلک الافلاک، دره خرم‌آباد و پل‌های تاریخی را به ثبت جهانی برسانیم.
این مسئول گفت: به هر حال قلعه فلک الافلاک یک مجموعه فرهنگی است و در داخل گنجینه قلعه بیش از 15 هزار شی تاریخ مربوط به دوران مختلف داریم و با توجه به اینکه استان لرستان یک استان تاریخی بوده و در اطلس باستان‌شناسی ایران زندگی در دره خرم‌آباد آغازشده باید بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: پس از ساماندهی قلعه فلک الافلاک باید بتوان موزه‌های مختلفی همچون موزه باستان‌شناسی، دفاع مقدس، مردم‌شناسی، سکه، مفرغ را دایر کرده و با یک نورپردازی و سایر اقدامات مورد نیاز شرایط را برای استفاده بیش‌ازپیش از این ظرفیت مهیا کرد.
ابراهیمی عنوان کرد: امید می‌رود که این سایت به یک سایت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود و در نتیجه سامان‌دهی قلعه فلک الافلاک به عنوان یک ضرورت بوده و از فعالان اجتماعی و زیست‌محیطی و دلسوزان خرم‌آباد درخواست می‌شود که باید در شرایط کنونی بدانیم که مطمئناً با ساماندهی این بنا می‌توان شرایط را برای تحولی بسیار ویژه در لرستان مهیا کرد.
وی گفت: در نتیجه می‌توان با تعیین و تکلیف زمین موسوم به باغ کشاورزی شرایط را برای تکمیل اقدامات مختلف برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک مهیا کرد و در نتیجه ضمن احترام به همه دغدغه‌ها باید همه تلاش شود که این موضوع به نتیجه برسد.
این مسئول اظهار کرد: اگر بتوان طرف حداکثر 3 ماه آینده زمین را تحویل دهیم ظرف 2 سال ساختمان‌های مورد نیاز سپاه پاسداران ساخته شده و می‌توان شاهد تخلیه تدریجی پیرامون این بنای تاریخی باشیم.
ابراهیمی بیان کرد: باید ساماندهی قلعه فلک الا افلاک به یک مشاور بین‌المللی واگذار کرده تا بتوان برای اطراف فلک الافلاک طرح‌های ویژه‌ای داشته باشیم.
وی اظهار کرد: استحکام‌بخشی قلعه فلک الافلاک توسط یک مشاور مطالعه شده و با حساسیت کامل این طرح تهیه شده و مطالعه آن این طرح پس از بررسی‌های دقیق مورد تأیید قرار گرفت و عملیات اجرایی آن در سال 86 شروع شد.
این مسئول گفت: طرح مذکور به گونه‌ای است که یک رینگ با بتون مسلح در داخل حیاط اول و دوم و دورتادور قلعه ایجاد شده و رینگ بیرونی به وسیله دستک‌هایی به چاهک‌هایی به عمق 40 متر وصل می‌شوند و رینگ داخل با رینگ بیرون وصل شده و این رینگ‌ها شرایط را برای استحکام کامل این مجموعه ارزشمند مهیا می‌کند.
مشاور میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: با تحقق کامل این طرح شرایط برای استحکام کامل قلعه مهیا می‌شود، تاکنون بخشی از طرح اجرا شده و انچه که اجرا شده به دلیل ناقص بودن باعث به هم خوردن تعادل قلعه شده و اگر طرح استحکام‌بخشی به صورت کامل اجرا نشود شاهد به مخاطره افتادن این بنا خواهیم بود.
ابراهیمی عنوان کرد: دود 20 درصد کار انجام گرفته و اعتبارات ملی این بنا باید صرف استحکام‌بخشی شود و می‌توان با تأمین سالانه حدود 5 میلیارد تومان در مدت‌زمان 4 سال شاهد تکمیل آن بود، به هر حال یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ما قلعه فلک الا افلاک بوده و باید توجه ویژه‌ای به آن شد.

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر از خرم آباد 1396-04-19 15:45
ثبت جهانی دره خرم آباد به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز و مغایر با قوانین یونسکو منتفی شد،ثبت جهانی مجموعه پل های تاریخی لرستان به دلیل مرمت های غیر اصولی و از بین رفتن اصالت و هویت پلها منتفی شد،الآن تنها امید ما لرستانیها ثبت جهانی دژ شاپورخواست خرم آباد زیباترین و با شکوه ترین قلعه باستانی ایرانه.این امید هم تا زمانی زنده هست که قلعه در فهرست موقت یونسکو باشه.در صورت خارج شدن قلعه از فهرست موقت در واقع ثبت جهانی این اثر ارزشمند برای همیشه منتفی میشه.
نقل قول کردن
#2 سپهر از خرم آباد 1396-04-19 16:07
متأسفانه قلعه مهمترین سرمایه تاریخی-توریستی لرستان فدای ساخت باغ گیاه شناسی می شود.تصویب احداث این باغ کوچک به معنای عدم فراهم شدن شرایط برای تخلیه حریم قلعه است.در نتیجه خبری از ثبت جهانی و تکمیل پروژه استحکام بخشی نیست و قلعه بیشتر از همیشه به نابودی نزدیکتر می شود.تبریک به آن دانشمندان فوق العاده ی خرم آباد که فرمودند ارزش و اهمیت باغ گیاه شناسی زاگرس بیشتر از قلعه فلک الافلاک است...
نقل قول کردن
#3 روح اله 1396-04-19 16:13
من به عنوان یک شهروند خرم آبادی افسوس میخورم که چرا این دُرگرانبها در خرم آباد است!!!؟؟؟
نقل قول کردن
#4 اهورا 1396-04-19 16:45
یعنی یه جای مناسب تو شهر خرم آباد نیست که بخوان زمین باغ کشاورزی رو نابود کنن چرا میدان اسب دوانی دره گرم رو که بدون استفاده هست به سپاه نمیدند چرا ساختمان استانداری که به بیمارستان دادند به سپاه ندادند چه کسانی دنبال خارج کردن ثبت قلعه از یونسکو هستند که انتقال سپاه از حریم سپاه فقط منوط به باغ گیاه شناسی میباشد چرا این هم بی تدبیری چرا کسانی که پل های لرستان رو بدون کارشناسی ترمیم غیر اصولی کردند محاکمه نمیشوند زمان میگذرد و قلعه هم مثل دره خرم آباد وپل های از فهرست خارج میشود تا خیال نمایندگان ومسئولان ومردم لرستان راحت بشه
نقل قول کردن
#5 کارشناس 1396-04-19 17:02
جناب ابراهیمی حالا شما مدیر میراث بودی چه گلی به سر این اداره زدی
نقل قول کردن
#6 آیت میردریکوند 1396-04-19 17:28
اگه این قلعه در یزد یا اصفهان و... بود سالها قبل ثبت جهانی می شد.
نقل قول کردن
#7 شهروند 1396-04-19 17:32
با سلام .جای پادگان معمولا پیرون شهر می باشد.دریاچه کیو وباغ گیاه شناسی در کنارهم از نظر گردشتگری محشره.....
نقل قول کردن
#8 برزو 1396-04-19 17:53
اگر بتوان طرف حداکثر 3 ماه آینده زمین را تحویل دهیم ظرف 2 سال ساختمان‌های مورد نیاز سپاه پاسداران ساخته شده و می‌توان شاهد تخلیه تدریجی پیرامون این بنای تاریخی باشیم. :
نقل قول کردن
#9 امینی 1396-04-19 19:04
آقا تخلیه کردن نيايد بیخود طرح غیرکارشناسی بدید فقط و فقط طرح 24 عیار رو بررسی کنید و به شهر خیانت نکنید
نقل قول کردن
#10 سپهر از خرم آباد 1396-04-19 19:40
به نقل از روح اله:
من به عنوان یک شهروند خرم آبادی افسوس میخورم که چرا این دُرگرانبها در خرم آباد است!!!؟؟؟

والا کاش قلعه توی خرم آباد نبود تا اینقدر به خاطر وضعیت اسفناکی که داره حرص نمی خوردیم.دیروز شهر یزد بعد از 9سال انتظار در فهرست موقت یونسکو به طور رسمی و دائمی ثبت جهانی شد.اما دره باستانی خرم‌ آباد با محوریت قلعه که از 11سال قبل در فهرست موقت یونسکو قرار داره به دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به میراث جهانی و فراهم نشدن درخواست های یونسکو هیچ وقت ثبت جهانی نمیشه.تنها شانس استان لرستان برای ثبت یک اثر تاریخی در یونسکو همین قلعه هست که با این روند به زودی از فهرست موقت حذف میشه.این یک فاجعه غیر قابل جبرانه،این یعنی پایانی تلخ برای رویای تبدیل شدن لرستان به مقصد گردشگران خارجی و توسعه اقتصادی استانمون...
نقل قول کردن
#11 سعید 1396-04-19 19:42
باق گیاه شناسی هم نمیخوایم فدای قلعه
نقل قول کردن
#12 لواسانی 1396-04-19 20:10
سلام
سرچ کنید طلای 24 عیار ایلنا و طرح یکی از همشهریانتون رو بخونید !
متاسفم برای انتخاب مردم خرم آباد که بجای این جوون خوش سلیقه به احساساتی تکیه می کنند که آینده بچه هاشون رو تخریب مینه .
نقل قول کردن
#13 حمید ت 1396-04-19 20:43
خدایا چرا همیشه آخرین لحظه باید یه مشگل پیش بیاد تو‌این شهر
نقل قول کردن
#14 شهرام 1396-04-19 21:35
با برخی مسیولین وبااین بودجه هاطرح طلای بیست و چهار عیار که هیچ طرح طلای نیم عیار هم اجرا نمیشه .تنها راهش وجود مسیولین با همت و شجاع و دلسوز و اینده نگر برمنصب و جذب سرمایه گذاران خصوصی است .همشهریان عزیزمون زیاد حرص و جوش نخورید . این همه حرص خوردیم و به وعده هاشون دل خوش کردیم چی شد ؟تنها چیزی که من درخواست دارم از مسیولین با توجه به ظرفیتی که در اونها سراغ دارم اینه که بیاده روهای مطهری رو ساماندهی کنن . الان دوساله شروع شده .
نقل قول کردن
#15 ساکی 1396-04-19 23:26
به نقل از سپهر از خرم آباد:
متأسفانه قلعه مهمترین سرمایه تاریخی-توریستی لرستان فدای ساخت باغ گیاه شناسی می شود.تصویب احداث این باغ کوچک به معنای عدم فراهم شدن شرایط برای تخلیه حریم قلعه است.در نتیجه خبری از ثبت جهانی و تکمیل پروژه استحکام بخشی نیست و قلعه بیشتر از همیشه به نابودی نزدیکتر می شود.تبریک به آن دانشمندان فوق العاده ی خرم آباد که فرمودند ارزش و اهمیت باغ گیاه شناسی زاگرس بیشتر از قلعه فلک الافلاک است...

چرا سپاه اصرار داده اد بیاد زمین های ارزشمند باغ فلاحت و روبه روی زیباکنار بگیره ؟؟ مگه زمین قحطه ؟؟؟؟ چرا چیز دیگه فدای چیز دیگه کنیم ؟؟؟ سپاه باید زمین دیگه ای انتخاب کنه !!
نقل قول کردن
#16 کیوان 1396-04-20 08:46
با سلام درسته که باید زمین به سپاه محترم بدید . همین که قبول کرده ازش ممنونیم ولی ای کاش میراث فرهنگی محترم زمین دیگری را معرفی کنند آخه باغ کشاورزی هم به نوبه خودش یه نوع آثاره
نقل قول کردن
#17 خادم ملت 1396-04-20 08:48
سپاه و تمامی نهادها و سازمانها مطیع امر رهبری هستن
وقتی رهبری سال هفتاد دستور آزادسازی داده دلیلی دیده نمیشه بخواد منعی ایجاد بشه
سپاه میتونه به ساختمانی که کنار پارک صخره ای هست و یا تیپ ۵۷ بره تا زمانی که ساختمانهای جدیدشون احداث بشه
دیر جنبیدن مساوی با از دس دادن ثبت جهانی ؛ اگه بنا باشه تا ساختمانهای جدید سپاه احداث بشن به قول نگارنده دو سال طول خواهد کشید
ما تو این دو سال با ثبت جهانی و آزاد سازی میتونیم سرمایه و ارز زیادی وارد ایران کنیم
یادتون نره خرم اباد شهر صنعتی نیست که بگیم خب فعلا این دو سالم صبر کنیم
خواهش مردم از استاندار آزادی قلعه تا سه ماه دیگه ست
که از مهر کارهای ابتدایی از جمله دیوار چینی کل بنا و محل اسکان جهت جذب توریست برا عید انجام بگیره
خواست رهبری حذف فقر و فعال شدن اقتصاده و تو این راه هر کسی خلل ایجاد کنه منافقه
همه با هم باید پیرو فرامین حضرت آقا با دل و جون کار کنیم
نقل قول کردن
#18 رضا 1396-04-20 09:03
بعد از این همه وعده دادن حالا می خواهید پس از تحویل زمین ،سپاه 2 سال ساختمان سازی کند بعد اطراف قلعه را تخلیه کند؟
آن هم ایجاد پادگان در جوار مناطق گردشگری کیو و...!!!!! واقعاً جای تاسف دارد.
نقل قول کردن
#19 شهروندخرم ابادی 1396-04-20 14:34
احسنت به این مشاور و دفاع جانانه اش از تخلیه حریم قلعه یکی به نعل یکی به تخته ایا بهتر نیست سپاه که یک نهاد مردمی است برای مردم وهمچنین براساس دستور مقام رهبری در سال هفتاد مبنی بر ازاد سازی حریم قلعه مساعدت بیشتری با استانداری در این زمینه داشته باشد تا همجون یزد شاهد ثبت جهانی قلعه باشیم.
نقل قول کردن
#20 بیرانوند 1396-04-20 20:48
طلای 24 عیار رو خوندم ، آقای خسروی واسه مشکل بحقی که مطرح کردید برنامه دادند دوست عزیز .
ایشون جوونی حکیم ، شجاع و پیگیر هستند و با توجه به باندبازیهایی که واسه انتخاب شهردار در هر دوره شورا وجود داشته پیشنهاد دادند که مردم بشیوه لیستی نفرات شورا رو انتخاب کنند (مثل همه شهرهای پیشرفته )
بروشور ایشون رو خوندم و طرح ها و راهکارهایی که ارائه دادند همه همزمان آبادگر و سود آورند و واسه هر کدومشون شیوه های حکیمانه ای دارند .
نقل قول کردن
#21 طاهری 1396-04-20 20:54
به نقل از لواسانی:
سلام
سرچ کنید طلای 24 عیار ایلنا و طرح یکی از همشهریانتون رو بخونید !
متاسفم برای انتخاب مردم خرم آباد که بجای این جوون خوش سلیقه به احساساتی تکیه می کنند که آینده بچه هاشون رو تخریب مینه .

آقای لواسانی عزیز
من برنامه های آقای خسروی رو اتفاقی خوندم و ناراحت شدم که چرا زودتر متوجه ایشون نشدم که براشون تلاش کنم .
بجز ایلنا خبرگذاریهای مختلفی هم طرح هاشون رو زدن ولی مردم بجای تحقیق دنبال شام خوردن از کاندیداهای دیگه بودن .
منم مثل شما متاسفم
نقل قول کردن
#22 شهرام 1396-04-20 21:03
به نظرم اقای بازوند یک دیدار با سردار جعفری داشته باشند بد نیست .
نقل قول کردن
#23 بابك 1396-04-21 08:42
اگر افرادي كه با انتقال پادگان از اطراف قلعه مخالفت كنند اينو همه بدانند كه مردم لرستان بخصوص خرم آباد هرگز آنها خواهند بخشيد من واقاعا نميدونم اين پولي كه اينها مطالبه ميكنند بابت چيست مگر كسي به شما فروخته كه بخواهيد اونو بفروشيد مگر كسي به شما گفته ساخت و ساز غير مجاز در اطراف قلعه بكنيد كه الان پولشو ميخواهيد والا بالله ميراث فرهنگي اگر عرضه داشته باشد بايد پول اجاره اين چند سال را هم از اينا بگيرد. خيانت به مردم خرم آباد تا ابد در ذهن ها باقي خواهد ماند
نقل قول کردن
#24 اسی 1396-04-21 11:58
به نقل از کارشناس:
جناب ابراهیمی حالا شما مدیر میراث بودی چه گلی به سر این اداره زدی

معلومه اصلا اطلاعاتی در این مورد ندارید. تمامی آزادسازی های حریم قلعه و اتنتقال ادارات میراث فرهنگی و دانشگاه و پست در زمان مدیریت ایشان بوده و مدیر قدرتمندی بودن و این رو نمیشه کتمان کرد
نقل قول کردن
#25 حیدری 1396-04-23 00:15
خرم آباد چون سهمی از صنعت و اشتغال ندارد لکن مردم به فواید صنعت گردشگری در چند سال اخیر پی برده اند و انتظار دارند که مسؤلان و نهادهای مربوطه هم نهایت همکاری را با میراث فرهنگی برای آزادسازی قلعه بکنند.الان بانک حکمت و مهمانداری ارتش و د.امیدوارم همه مسولان همکاری کنند تا این اثر تاریخی به آزادسازی کامل و ثبت جهانی برسد و شاهد رونق گردشگری در این خطه باشیم
نقل قول کردن
#26 داوودی 1396-04-23 00:16
به نقل از روح اله:
من به عنوان یک شهروند خرم آبادی افسوس میخورم که چرا این دُرگرانبها در خرم آباد است!!!؟؟؟

چون در خرم آباد است آن را مورد بی توجهی قرار میدهند اگر در شهری در مرکز ایران و حاشیه کویر بود حتمأ تبلیغات سرسام آوری بابت آن به راه می انداختند
نقل قول کردن
#27 اسکندری 1396-04-23 00:18
به نقل از شهروند:
با سلام .جای پادگان معمولا پیرون شهر می باشد.دریاچه کیو وباغ گیاه شناسی در کنارهم از نظر گردشتگری محشره.....

چطور امکان داره در وسط یک محیط گردشگری و مسکونی پادگان نظامی احداث کنند؟ تمام درختان باغ فلاحتی خرم آباد از ترکیه به ایران آورده شده اند و سابقه احداث آن برمیگردد به پهلوی اول. این باغ خودش یک موزه باغ است و باید ثبت ملی شود
نقل قول کردن
#28 سپهر از خرم آباد 1396-04-24 20:55
به نقل از داوودی:
به نقل از روح اله:
من به عنوان یک شهروند خرم آبادی افسوس میخورم که چرا این دُرگرانبها در خرم آباد است!!!؟؟؟

چون در خرم آباد است آن را مورد بی توجهی قرار میدهند اگر در شهری در مرکز ایران و حاشیه کویر بود حتمأ تبلیغات سرسام آوری بابت آن به راه می انداختند

دقیقاً همینطوره.معلومه برخی مانع فراهم شدن شرایط برای ثبت جهانی دژ شاپورخواست میشن.چون چشم دیدن تبدیل شدن لرستان به قطب اول گردشگری در ایران رو ندارن
نقل قول کردن
#29 حسین خرم آبادی 1396-04-26 12:57
در مورد طرح ساماندهی کامل پیرامون قلعه فلک الافلاک که بیش از بیست سال است شروع شده است کار ارزشمندی است. ولی طرح این مسئله از سوی آقای سیروس ابراهیمی و با تأکید چندین باره بر عنوان مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری. خالی از شائبه نیست آن هم در زمانی که به اعتقاد برخی ، مدیریت میراث ... در حال عوض شدن است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا