یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من نظارت مجلس بر انتخابات شوراها مناسب نیست، زیرا نمایندگان به رای مردم نیاز دارند.
http://yaftenews.ir/images/94/94-5/malekshahi.JPGبه گزارش پایگاه خبری یافته، "اللهیار ملکشاهی" در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، اظهار داشت: منتظر بودیم تا دولت لایحه قانون جامع انتخابات را تقدیم مجلس کند که یکی از موضوعات مهم آن بحث شفاف‌سازی هزینه‌های مالی انتخاباتی است، زیرا در سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بر این موضوع تاکید شده است.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد شفاف‌سازی هزینه‌های مالی انتخاباتی باید اتفاق‌نظر کلی وجود داشته باشد و نیاز به هماهنگی همه قوا دارد، بیان کرد: به نظر من این موضوع باید از طریق لایحه به آن پرداخته شود.
رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مجلس طرحی را در این زمینه ارائه کند ولی دولت به آن اعتقادی نداشته باشد، کار سخت می‌شود، متأسفانه قانونی برای شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات ندارد.
ملکشاهی متذکر شد: پیشنهادی برای شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی مطرح شد مبنی بر این که یک حساب بانکی برای کاندیدا مشخص شود تا تمامی هزینه‌های انتخاباتی در این حساب انجام شود تا مخارج انتخاباتی کاندیداها روشن باشد، این پیشنهاد می‌توانست به شفاف‌سازی کمک کند ولی تاکنون چنین نشده است.
وی افزود: در حال حاضر باید بر انتخابات نظارت عمومی شود، یعنی شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت داشته باشد و مجلس نیز بر انتخابات شوراها نظارت کند تا هزینه‌های کاندیداها متعارف باشد.
رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان لرستان گفت: به نظر من نظارت مجلس بر انتخابات شوراها مناسب نیست، زیرا نمایندگان به رای مردم نیاز دارند و وابسته به رأی مردم هستند، شاید به همین دلیل مجلس نتواند نظارت مناسبی را بر انتخابات شوراها داشته باشد.
ملکشاهی بیان کرد: لازم است، یک نهاد بی‌طرف، نظارت بر انتخابات شوراها را عهده‌دار شود، اگر شورای نگهبان نمی‌تواند نظارت کند، باید نهاد دیگری نظارت داشته باشد، معتقدم مجلس برای این کار مناسب نیست.
رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون شوراهای شهر و روستا پیش‌بینی‌شده که هیئت حل اختلاف شوراهای شهر و روستا تشکیل شود، متذکر شد: در هر استانی این هیئت از استاندار، رئیس‌کل دادگستری استان، دو تن از نمایندگان مجلس و یک نفر از شورای همان استان تشکیل می‌شود.
وی افزود: این هیئت 5 نفره می‌تواند از اعضای متخلف شوراها سلب عضویت کند یا اینکه کل شورا را منحل کند همچنین این هیئت می‌تواند برای متخلفین در ثبت‌نام انتخابات شوراها ممانعت به عمل آورد، این هیئت در سال‌های گذشته برخی شوراها را منحل کرده و از بعضی کاندیداها نیز سلب عضویت کرده است.

دیدگاه‌ها  

#1 احمدی 1395-11-27 13:59
آقای ملکشاهی
مجلس نمی تواند بر انتخابات شورا نظارت مناسبی داشته باشد،یعنی چیه؟
کسی که به امرنظارت مردمی باور ندارد،چرا رئیس نظارت شوراهای استان شده؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا