عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل به عرفان تجلی و رنگ و بوی اجتماعی بخشید، گفت: حضرت امام از خاستگاه اصولی مانند "عیال الله بودن خلق"، "قیام لله داشتن به صورت مثنى و فرادى"، اصل "عالم همه محضر خداست" واصل "عدم اکتفاء به صالح بودن و ضرورت مصلح شدن" و اصول دیگر به عرفان رنگ و بوی اجتماعی بخشید.
به گزارش پایگاه خبری یافته، آیتالله "احمد مبلغی" در سخنانی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) عرفان الهی را فردی، انزوایی و عزلتی نمیدیدند بلکه آن را عمدتاً اجتماعی، حرکت آفرین و پویایی بخش میدیدند و به اتکاء امواج فکری عرفان اهلبیتی و از رهگذر تزریق درونمایههای عرفانی و ایمان حاصل از آن، انقلاب اسلامی ایران را پدید آوردند.
وی در تشریح ابعاد اجتماعی امام و نقش آن در تکوین انقلاب اسلامی ایران گفت: یکی از رویکردهای جدی و عمیق امام راحل، باور به مردم بود بهگونهای که تا قبل از انقلاب این "پدیده اجتماعی مردمباوری" در تاریخ اسلام بعد از بعثت به هیچ روی رخ نداده بود.
آیتالله مبلغی خاطرنشان کرد: تا قبل از قیام امام راحل و انقلاب اسلامی، عمدتاً مردم با نگاهی تجزیه شده، عوام خوانده شده و با نگاهی تنزلی دیده میشدند، این امام راحل بودند که برای اولین بار، مقوله مردم را با نگاهی شبه قداستی، پر لطافت، غیرقابل شکستن، نزدیک به خدا و گرهخورده با معنویت وارد ادبیات اجتماعی حوزه و جامعه کرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: حضرت امام راحل، خیلی سریعتر از آنچه ما فکر کنیم طوفانی از مردم را به صورت فراگیر، عظیم و با انسجامی فوق حد تصور، بپا کرد و انقلاب را به لطف و اذن خداوند ایجاد نمود.
آیتالله مبلغی اظهار داشت: نگاه امام راحل صرفاً نگاه جامعهشناختی نبود بلکه خمیرمایههای این نگاه -که منتهی به باور عظیم به مردم شد- عرفانی بود و از خاستگاه "بازتفسیر اصل تجلی"، آن را در موارد و مثالهایی محدود نمیدید بلکه به پدیدههای کلان نیز سرایت میداد و از اینجا به مردم رسید.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان گفت: کافی است یکبار دیگر سخنان امام را در انقلاب پیرامون مردم مرور کنیم تا دریابیم چگونه نگاه او به مقوله مردم نگاهی برخاسته از صدق و معنویت بود و این در طول تاریخ بیسابقه است.
وی ادامه داد: طرح شعار استکبارستیزی و نفی قدرتهای بزرگ نیز ریشه در عرفان امام داشت.
آیتالله احمد مبلغی همچنین گفت: در عرفان اسلامی، نهتنها عزلت و انزوا تعبیه نشده که حتی فراتر، اجتماع اولاً بهمثابه ظرف شکلگیری عرفان اسلامی و ثانیاً ظرف عمقیابی آن و ثالثاً ظرف تجلی آن است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن دعوت همه اقشار مختلف جامعه برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن گفت: انقلاب اسلامی ایران یک خیزش عمومی برای احیای بعثت پیامبر (ص) بود، حضرت امام خمینی (ره) زمانی که انقلاب کردند در بسیاری از موارد به صورت مکرر بر قیام انبیاء الهی و اهداف آنها سخن به میان آوردند.
آیتالله مبلغی با بیان اینکه بعثت پیامبر اسلام (ص) مادر خیزشها در جهان اسلام است، گفت: در ذیل بعثت نبوی، هر حرکت در جهت تقویت اسلام و قیام بهسوی خداوند، رنگ و بوی بعثت و ارتباط با آن حادثه پیدا میکند و امروز علما و مسلمانان باید حرکت انبیاء الهی را متناسب با زمان خود دنبال کنند.