یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرهای استان به‌خصوص خرم‌آباد باید بر اساس الگو باشد، به این معنی که مدیریت شهری یک الگوی مناسب را ترویج دهد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
به گزارش یافته، کارشناس عمران و شهرسازی بابیان این مطلب گفت: در دنیا از روش «دوباره تنظیم زمین» برای نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده می‌شود، به همین دلیل ما نیز باید از این ظرفیت در جهت احیای بافت‌های فرسوده شهری استفاده کنیم.
«حامد نصراللهی راد» ادامه داد: درواقع طرح دوباره تنظیم زمین از روش‌های سنتی احیای بافت فرسوده فاصله گرفته و بر اساس افزایش مشارکت مردمی، راهکار مناسب را بررسی می‌کند. بافت‌های فرسوده علاوه بر آن‌که می‌توانند زمین موردنیاز برای احداث مسکن در شهرهای بزرگ را تأمین کنند، بلکه قادر هستند بخش عظیمی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی را در صورت احیای مجدد برطرف کنند.
این کارشناس با تعریف روش تنظیم زمین، اظهار کرد: تنظیم مجدد زمین روشی مناسب برای مدیریت توسعه اراضی نامناسب شهری بوده و در این روش قطعاتی از زمین‌های مجزا و نامنظم برای برنامه‌ریزی یکپارچه ادغام و تجمیع می‌شوند. پس‌ازآن این اراضی به‌صورت مجموعه‌ای واحد، سرویس‌دهی و تقسیم‌بندی مجدد شده و درنهایت قطعات مسکونی جدید بین مالکان اولیه توزیع خواهد شد.
وی عنوان کرد: در این روش کارساز شهرداری‌ها به‌جای مصادره زمین‌های این بافت‌های فرسوده و تخریب واحدهای مسكونی اقدام به معاوضه ملك مالكان با واحدهایی كه در فرایند بازسازی بافت ساخته می‌شوند و یا ساخته‌شده‌اند می‌كنند. در عوض شهرداری نیز درصدی از زمین هر یك از مالكان را برای تأمین زمین موردنیاز زیر‌ساخت‌های شهری همچون خیابان‌ها، پاركینگ‌ها، فضاهای سبز دریافت می‌كند.
نصراللهی راد افزود: به‌هرحال با تلاش‌های صورت گرفته همچنان وجود بافت‌های فرسوده به معضلی اساسی برای شهرهای بزرگ استان همچون خرم‌آباد تبدیل‌شده و باید اقدامات ویژه‌تری برای احیای بافت‌های فرسوده انجام شود. انتظار می‌رود که مسئولان از روش‌های روز دنیا برای تحقق اهداف استفاده کنند.
منبع: همشهری

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا