یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل محیط‌زیست استان لرستان به لزوم مشارکت جوامع محلی لرستان برای حفاظت از« پلنگ ایرانی» تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "مهرداد فتحی بیرانوند" در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به‌صورت گرفتن انوار مدیریت تلفیقی، امنیتی و مدیریت حیات‌وحش در سطح اداره کل محیط‌زیست استان و مدیریت منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه به همراه محیط‌بان غیور این منطقه در طی سه سال اخیر سبب قوت بخشیدن به زاد ولد و گونه‌زایی در سطح این بوم‌سازگان (اشترانکوه) شده است.
وی با اعلام این که این اقدام سبب شده گونه‌های نادر و ارزشمند گربه سان بزرگ جثه، انواع حیات‌وحش، جمعیت طعمه خوار و گونه‌های پستانداران شاخص در سطح زیستگاه افزایش پیدا کند، افزود: این حیوانات با امنیت کامل در سطح قلمرو خود با زیبایی وصف‌ناپذیری جولان دهند.
مدیر کل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: برای حفاظت بیشتر و بهتر همه روستائیان به‌ویژه شوراهای روستایی و دهیاران آموزگاران و دانش آموزان روستاهای راکن، علیا، سفلی، چشمه، سرنجه، دره اسپر، روستاهای چم چیت، قریه‌های توت و گورکش، بر آفتاب، جله، دره چنار، عمارت، تی کشته ورزه، شاهمکان و حاشیه جنوبی منطقه همگی دست‌به‌دست هم داده و جهت حفاظت از قلمرو گونه پلنگ حفاظت نمایند.
وی بیان کرد: با تأسی از جنبه اعتقادی این مسئله که حیات‌وحش هم به‌مثابه ما انسان‌ها حق حیات دارند در حفاظت ازاین‌گونه‌ی نادر پلنگ ایرانی-لرستانی و گونه خرس قهوه‌ای که طی این سه سال اخیر زحمات زیادی کشیده شده تا وضعیت بازگشت به زیستگاه خود قوت بخشیده و با این سرعت اقدام به ایجاد قلمرو کرده‌اند.
فتحی بیرانوند تصریح کرد: انتظار می‌رود همه‌ی همشهریان و روستائیان نسبت به حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست خود اعتقاد راسخ داشته باشند و همواره روستائیان پس از رویت و ورود گونه پلنگ به نزدیکی روستاها و هر نقطه‌ای دیگری از منطقه با هرگونه اقدام خودسرانه و بدون تدبیر بپرهیزند و در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی با مسئول محیط‌زیست منطقه، محیط بانان و محیط‌زیست شهرستان اقدام نمایند تا گونه‌های ارزشمند با تدابیر زیست‌محیطی به زیستگاه خود هدایت شوند.
وی افزود: گونه پلنگ و خرس قهوه‌ای هیچ‌گونه خطری برای انسان و روستائیان ندارد و فقط به جهت بزرگ نمودن قلمرو خود به نقاط دیگری به‌غیراز زیستگاه خود جولان خواهد داد.
مدیر کل محیط‌زیست لرستان گفت: چنانچه اشخاصی اقدام به کوچک‌ترین تخلفی که منجر به از بین رفتن این‌گونه شود برابر قانون و دستورات دستگاه قضایی با افراد خاطی قاطعانه و قویا برخورد و فرد متخلف تحویل مقامات قضایی خواهد شد و جهت اطلاع از شکار این‌گونه‌های نادر بر اساس قانون قضایی از یک تا پنج سال حبس و جریمه هشتاد میلیون تومان را متحمل خواهد شد.
 
خبر: محمد‌هادی رستمی

دیدگاه‌ها  

#1 رضا شکاری 1395-11-05 21:59
درود بر شما این را می گویند کار اساسی
همراه کردن مردم محلی.
کشتن گراز و چوله یکی از معضلات است. نسل باور های خرافی نسل چوله و گراز را تهدید می کنند.فراموش نکنیم که این دوگونه نقش بسزایی در چرخه و بقاء جاندار با ارزشی مثل پلنگ دارند.چه خوب می شد اگر واقعا محیط زیست دغدغه نخست کشور می باشد. شبکه استانی برنامه هایی را به این موضوعات اختصاص داده و با این باور های خرافی که هم شرعا و هم وجدانا مردود هستند، مقابله می کرد.
نقل قول کردن
#2 عباس 1395-11-06 18:50
درود بر دوستداران محیط زیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا