یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انجمن زنان كارآفرين در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خرم‌آباد تشكيل جلسه داد.

به گزارش روابط‌ عمومی اتاق خرم‌آباد؛ در این جلسه که "ماهرخ فلاحی" کارآفرين نمونه در سال ۱۳۸۳ از جشنواره ماهرخ فلاحيشيخ بهايی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مهمان ویژه در آن حضور داشت، این بانوی کارآفرین با تشكر از ميزباني مطلوب اتاق خرم‌آباد گفت: زنان لرستان در هر زمينه‌اي توانمند هستند.

رییس هیأت‌مدیره انجمن زنان کارآفرین ایران که در زمینه‌ی كشاورزي و دامپروري فعالیت می‌کند، به بازديد خود از واحدهاي كارآفرين اشاره و تصريح كرد: لرستان به شدت به اصلاح نژاد در پرورش گاو نيازمند است و در اين بازديد مشاهده كردم از گاو بومي براي پرورش استفاده مي‌كنند كه برای دریافت این موضوع حتی از طعم شير گاو هم می‌توان پی برد؛ چراکه شير كم و چربي آن بيشتر است و اين از نشانه‌هاي شير گاو بومي است.

فلاحی با تأكيد بر اينكه به بانوان و آقايان دامپرور منطقه از طريق اصلاح‌نژاد بايد كمك كرد، گفت: ضرورت دارد آن‌ها را با مركز اصلاح نژاد كشور كه در البرز واقع شده است، ارتباط دهيم.

فلاحي از دام‌پروران لرستاني خواست جفت‌گيري طبيعي را از طريق اسپرم‌‌هاي فريز شده منسوخ كنند.

 

لرستان يك گام جلوتر است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در پاسخ به اين خواسته‌ي فلاحي گفت: هم‌اكنون در حال راه‌اندازي پژوهشكده‌ي كشاورزي و دامپروري در استان لرستان هستيم كه يكي از گروه‌هاي زيرمجموعه‌ي آن گروه اصلاح نژاد دام است.

سميه قرباني"سمیه قرباني" ادامه داد: با توجه به بنيه‌ي علمي جهاد دانشگاهي بخش حيواني آن در اصفهان داير است كه شعبه‌ي بومي آن قرار است در لرستان تشكيل شود كه هم‌اكنون كار اداري آن به اتمام رسيده و تملك زمين و ساخت و ساز نيز صورت گرفته و در حال جذب هيأت علمي آن هستيم.

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی لرستان افزود: لرستان يك گام جلوتر از اسپرم منجمد گذاشته و آن بحث ورود جنين منجمد به استان است و از روشي استفاده مي‌شود كه در مركز رويان جهاد دانشگاهي انجام مي‌گيرد و اين نياز احساس شده است.

"ماهرخ فلاحي" نيز در تكميل صحبت‌هاي قرباني گفت: من نيز اين نياز را حس كردم. شما يك قدم جلوتر از اصلاح‌نژاد هستيد. اين كار از نظر اقتصادي، بنيه گاو و توليد، بسيار پراهميت و جوابگوست.

وي به تحريم‌ها و پيامدهاي آن در پرورش گاو اشاره و تصريح كرد: به خاطر تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران كروتن ذرت و سويا را از جيره‌ي غذايي گاوها كم كرديم، با اين وجود در اين شرايط هر يك رأس گاو 60 ليتر شير توليد مي‌كند. اين نشان مي‌دهد اصلاح‌نژاد چقدر مي‌تواند جوابگو باشد.

فلاحي ادامه داد: با تواني كه در بانوان لرستاني كه در اين عرصه مشغول به فعاليت هستند مشاهده كردم، اگر از كارشناسان مركز اصلاح نژاد استفاده کنند، بسيار مؤثر خواهد بود. در هر جايي كه به بن‌بست مي‌رسيد و به بهانه‌ي كمبود نيروي انساني مواجه مي‌شويد با من تماس بگيرد تا كارشناس خودم را به لرستان اعزام كنم تا مشكلات آنان را بدون هزينه بررسي كند.

این بانوی کارآفرین افزود: در اتاق البرز انجمن ارگانيك را سه ماه گذشته تشكيل داديم كه فعاليت‌هاي خوبي را انجام داده است و يكي از رشته‌‌هاي نو در كشور است؛ اهمیت این مسأله آنجاست که بدانیم در حال حاضر در تولید محصولات كشاورزي، كود و سم بي‌رويه‌ مصرف شده است كه طبق گفته‌ي پزشكان 60 درصد ابتلا به سرطان‌ها در نتيجه مصرف بي‌رويه‌ در همین زمینه است.

فلاحي با تأكيد بر اين‌كه براي كارآفريني هيچ وقت دير نيست، تصريح كرد: معتقدم با بالا رفتن سن از كارآيي انسان كاسته نمي‌شود و نمونه‌ي بارز آن خودم هستم؛ به طوري‌كه هر ساله به نيروي بدني‌ام افزوده مي‌شود.

 

90 درصد هنرمندان صنايع‌دستي لرستان را بانوان تشكيل مي‌دهند

در ادامه‌ی این جلسه، معاون صنايع‌دستي ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان گفت: بيش از 90 درصد هنرمندان تحت پوشش صنايع دستي در استان را بانوان تشكيل مي‌دهند.

فرشته عادلي"فرشته عادلي" با بيان اين مطلب افزود: همچنين بانوان طبق آخرين آمار حدود 80 تعاوني فعال در رشته‌هاي مختلف صنايع دستي را به خود اختصاص داده‌اند.

وي ادامه داد: همچنين حدود 4هزار كارگاه در بخش كارگاه‌هاي كوچك خانگي و صنايع دستي در لرستان وجود دارد كه از اين تعداد مديريت بيش از 3500 كارگاه با بانوان است.

معاون صنايع دستي ميراث فرهنگ و گردشگري لرستان در بخش ديگري از سخنان خود به تسهيلات اعطايي اشتغالزايي اشاره و تصريح كرد: بيش از 95 درصد اعتبارات و تسهيلات اعطايي اشتغالزايي به بانوان لرستاني تخصيص يافته است.

عادلي يادآور شد: در بخش آموزش صنايع دستي نيز از سال 1360 تاكنون بيش از 28 هزار نفر در رشته‌هاي گوناگون صنايع دستي در استان آموزش ديده‌اند كه از اين تعداد 27هزار نفر بانوان بوده‌اند.

وي اضافه كرد: 99 درصد هنرجويان و هنرآموختگان گليم و ماشته‌بافي بانوان هستند.

معاون صنايع دستي  ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان؛ از صدوركارت شناسايي، صدور مجوز تأسيس كارگاهي و پروانه توليد به عنوان صدور مجوزهاي اصولي سه‌گانه ياد كرد و گفت: از سال 1360 تاكنون 10هزار فقره صادر شده است كه از اين تعداد بيش از 9هزار فقره آن مربوط به بانوان لرستاني است.

عادلي يادآور شد: در نمايشگاه‌هاي ملي، منطقه‌اي و استاني سهم اعظمي از غرفه‌هاي توليد و فروش به بانوان اختصاص يافته است.

 

سابقه‌ی تشکیل انجمن زنان کارآفرین

دبير انجمن زنان مدیر كارآفرين هم به هدف غايي اين انجمن اشاره كرد و گفت: جمعي از زنان كارآفرين و صاحب كسب و كار به قصد اشاعه‌ی فرهنگ كارآفريني در جامعه‌ی زنان قدم پيش نهادند تا داوطلبانه با انباشت تجارب و در راستاي ايفاي مسئوليت اجتماعي خود، نهادي تشكيل دهند تا ضمن ترويج كارآفريني زنان، گامي در جهت دسترسي به توسعه‌ی پايدار كشور بردارند.

آسيه غني‌نژاد"آسیه غني‌نژاد" همچنين با اشاره به تاريخچه‌ي تشكيل انجمن زنان مدیر كارآفرين، تصريح كرد: براي كسب مجوز رسمي اين نهاد از دو طريق وزارت كار و وزارت كشور هم‌زمان اقدام شد. اين مسير با هدف‌گذاري توسعه‌ی ظرفيت مديران زنان كارآفرين و صاحب كسب و كار و نيز ترغيب جوانان صاحب ايده‌هاي خلاق به سوي كارآفريني و به نام «انجمن صنفي زنان مدير كارآفرين» با كسب مجوز از وزارت كار و امور اجتماعي در اسفندماه 1383 آغاز شد.

وي ادامه داد: در همان سال وزارت كشور نيز مجوز انجمن را تحت عنوان «انجمن ملي زنان كارآفرين» صادر كرد. به اين ترتيب هر دو انجمن با دو مجوز جداگانه و با اكثريت اعضاي مشترك شروع به فعاليت كرد.

دبير انجمن زنان مدیر كارآفرين اظهار داشت: انجمن دامنه فعاليت خود را در سراسر ايران اعم از شهر و روستا تعيين كرد و بر همين اساس همواره در پي آن بوده كه زنان صاحب كسب و كار و كارآفرين در تعامل با يكديگر بتوانند ضمن توان‌افزايي ظرفيت‌هاي علمي و تجربي خود، پيوند سازمان‌يافته‌اي با عناصر مؤثر در محيط كارآفريني از جمله دولت، تشكل‌هاي حرفه‌اي و نهادهاي عمومي پيدا كند.

غني‌نژاد اضافه كرد: علاوه بر آن، اين همه تجربه را به نسلي كه از اين پس حضورش در بازار كار هم نياز است و هم خود نيازمند كار، در مسيري سمت و سو دهند كه با خلق ايده و ابتكار و نوآوري مأنوس شود و در فرايند كارآفريني توان تبديل ايده به عمل را كسب كنند.

 

فعالیت‌های انجمن زنان مدیر کارآفرین

یکی از اعضای انجمن زنان مدیر کارآفرین هم در تكميل صحبت‌هاي غنی‌نژاد از توسعه و ترويج فرهنگ كارآفريني، كمك به اصلاح و بهبود سياست‌هاي حمايتي از زنان كارآفرين، نهادينه كردن فعاليت‌هاي آموزشي ـ پژوهشي ـ مشاوره‌اي و ترويج كارآفريني، كمك به فيروزه صابرساماندهي فعاليت‌هاي مرتبط با كارآفريني زنان، كمك به ايجاد پيوند منطقي و مناسب ميان كارآفرينان ـ دولت‌ ـ بانك‌ها و ساير ذي‌نفع‌ها به عنوان اهداف انجمن زنان كارآفرين یاد کرد.

دفاع از حقوق اعضا، ترويج ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌اي، نمايندگي اعضا در مجامع ملي و بين‌المللي، شناسايي زنان كارآفرين در كشور و تلاش در جهت ورود آنان به شبكه زنان كارآفرين و فراهم كردن زمينه‌ي لازم براي پرورش ايده‌هاي خلاق در ورود به عرصه‌ي كارآفريني نيز از ديگر اهداف انجمن زنان كارآفرين بود كه "فیروزه صابر" به آن‌ها اشاره كرد.

وي يادآور شد: انجمن زنان مدیر كارآفرين به منظور انجام فعاليت‌هاي خود سه گروه ارتباطات (داخل و بين‌الملل)، آموزش و پژوهش و مشاوره را با همكاري اعضاي خود تشكيل داده است.

صابر همچنين برگزاري همايش‌هاي سالانه، انجام بازديدهاي استاني، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي ويژه‌ي اعضا، برگزاري نشست‌هاي مشورتي با جوانان علاقمند به كسب و كار در زمينه‌هاي صنعت، كشاورزي، بازرگاني، برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي فيلم‌هاي حوزه زنان با حضور كارگردان فيلم، انتشار نشريه داخلي و تخصصي، راه‌اندازي سايت انجمن و اطلاع‌رساني اخبار از طريق آن و... را از فعاليت‌هاي عمده اين انجمن عنوان كرد.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا