یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به منطق اسلام در قبال تروریسم گفت: برخی تصور می‌کنند که برای برپایی شریعت باید به ترور و خشونت متوسل شوند، در حالی که دین اسلام، تروریسم را به شدت رد می‌کند.
http://yaftenews.ir/images/95/95-9/mobaleghi.jpgبه گزارش پایگاه خبری یافته، آیت‌الله احمد مبلغی در حاشیه کنفرانس صلح خاورمیانه در کشور امارات در گفت‌وگو با تلویزیونی بخش خبری منتدی امارات خاطرنشان کرد: در شرایط تبادل خصومت، تروریسم تقویت می‌شود.
آیت‌الله مبلغی به دعوت شیخ عبدالله بن بیه از علمای بزرگ اهل سنت و رئیس منتدا و تعزیز در این کنفرانس شرکت کرده است. در این کنفرانس بین‌المللی 400 شخصیت برجسته از کشورهای مختلف حضور دارند و آیت‌الله مبلغی نیز از کشورمان در این کنفرانس دعوت شد.
 
*راهکار خروج منطقه از پدیده تروریسم
وی با اشاره به راه‌های خروج منطقه از پدیده تروریسم و خشونت گفت: باید بکوشیم جهل به شریعت از بین برود، همان‌طور که پیامبر (ص) مایل بود که اصرار کند شریعت او سهله و سمحه است، ما هم باید به صورت جدی و گسترده، شریعت فهمی و شریعت شناسی بر پایه خصلت‌های آن داشته باشیم، اما در این زمینه قصور و تقصیر داشته و داریم.
وی اظهار داشت: برای تروریسم زدایی، انسجام و تلاش مشترک لازم است. در شرایط عدم انسجام تروریسم تقویت می‌شود، خشونت‌گرایان و تروریست‌ها از وجود زمینه‌های اختلاف استفاده می‌کنند، حال اگر خود تفرقه پیدا شود، آن‌ها به بهترین شرایط دست‌یافته‌اند.
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: روشن است راه رسیدن مسلمانان به انسجام گفتگو است. گفتگویی جدی و در همه زمینه‌ها و دیگر اینکه همه اطراف خویشتن‌داری از خود نشان دهند. نگوییم طرف مقابل افراط می‌کند و به تفرقه دست می‌زند پس ما هم دست بزنیم، باید همه خویشتن‌داری و سماجت به خرج دهند.
 
*نقش جمهوری اسلامی ایران در استقرار صلح
 
وی با اشاره به نقش ایران در استقرار صلح در جهان اسلام و میان دولت‌های اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی بزرگی برای ورود در یک گفتگوی جدی و سازنده دارد، ولی نه آن گفت‌وگویی که امروز برپا و فردا رها گردد.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ما ایرانی‌ها به همه قواعد یک زندگی مشترک به صورت جدی ملتزم هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: طبیعی است وقتی صدایی از دور بلند و یا از دور شنیده می‌شود مشکلات حل نشود بنابراین لازم است صداها از نزدیک در قالب یک گفتگوی مکرر و پایدار گفته و شنیده شود.
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم اگر منطقه به سمت شرایط بدترشان به پیش رود به اسلام، به پیامبر اسلام (ص) به همه دولت‌ها آسیب می‌زند، نباید تصور کرد که در این وضعیت کسی می‌ماند و سود می‌برد؛ همه متضرر می‌شوند، بنابراین ما همه باید اوضاع را کنترل کنیم و بر آن مسلط شویم.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: همه بدانیم این کنترل ممکن است به نظر صعب و سخت باشد، ولی مجال نیست و در دسترس است. باید به قرآن برگردیم «فاصلحوا « این قاعده قرآنی است و امر قرآن (فاصلحوا ) با فاء و فوری است.
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: نباید هم هیچ طرفی از وجود دیدگاه‌های مخالف هر چند سلبی آزرده شود. ما باید رویکردهای عمومی را در هر حدی و سطحی مغتنم بشمریم. ما الآن به صلح و سلمی در همه زمینه‌ها در منطقه نیازمندیم؛ دینی، تراثی، فرهنگی، سیاسی، مناسباتی و ....
وی ادامه داد : بسیاری از مسلمانان به حقیقت سلم در اسلام واقف نیستند در نتیجه، سلم را عنوان فرع و برعکس، جنگ، ارعاب و ترور را اصل قرار داده‌اند.
آیت‌الله مبلغی بیان داشت: دلالت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد به‌عنوان نمونه محبت در ذات دین جای گرفته است (هل الدین الا الحب) و محبت ملازم با سلم است در جنگ دشمنی که در مقابل محبت است تولید می‌شود و محبت که جایگاه کانونی در دین دارد، قربانی می‌گردد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر محبت از دین گرفته شود تنها بک اندام خشک برای دین باقی می‌ماند.
 
*اخلاق خداوند
 
آیت‌الله مبلغی اظهار داشت: از سوی دیگر، سلم زمینه تخلق به اخلاق خداوند را فراهم می کند. اخلاق خدا عبارت از«عفو (العافین عن الناس)»، «محبت»، «سخن زیبا (قولوا للناس حسنا)»، «عدل»، «رحمت» و. است و همه این‌ها در جنگ به حاشیه می‌روند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: روابط میان مسلمانان، «شاکله مناسبات" آن‌ها را تشکیل می‌دهد و اگر به این مطلب، آیه شریفه (کل یعمل علی شاکلته) را اضافه کنیم به دست می‌آید که از جامعه اسلامی خروجی‌ها و بروندادهایی صدور خواهد یافت که متناسب با شاکله‌ای است که پیدا کرده‌اند.
وی گفت: اگر شاکله روابط میان مسلمانان بر پایه جنگ و بدبینی شکل بگیرد، از سوی آن‌ها چیزی جز نابودسازی، تخریب، قتل، ترور و رفتارهای ضد انسانی بروز و ظهور پیدا نمی‌کند.
آیت‌الله مبلغی افزود: در حالی که اگر روابط سلمی میان ملت‌ها و دولت‌های اسلامی برقرار گردد، آنچه از این شاکله بیرون می‌تراود چیزی جز عمران، اخلاق، محبت، تلاش مشترک برای حل مشکلات و... نیست، بنابراین مسلمانان باید قبل از هر چیز و به صورت فوری، شاکله مناسبات را بر مسالمت میان خود بنا کنند.
 
*ضرورت خروج شالکه امت از جنگ
استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: شاکله را باید از حالت جنگ و شرایط جنگی خارج کرد و بر اساس قرآن کریم بر سلم بنا کرد و ضرورت دارد مسلمانان بفهمند که شکل دادن به روابط اسلامی بر اساس نگاه مسالمت‌آمیز گام اول است.
آیت‌الله مبلغی گفت: اگر مسلمانان در برپایی مناسبات، محوریت سلم را نادیده بگیرند و ابتکارات، اشتغالات و اهتمامات خود را مصروف امور دیگری کنند در این صورت حتی اگر آن امور مهم باشند، سود چندانی نمی‌برند؛ زیرا که شاکله مناسبات درست نیست در نتیجه هر چیزی مهمی ممکن است معنای دیگری کند یا حقیقت آن شکل نگیرد.
وی ادامه داد: جالب است که قرآن، توجه دادن امت به عبادت (فاعبدون) را بعد از طرح وحدت امت قرار داده است (...امة واحدة وانا ربكم فاعبدون) قرار داده و فلسفه این امر روشن است وحدت امت وزندگی مسالمت‌آمیز آن‌ها، شاکله مناسبات آن‌ها است، با این شاکله، همه‌چیز حتی عبادت به‌صورت فعال و کلان، زمینه پیدا می‌کند.
وی بیان داشت: خویشتن‌داری به‌ویژه اگر تکرار شود به تلطیف فضاها می‌انجامد و تفرقه‌ها را تقلیل می‌دهد.

دیدگاه‌ها  

#1 سردار 1395-09-30 20:20
تفکرات شما رو میبینم خوش حالم
نقل قول کردن
#2 اکبر ظهرابی 1395-10-01 17:46
ضمن تشکر فراوان از ایت الله مبلغی .بخدا وقتی این حرفها را میشنویم دلگرمتر میشیم .این قسمتی که در کنفرانس فرمودند باید شاکله را از حالت جنگی به شرایط مسالمت امیز تغییر داد دنیایی ارزش داره.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا