یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نمایندۀ مردم کوهدشت مشکل بیکاری مردم کوهدشت را ناشی از مشکلات آبی که دولت در حل آن خلف وعده کرده است، برشمرد.
http://yaftenews.ir/images/94/94-5/malekshahi.JPGحوزۀ انتخابیۀ شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان حوزۀ بسیار وسیعی به لحاظ جغرافیایی است. جمعیت قابل توجهی نیز دارد یعنی بیش از ۲۳۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند که اساسی‌ترین مشکل آنها معضل بیکاری است که متأسفانه دولت در این زمینه مساعدت ندارد. اینها بخشی از گفت‌وگوی «الهیار ملک‌شاهی» نمایندۀ مردم کوهدشت و رومشکان با هفته‌نامۀ «نماینده» است.
الهیار ملکشاهی کارشناس ارشد حقوق و نمایندۀ دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی خانه ملت از حوزۀ انتخابیۀ کوهدشت و رومشکان است. وی سابقۀ ریاست بر دادگستری استان کرمانشاه و استان لرستان و همچنین معاونت قضایی دیوان عدالت اداری کشور را در کارنامۀ خود دارد.
وی با بیان اینکه مشکل بیکاری در این مناطق قابل حل است، افزود: «این منطقه حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب داشته و ۲۷۳ میلیون مترمکعب تخصیص آب از رودخانۀ اطراف کوهدشت نیز وجود دارد که قرار بوده سدی به نام معشوره در آنجا ساخته شود.»
ملک‌شاهی تصریح کرد: «قاعدتاً باید کار احداث سد تمام می‌شد چراکه کار کلنگ‌زنی آن در دولت قبل شروع و بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شد اما متأسفانه علی‌رغم قول آقای روحانی برای اجرایی کردن این پروژه با گذشت بیش از ۳ سال هنوز این پروژه اجرایی نشده است.»
این نماینده تأکید کرد: «اگر این سد اجرایی می‌شد ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب به این دشت ۲۰۰ هزار هکتاری می‌رسید و بیکاری نه تنها رفع می‌شود بلکه می‌توانست کمک شایانی به اقتصاد کشور کند چراکه با فعالیت کشاورزی غلات، گندم و دیگر محصولات به اقتصاد کشور کمک می‌شد اما متأسفانه به ناحق و غیرمنصفانه به این مسئله توجهی نشده است.»
ملک‌شاهی مشکل بیکاری این منطقه را ناشی از مشکلات آبی که دولت در حل آن خلف وعده کرده است، برشمرد. وی ادامه داد: «مشکلات دیگر این حوزۀ انتخابیه عدم توجه و تقویت زیرساخت‌های این منطقه است. علی‌رغم اینکه استان لرستان استان مرزی تلقی نمی‌شود اما در زمان جنگ جزو استان‌هایی بود که بلافاصله بعد از ایلام و خوزستان در معرض موشک و بمباران قرار گرفت.
این نماینده تصریح کرد: «بعد از خوزستان، استان لرستان دومین استان آسیب دیده از حیث خسارت در جنگ است. این در حالی است که به استان مرزی برای بازسازی کمک‌هایی انجام گرفته اما به استان لرستان این مساعدت دریغ شده است.»
وی بیان داشت: «به‌طور مثال زیرساخت‌های جاده‌ای این منطقه شرایط مناسبی ندارد و هنوز بسیاری از شهرها به خاطر آسیب‌های قبلی ترمیم نشده‌اند یا اگر ترمیمی صورت گرفته آنطور که باید نبوده است.
ملک‌شاهی تأکید کرد: «به طور مثال شهر ۱۰۰ هزار نفری کوهدشت هیچ‌گونه امکاناتی ندارد و از بسیاری از مناطق کشور عقب است. از سوی دیگر انجام کارهای عمرانی، زیباسازی و... و. برعهده شهرداری است اما باتوجه به اینکه شهرداری‌ها خودگردان شدند یعنی باید درآمدزایی داشته باشند تا هزینه کنند به دلیل محرومیت این منطقه درآمدزایی ندارند.»
وی افزود: «در زمان جنگ و بعد از آن دولت‌ها در کارهای عمرانی شهرها به صورت مستقیم دخالت می‌کردند حتی این دخالت در امر ساخت کارخانه‌ها بود و در آنجا هزینه می‌شد اما در حال حاضر طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت‌ها در انجام این مسئله ممنوع شده و نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.»
وی تصریح کرد: «ازاین‌رو در شهرستان کوهدشت و رومشکان نه سرمایه‌گذاری دولتی را داریم و نه سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد کار می‌شود چراکه زیرساخت‌های این بخش بسیار ضعیف است و سرمایه‌گذار برای انجام سرمایه‌گذاری هیچ انگیزه‌ای ندارد.»
ملک‌شاهی مهم‌ترین خواستۀ اصلی مردمش از دولت را تسریع در احداث سد معشوره خواند و خاطرنشان کرد: «اگر دولت فقط به همین خواستۀ مردم جامه عمل بپوشد و این سد را اجرایی کند می‌تواند رضایت آنها را داشته باشد چراکه در حال حاضر مردم نسبت به دولت بی‌اعتماد هستند.»
وی تأکید کرد: «بی‌اعتمادی مردم به دولت به این دلیل است که شخص رئیس‌جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است در حضور مردم برای احداث سد وعده داد اما متأسفانه امروز آن را اجرایی نکرده است.»
منبع: هفته نامه «نماینده»

دیدگاه‌ها  

#1 کوکلا 1395-12-19 15:11
تنها نماینده شجاع لرستان هستی که در همه کارها پبش قدم هستی
نقل قول کردن
#2 علی 1395-12-19 16:16
سد معشوره خواسته برحق مردم کوهدشت است از تمام نمایندگان استان بخصوص نمایندگان خرم آباد میخواهیم برای احقاق این خواسته به جای مردم کوهدشت تمام تلاش خود را انجام دهند کاش به جای احداث سد غیر فنی سیمره توسط وزارت نیرو سد معشوره ساخته وبه بهره برداری می رسید .
نقل قول کردن
#3 مراد وند 1395-12-19 18:10
متأسفانه تمام توجه به سمت استان های کویری است و داعمأ آب به کویر مرکزی میبرند و نمی اندیشند با رشد جمعیت باز از کجا آب منتقل میکنند؟
نقل قول کردن
#4 لاله 1395-12-20 08:48
این سدها جز تخریب سرزمین هیچ فایده ای برای لرستان ندارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا