یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در لرستان 4 هزار و 207 آموزشگاه وجود دارد که 330 هزار دانش‌آموز در این آموزشگاه‌ها تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که بیش از هزار آموزشگاه در لرستان فرسوده هستند. محدودیت منابع مالی و پایین بودن میزان اعتبار تخصیصی باعث شده است تا اداره کل نوسازی مدارس استان برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کند.
در حالی فراهم نبودن فضای فیزیکی برای تحصیل بر روی توسعه آموزشی و فرایند تعلیم و تربیت تاثیر مستقیم دارد که با تداوم وضع موجود و کمبود اعتبارات و محدودیت در زمینه تخصیص‌ها، نمی‌توان امیدوار به تحقق اهداف بود.
 
محدود بودن اعتبارات نوسازی برای مدارس
یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به پایین بودن اعتبارات تخصیصی و کمبود اعتبارات اظهار می‌کند: نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان به دلیل همین کمبودهای مالی با چالش مواجه است. اعتبارات سالانه اداره کل نوسازی مدارس به قدری محدود است که کشش و توانی برای نوسازی و تجهیز مدارس استان متناسب با نیازهای آموزشی وجود ندارد.
«علی حیدری فر» می‌افزاید: در سطح ملی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، همین محدودیت اعتباری به لرستان نیز سرایت کرده است. هم اینک بخش اعظمی از پروژه‌های آموزشی با نبود اعتبار و تخصیص‌های محدود هنوز تکمیل نشده‌اند و سال‌ها از عملیات اجرایی آنها می‌گذرد. این کارشناس عنوان می‌کند: اغلب پروژه‌های آموزشی لرستان پیشرفت فیزیکی بالایی دارند اما به دلیل تاخیر در تخصیص‌ها و کمبود اعتبارات به بهره‌برداری نمی‌رسند.
 
لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی
یک استاد دانشگاه نیز اظهار می‌کند: براساس اسناد بالادستی باید زیرساخت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان لرستان فراهم شود. در لرستان با فقدان زیرساخت آموزشی در مسکن مهر و مدارس فرسوده مواجه هستیم که توسعه آموزشی را با چالش مواجه کرده است.
«علی مهری‌پور» با بیان اینکه نوسازی زیرساخت‌ها با هدف دستیابی به اهداف سیاست‌های کلی نظام تعلیم و تربیت انجام می‌گیرد، ادامه می‌دهد: هنوز نیاز به ساخت مدرسه در لرستان احساس می‌شود. پایلوت شدن لرستان در اقتصاد مقاومتی فرصت خوبی برای جهش در حوزه نوسازی مدارس و جبران بخش‌هایی از کمبود‌های آموزشی در حوزه فضای فیزیکی استاندارد است.
 
 250 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان می‌گوید: در استان هزار و 170 مدرسه تخریبی وجود دارد که برای نوسازی این مدارس 200 تا 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
«محمد چگنی» با بیان اینکه از سال 1385 تاکنون 50 درصد مدارس تخریبی استان مقاوم سازی شده‌اند، می‌افزاید: 5 پروژه اقتصاد مقاومتی هم با ۵۳ زیر‌پروژه شامل ۱۸ پروژه در مقطع ابتدایی، ۱۸ پروژه در مقطع متوسطه، 4 پروژه فنی و حرفه‌ای و کار‌و‌دانش، 4 پروژه استثنایی و تیزهوشان و ۹ پروژه ورزشی توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز لرستان اجرا می‌شود.
چگنی عنوان می‌کند: اعتبار موردنیاز برای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه نوسازی و تجهیز مدارس بالغ ‌بر ۵۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و در حال حاضر جزو پروژه‌هایی هستند که باید تکمیل شوند. وی بیان می‌کند: تا پایان سال ۹۶، ۴۵ پروژه در دست ‌ساخت، تکمیل و واگذار می‌شوند و 8 پروژه باقیمانده نیز به بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسند و در سال ۹۷ تکمیل می‌شوند.
 
اختصاص 15 میلیارد تومان در حوزه گرمایشی
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان می‌گوید: 18 پروژه مقطع ابتدایی شامل ۳۶ کلاس درس در 8 شهرستان در دست ‌ساخت بوده و ۱۸ پروژه مقطع متوسطه نیز شامل ۱۵۷ کلاس درس تا پایان امسال و سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسند. 4 پروژه هنرستانی این اداره کل نیز شامل ۹۰ کلاس درس در چهار شهرستان احداث می‌شود که با اعتبار ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.
چگنی می‌افزاید: برای بازسازی فضاهای آموزشی 2 میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان به صورت نقدی و یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز به صورت اسناد خزانه به استان اختصاص پیدا کرده است. برای حوزه گرمایشی مدارس استان هم ۱۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که از این میزان 6 میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومان جذب شده است.
وی با اشاره به اینکه اعتبار مصوب برای تخریب و بازسازی مدارس ۲۰ میلیارد تومان است، عنوان می‌کند: تاکنون 3 میلیارد و ۷۶۱ میلیارد تومان از کل اعتبار تخریب و نوسازی مدارس تخصیص یافته است. در حوزه اجرای طرح تکمیل فضاهای نیمه تمام و مشارکتی آموزشی نیز سهم لرستان یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان بوده که از این میزان تا کنون ۱۷۰ میلیون تومان به استان اختصاص یافته است.
چگنی بیان می‌کند: از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده استان نیز یک میلیارد و ۷۲۹ میلیون تومان سهم لرستان بوده که از این میزان ۸۵۸ میلیون تومان جذب شده است.
 
 جذب 30 درصدی اعتبارات نوسازی
«محمد چگنی» مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان اظهار می‌کند: از مجموع ۳۹ میلیارد تومان اعتبارات نوسازی مدارس لرستان حدود ۱۱ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تومان معادل ۳۰ درصد در استان جذب شده است. براساس پیش‌بینی انجام گرفته قرار است پروژه‌های اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان در قالب اقتصاد مقاومتی تا سال ۹۷ به اتمام برسند.
 


عباس دارایی/ همشهری
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 کوکلا 1395-12-21 22:27
این تصویر درشان ملتی که روی نفت و گاز و اب خوابیده نیست این بیشتر مناسب کشورهای فقیر افریقایی است
نقل قول کردن
#2 احمدرضا 1395-12-21 22:35
اگه اون 800نفر مازاد که آقای دریکوند فرمودند اخراج بشن تقریباً دیگه نیازی به بازسازی مدارس ندارید!!!!!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا