یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان گفت: اطلاعات معاینات پزشکی قانونی يکی از ابزارهای دستگاه قضايی و پليس است
حميدرضا نظيفي مدير كل پزشك قانوني لرستانبه گزارش پایگاه خبری یافته، دکتر "حمیدرضا نظیفی" با بیان اینکه برای کشف جرم و تحقيق درباره علل پديد آمدن وقايعی ناشی از قبيل مرگ، تيراندازی، غرق‌شدگی، برق‌گرفتگی، مسمومیت‌ها و ساير پدیده‌هایی مانند مسائل حقوقی از قبيل ارث، تعيين ابوت، سقط‌جنین و...، علوم مختلفی به کارشناســان قوه قضائيه کمک می‌کند، اظهار داشت: يکی از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین اين علوم که روزبه‌روز در حال توسعه و تکامل بوده و نقش پررنگ و پيچيده خود را ايفا می‌کند، پزشکی قانونی است.
وی با اشاره به نقش ممتاز پزشکی قانونی در کشف پرونده‌های قتل عمد تأکید کرد: امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمينه روش‌های ارتکاب جرم توســط مجرمين پديد آمده اســت و با توجه به پيشرفت علم و روش‌های نوين کشف جرم در تمام دنيا نقش پزشــکی قانونی در کنار پليس آگاهی امری ضروری است و در بســياری از موارد در حل پرونده‌های جنايی کمک شــايان توجهی كند.
دکتر حمیدرضا نظیفی با اشاره به فعالیت‌های سال جدید پزشکی قانونی لرستان در زمینه راه‌اندازی و تکمیل تجهیزات آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی تأکید کرد: اين نهاد با بهره‌گیری از متخصصین فن و تجهيز و تکمیل خود به فنّاوری‌ پيشرفته و علوم آزمايشگاهی کوشيده است بهترين بهره‌برداری را از ادلّه و مدارک داشــته باشــد و با ارائه اطلاعات مفيد به‌دست‌آمده به مراجع قضایی، پلیس و سایر ارگان‌های ذی‌ربط، آنان را در کشــف علمی موضوع کمک كند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان سرعت بخشی در ارائه خدمات بخش معاینات از دیگر فعالیت‌های مدنظر این اداره کل برشمرد و افزود: افزایش تعداد پزشکان مراکز معاینات بر اساس استاندارد تعیین‌شده سازمان به‌منظور ارتقای کیفی صدور نظریه‌های کارشناسی، پیگیری پاسخ به استعلام ھای قضایی از طریق سامانه و کاھش زمان پاسخ دھی به مراجعین نیز جزء برنامه‌ریزی سال جاری قرار گرفته است.
عضو شورای قضایی استان لرستان تصریح کرد: آموزش جامعه پزشکی با ھدف پیشگیری از قصور پزشکی، برنامه‌ھای آموزش دستیاران رشته ھای مختلف تخصصی گروه پزشکی و پیراپزشکی و ارائه موضوعات آموزشی در زمینه قوانین و دستورالعمل‌های جاری در مورد رضایت و برائت، انواع قصور، وظایف گروهای مختلف پزشکی در مقابل بیمار، مسئولیت بیمارستان‌ها، رئیس و مسئول فنی و سایر موضوع‌های مرتبط با بحث قصور پزشکی از سایر برنامه‌های اجرایی است.
دکتر حمیدرضا نظیفی آموزش قضات در زمینه‌ھای مرتبط با پزشکی قانونی، تبیین جایگاه پزشکی قانونی در فرآیند دادرسی و آموزش ھمگانی به منظور پیشگیری از عوامل مؤثر در وقوع جرائم و دعاوی را ھم از برنامه‌های آموزشی این اداره کل دانست.
وی با بیان اینکه دستورالعمل‌ها و متون تخصصی موردنیاز بخش‌های معاینات، تشریح و بررسی صحنه، کمیسیون و آزمایشگاه، تدوین یا بازنگری شده است، اظھار کرد: در این راستا تسریع در روند خدمات بخش‌های تشریح و کمیسیون پزشکی از دیگر اقدامات مد نظر این اداره کل در سال جاری می‌باشد.
دکتر نظیفی بر اھمیت ارتقای سطح کارایی کارکنان و نیروی تخصصی این نھاد تاکید و خاطرنشان کرد: به این منظور به صورت دوره‌ای عملکرد واحدهای تابع مبتنی بر شاخص‌هایی چون برگزاری دوره ھای آموزشی برای کارکنان اداری ارزشیابی خواھد شد تا از طریق آشنایی با آخرین قوانین و دستورالعمل‌های سازمان وحدت رویه در میان کارکنان ایجاد شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با اشاره به راه‌اندازی بانک اطلاعات و ایجاد شناسنامه ھویت ژنتیکی اظهار کرد: با توجه به مصوبه سازمان پزشکی قانونی کشور، بانک اطلاعات ھویت ژنتیک در کل کشور در حال راه‌اندازی است که کمک شایانی در شناسایی و تشخیص هویت مجرمین می‌نماید و در استان لرستان نیز تهیه بانک اطلاعات مجرمین جزء اولویت‌های ویژه است.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا