یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آماده‌باش شبانه‌روزی برای رویارویی با حوادثی که جان انسان در خطر باشد، انجام عملیات نجات و امداد زمانی که جان انسان یا حیوانی در خطر باشد ، یاری رساندن به مردم هنگام وقوع حوادث و همچنین مهار آتش‌سوزی‌ها در اماکن مختلف از وظایف این سازمان می‌باشد، با آن ماشین‌های قرمزرنگ که صدای آژیر خطرشان در خیابان‌ها خبر از وقوع یک حادثه می‌دهد.
و آتش‌نشان فردی است که انواع مهارت‌های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال آن‌ها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می‌کند و همچنین درباره مسائل ایمنی به مردم آموزش و مشاوره می‌دهد.


سازمان آتش‌نشانی
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد در سال 1353 با یک دستگاه مخصوص و دو نفر خدمه کار خود را آغاز کرد. این سازمان تا سال 1356 توانست یک ایستگاه مجهز در بلوار شریعتی تأسیس کند و هم‌اکنون با 305 نفر خدمه و کارمند و همچنین 26 دستگاه خودروی سبک و سنگین و 8 ایستگاه، از مهم‌ترین سازمان‌های آتش‌نشانی در لرستان باشد.
اما اجرای وظایف آتش‌نشانی بدون تجهیزات و امکانات و همچنین نیروی کافی موردنیاز، امکان‌پذیر نیست.
علیرغم اهمیت نقش این سازمان در لحظات خطر، متأسفانه سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد با کمبود امکانات و تجهیزات لازم روبرو می‌باشد که این خلاء هشتم مهرماه درست یک روز پس از روز آتش‌نشان، با وقوع حریق در مجتمع تجاری قائم، خود را به رخ همگان کشید.
در همین خصوص مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد گفت: این سازمان با کمبود امکانات و تجهیزات روبروست و به 2 ایستگاه آتش‌نشانی دیگر نیاز دارد.
"فضل اله رشیدی" با بیان این که، این سازمان در زمینه نیرو و تجهیزات امداد و نجات و خودرویی دارای مشکلاتی است، افزود: امیدواریم مشکلات پیش روی این سازمان از سوی شهرداری و مسئولان این حوزه مرتفع شوند.
وی همچنین با بیان اینکه با تلاش و حمایت‌های مدیر کل مدیریت بحران لرستان، بخشی از تجهیزات موردنیاز ایستگاه‌های آتش‌نشانی خرم‌آباد خریداری شده است، خاطر نشان ساخت: در این راستا حدود ۴۰۰ میلیون تومان به آتش‌نشانی خرم‌آباد برای خرید این تجهیزات کمک مالی صورت گرفت.
شهردار خرم‌آباد نیز گفت: کارکنان زیرمجموعه شهرداری از جمله آتش‌نشانان، نیروی‌های فضای سبز و تنظیف از جمله زحمتکش‌ترین نیروهای شهرداری هستند اما متأسفانه یکی از مشکلات این قشر کمبود منابع مالی برای انجام پروژه‌های عمرانی و پرداخت به موقع حقوق کارگران و کارکنان شهرداری است و با توجه به اینکه دولت هیچ تعهد مالی در قبال فعالیت‌های شهری ندارد، تنها منبع تأمین اعتبار شهرداری از محل عوارض عمومی است.
"روز 7 مهرماه سال 1359 وقتی‌که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان می‌شود.
طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال 1379 توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه‌آفرینی‌ها و ازخودگذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نام‌گذاری شده است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نام‌گذاری این روز است."
لذا آتش‌نشانی يكي از سخت‌ترین شغل‌ها در دنيا محسوب می‌شود و آتش‌نشانان در هنگام بروز حادثه با شجاعت، دل به خطر می‌زنند تا از جان و مال مردم محافظت كنند، یک شغل حساس که به روز رسانی تجهیزاتش از نان شب هم واجب‌تر است چرا که ماموریت خطیر و سنگینی دارد.
البته نباید اقدامات مطلوبی که این سازمان با همین امکانات محدود تا به امروز در زمینه آموزش اطفاء حریق و پیشگیری از حوادث در مدارس و در مراکز دولتی و نظامی انجام داده است را فراموش کرد.
متاسفانه سازمان آتش‌نشانی از خود درآمدی ندارد و تمام بودجه خود را از شهرداری اخذ می‌کند، لذا شورا، شهرداري و ديگر مسئولين بايد تلاش كنند تا در جهت پشتيباني، تجهيز و حمايت همه‌جانبه از سازمان آتش‌نشانی، مشكلاتشان را رفع کنند.
فراموش نکنیم با دست‌بسته نمی‌توان انتظار کارهای بزرگ داشت.




گزارش: مصطفی باقری

دیدگاه‌ها  

#1 خرم آباد مدرن 1395-10-08 10:50
طراحی شهری خرم آباد را هرچه سریع مدرن و تجهیز کنید.شایسته شهر اصالتی و پایتخت سرزمینی ایران نیست.
نقل قول کردن
#2 مهندس 1395-10-08 13:51
واقعا بندگان خدا تجهیزات نداشتن
نیروی ویژه - در هر زمینه ای - ینی وسیله و تاکتیک ویژه
حالا این عزیزان تاکتیک هارو بلدن ولی وقتی وسیله شو ندارن چجور اجراش کنن...
خدا حفظتون کنه آتش نشان های عزیز همشهریم
نقل قول کردن
#3 سعید 1395-10-08 16:01
به خدا نوبره زیر گذر کنار رودخونه خالیه بعد پر از آب میشه ، من نمیدونم کی قرار تکنولوژی وارد خرم آباد بشه؟!
نقل قول کردن
#4 شهروند خرم‌آبادی 1395-10-08 16:59
درود بر این جان بر کفان زحمت کش که واقعا با دسته بسته غضوری در کارشون نیست
ای ولله
نقل قول کردن
#5 محسن 1395-10-08 17:54
سال گذشته همین ایام در اطراف زیبا کنار چند تا از غازهای دریاچه کیو بیرون اومده بودن. باور کنید بیش از ۱۰ بار به آتش نشانی زنگ زدم بعد از کلی وعده سرکاری آخر سر اعلام کردن تور برای گرفتن پرنده نرارن!
نقل قول کردن
#6 ابراهیم 1395-10-08 19:37
به نقل از خرم آباد مدرن:
طراحی شهری خرم آباد را هرچه سریع مدرن و تجهیز کنید.شایسته شهر اصالتی و پایتخت سرزمینی ایران نیست.

باشه به روی چشم همین الان دست به کار می شیم
نقل قول کردن
#7 خرمآبادی 1395-10-09 01:11
این بیچاره هام چکارکنن وقتی تجهیزاتو وسیله ندارن این دولت پس بودجه اش کجامیره که همه جا میلنگه؟؟!
نقل قول کردن
#8 قاسمی 1395-10-09 09:07
به نقل از محسن:
سال گذشته همین ایام در اطراف زیبا کنار چند تا از غازهای دریاچه کیو بیرون اومده بودن. باور کنید بیش از ۱۰ بار به آتش نشانی زنگ زدم بعد از کلی وعده سرکاری آخر سر اعلام کردن تور برای گرفتن پرنده نرارن!

متاسفامه ما عادت کردیم فقط نقاط ضعف را ببینیم کلی خدمات دیده نمی شود یه ضعف فوری تابلو می کنیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا